شهرستان ها

اوقاف تکلیف موقوفه‌های مساجد اصفهان را مشخص کند

اصفهان-مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: تعدادی از مساجد که موقوفه دارند و در گذشته اوقاف سرقفلی آنها را واگذار کرده واجاره‌ای دریافت نمی‌شود و مساجد مستقل نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده پیش از ظهر سه‌شنبه در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی مساجد اظهار داشت: مساجد در واقع به کمک مردم ساخته می‌شود و باید فعالیت‌های فرهنگی در آنها انجام شود.

وی افزود: برنامه‌های مسجد باید دربگیری برای همه قشرهای جامعه داشته باشد که طرح مساجد دوستدار خانواده با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در حال اجرایی است و برای بانوان و کودکان نیز برنامه دارد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: در دوران جنگ و بازسازی آن و امروزه حتی در شرکت‌های دانش بنیان، زنان اداره امور را به دست گرفته‌اند و یکی از رموز موفقیت رهبر کبیر انقلاب توجه ویژه به زنان بوده است و باید میدان برای رشد همه قشرهای جامعه و زنان فراهم شود.

وی ادامه داد: مرکز فرهنگی شهید مدرس در خیابان مقداد و مرکز شهید بهشتی از نمونه‌های موفقی است که در مسجد توسعه پیدا کردند و جذب حداکثری داشتند.

حجت الاسلام کوچک‌زاده با بیان اینکه با تبلیغات بیشتر باید زمینه جذب و فعالیت بیشتر سایر مساجد را فراهم کرد، گفت: در زمینه فعالیت بانوان باید یادآور شد که حتی تعدادی از اعضای هیئت امنا و کارگزاران مساجد را بانوان تشکیل داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: تعدادی از مساجد که موقوفه دارند و در گذشته اوقاف سرقفلی آنها را واگذار کرده واجاره‌ای دریافت نمی‌شود و انتظار داشتند که مراکز تجاری آن درآمد داشته و صرف مساجد شود اما همچنان کفایت نمی‌کند و به دلیل واگذاری سرقفلی‌ها مساجد نمی‌توانند اداره کنند و مستقل نیستند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان خاطر نشان کرد: اینگونه روح وقف را در مردم از بین می‌برد و اداره اوقاف باید در مورد آن فکری کند زیرا در این صورت مغازه‌ها اجاره بسیار اندکی می‌دهند که فایده ندارد و با وجودی که بسیاری از مساجد در اصفهان موقوفه‌های بسیاری دارند اما هزینه خادم هم از آن در نمی‌آید.

وی افزود: امور مراکز با بودجه اندک نمی‌تواند بسیاری از فعالیت‌ها را انجام دهد و رشد دهد و باید اداره اوقاف نسبت به این موقوفه‌ها چاره‌اندیشی کند؛ حومه شهر اصفهان تبدیل به یک منطقه شده که برای ۱۶ منطقه در اصفهان در امور مساجد یک مسئول تعیین شده و حدود ۳ هزار مسجد در شهرستان و ۶ هزارتا در استان اصفهان وجود دارد.

کوچک‌زاده با بیان اینکه مشکلات و این ترک فعل‌ها از گذشته بوده گفت: برای نمونه ۱۲۰ مدرسه طلبگی در اصفهان بوده که اکنون ۳۳ تای آن پیدا و برای مرمت آماده شده و معلوم نیست آن تعداد باقی مانده چه سرنوشتی داشته است.

وی در خصوص همراهی و کمک شهرداری گفت: سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان شهرداری برای عمرانی کمک کردند و برای مباحث فرهنگی حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون در نظر گرفتند و این کمک‌ها برای مساجد مؤثر است اما باید موقوفات احیا شود تا مسجد مستقل شود و هربار از مردم طلب کمک نکنند چراکه این امر خود دافعه ایجاد می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا