شهرستان ها

ایران و نیجریه به دنبال گسترش روابط اقتصادی هستند

تبریز-سفیر نیجریه در ایران گفت: ایران و نیجریه به دنبال گسترش روابط اقتصادی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، الحاجی یاکوبو سنتوراکی سلیمان روز سه شنبه در دیدار با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به بازدید از دانشگاه شهید مدنی تبریز و سایر مکان‌های تجاری و گردشگری این شهر، افزود: به واسطه ظرفیت‌های بی کران ایران و تبریز در علم و فناوری، آفریقا می‌تواند از این ظرفیت‌ها بهره کافی ببرد.

وی اظهار کرد: زمینه‌های همکاری دانشگاه‌های نیجریه با دانشگاه شهید مدنی فراهم بوده و دانشگاه‌های نیجریه می‌توانند از همکاری و از توانمندی‌های این دانشگاه بهره کافی ببرند.

سفیر نیجریه در ایران با بیان اینکه همکاری دانشگاه‌های ۲ کشور می‌تواند یکی از زمینه‌های گسترش تعامل بازیابی شده اخیر بین ایران و نیجریه باشد، گفت: آذربایجان شرقی نیز از مهمترین مراکز علم و فناوری در ایران بوده و تعهد و عزم جدی مردم و مسؤولان این استان، مایه پیشرفت آن است.

سنتوراکی سلیمان، با اظهار امیدواری برای حضور بیشتر آفریقایی‌ها و نیجریه های بیشتر در ایران و تبریز، ادامه داد: دانشگاه شهید مدنی تبریز این مسیر را فراهم کرده و مطمئناً دانشگاه‌های نیجریه از مهارت و تخصص این دانشگاه بهره کافی خواهند برد.

وی با بیان اینکه رابطه خوبی بین ایران و کشورهای آفریقایی وجود دارد ولی روابط اقتصادی آنها کم است، یادآور شد: ایران و نیجریه به دنبال گسترش روابط اقتصادی هستند.

به محض برقراری مسیر هوایی ایران – نیجریه راه جدیدی برای تبادلات تجاری و اقتصادی ایران به غرب آفریقا باز می‌شود

سفیر نیجریه در ایران عدم اطلاع رسانی از ظرفیت‌های ایران و نبود حمل و نقل مستقیم هوایی و کشتیرانی بین ۲ کشور را از موانع گسترش روابط اقتصادی بین ۲ کشور اعلام کرد و گفت: از سال گذشته تلاش ۲ کشور برای ایجاد خط مستقیم هوایی آغاز شده و به محض برقراری این مسیر، راه جدیدی برای تبادلات تجاری و اقتصادی ایران به غرب آفریقا باز می‌شود.

سنتوراکی سلیمان، همچنین با اشاره به تلاش سازمان توسعه و تجارت ایران برای راه اندازی خط کشتیرانی از ایران به نیجریه، افزود: با توجه به جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیونی نیجریه، راه اندازی خطوط هوایی و کشتیرانی به نفع هر ۲ کشور است و تبادلات تجاری و اقتصادی را تسهیل و تسریع می‌کند.

وی با بیان اینکه ایران و نیجریه عضو مجامع بین المللی زیادی هستند و در این مجامع از همدیگر حمایت می‌کنند، اظهار کرد: ادامه این روند به نفع هر ۲ کشور است و باید تبادلات فرهنگی بین آنها نیز گسترش یابد.

سفیر نیجریه در ایران، با اظهار علاقه مندی برای برقراری خواهرخواندگی برخی شهرهای این کشور با تبریز و اصفهان، گفت: با توجه به وجود مسلمانان و شیعیان زیادی در کشورهای آفریقایی و سیر صعودی جمعیت آنان، در نیجریه چندین فرهنگ و مذهب وجود دارد و در این کشور هر کس می‌تواند در دین و مذهب خود به راحتی فعالیت کند.

سنتوراکی سلیمان، با تاکید بر اینکه سفارت نیجریه تسهیل کننده روابط اقتصادی و فرهنگی این کشور با ایران است، ادامه داد: وجود ۲ هزار دانشگاه در ایران در مقایسه با ۳۰۰ دانشگاه در نیجریه، این امکان را فراهم می‌کند که دانشجویان این کشور بتوانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران بورسیه شوند.

وی همچنین با اشاره به سوگیری‌های رسانه‌ای حاکم در آفریقا و عدم اطلاع از ظرفیت‌های فرهنگی، اقتصادی و تجاری ایران، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران باید با اطلاع رسانی از طرق مختلف از جمله برپایی نمایشگاه‌های مختلف در کشورهای این قاره، توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا