شهرستان ها

ایلام ظرفیت بالایی در حوزه موسیقی دارد

ایلام-یکی از خواننده های آوازهای محلی در استان ایلام معتقد است بسیاری از ظرفیت های هنری به خصوص در حوزه موسیقی در ایلام مورد غفلت واقع شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: هر سال در هفته هنر انقلاب از برخی چهره‌های شاخص و هنرمندان تجلیل و قدردانی می‌شود امسال در هفته هنر انقلاب اسلامی از برخی هنرمندان استان ایلام تجلیل به عمل آمد.

محمدجواد شوهانی و مصطفی کولیوندی به عنوان چهره‌های برتر هنر انقلاب اسلامی در استان ایلام انتخاب شدند.

محمدجواد شوهانی، متولد ۱۳۵۸ در ایلام، خواننده و یکی از بهترین خواننده‌های موسیقی کردی و آوازهای سنتی استان است. وی در محضر «حمیدرضا نوربخش» دوره صداسازی و ردیف‌های موسیقی آوازی را آموخته است.

اجرای کنسرت‌های متعدد در کشور و خارج از کشور از جمله کنسرت چین، اجرای تصنیف‌های متعدد در شبکه سراسری صدا و سیما، اجرای کنسرت موسیقی در کشور قطر به مدت ۱۰ روز در بهمن ماه ۹۰، اجرای موسیقی در جشنواره بین‌المللی فجر در دی ماه ۸۶، تولید اولین آلبوم موسیقی محلی استان ایلام (چه م ری) در سال ۹۰ را در کارنامه خود دارد.

برخی از ترانه‌ها و آهنگ‌های وی به زبان فارسی و کردی در صدای جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است. آثار این خواننده ایلامی اغلب در رسانه ملی و شبکه‌های استانی ایران پخش می‌شود

موسیقی ایلام به خوبی معرفی نشده است

محمد جواد شوهانی خواننده ترانه‌های سنتی در ایلام در همین ارتباط در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: موسیقی محلی از دیر باز همهٔ احتیاجات مردم را در خود منعکس می‌کرده است و به تمام شئون فردی و اجتماعی تعلق داشته است.

وی عنوان کرد: موسیقی در همه کشورها و در بین همه اقوام با توجه به فرهنگ و زبان آنان از اهمیت بالایی برخوردار بوده، در این راستا در کشور ما نیز که موسیقی پیشینه‌ای دیرینه دارد و به دوران ایران باستان بازمی‌گردد، از اهمیت و محبوبیت بسیاری برخوردار است.

وی افزود: ایران خاستگاه موسیقی‌هایی غنی و گوناگون است و موسیقی سنتی ایران به عنوان یکی از مؤلفه‌های فرهنگ و هنر ایرانی به‌شمار می‌رود.

شوهانی با بیان اینکه تقریباً همهٔ اقوام ایرانی دارای موسیقی بومی ویژه خود هستند، ادامه داد: یکی از قدیمی‌ترین موسیقی‌های جهان کردی است که شامل آوازها، ترانه‌ها، آهنگ‌ها و موسیقی‌های بی کلام و نغمه‌هایی می‌شود که برای اقوام مختلف از جذابیت زیادی برخوردار است.

لزوم توجه به مسأله آموزش در حوزه موسیقی

این خواننده تصریح کرد: استان ایلام نیز که یکی از استان‌های کرد زبان کشور است و همچنین دارای پیشینه کهنی در حوزه موسیقی بوده همواره از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی برای رشد و توسعه موسیقی برخوردار است.

وی اضافه کرد: آموزش همانگونه که در تمام حوزه‌ها دارای اهمیت بالایی است در حوزه موسیقی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما با این حال امروزه تعداد کثیری از افرادی که علاقه مند به حوزه خوانندگی هستند بدون گذراندن دوره‌های آموزشی و از طریق استفاده از دستگاه‌های تغییر دهنده صدا وارد حوزه موسیقی و خوانندگی می‌شوند که این خود معضلی بزرگ در این عرصه به شمار می‌رود و همواره مشکلات بسیاری را به دنبال دارد.

محمد جواد شوهانی خواننده ایلامی بیان کرد: همانطور که گفته شد هنر و موسیقی تأثیر زیادی در روح، روان، سبک زندگی، دیدگاه و جامعه دارد، از این رو امید است با برگزاری کلاس‌های آموزشی و کشف استعدادها بتوان شاهد رشد و توسعه موسیقی و خوانندگی در استان بود.

وی ادامه داد: بدون شک نغمات و ملودی‌های مناطق کُردنشین تا حد زیادی به هم نزدیک هستند و این اشتراکات غیر قابل انکار است اما در ایلام با وجود اینکه نواهای ناب، بکر و مختص مردمان این دیار کهن به وفور دیده و شنیده می‌شوند، متأسفانه در طول سالیان گذشته تا به امروز آن‌طور که باید و شاید معرفی نشده است.

شوهانی بیان کرد: ایلام استانی است که دیرینگی آن در حوزه فرهنگ و هنر زبانزد خاص و عام بوده و از مزیت‌های آن تنوع سازی و آوازی در حوزه موسیقی است، جا دارد که متولیان امر توسعه در استان به این مسئله توجه کنند.

ایلام دارای یک زبان و گویش متفاوتی نسبت به کرمانشاه و کردستان است

وی تصریح کرد: درست هر سه استان غرب کشور دارای موسیقی کردی هستند ولی موسیقی محلی ایلام دارای یک زبان و گویش متفاوتی نسبت به کرمانشاه و کردستان است.

وی افزود: به شخصه مضمون‌های عاشقانه و اجتماعی را بیشتر می‌پسندم، علاوه بر اشعار کردی جنوبی و کلهری، کارهایی به زبان کوردی سورانی نیز انجام داده‌ام.

موسیقی در حال شکل گرفتن بر پایه علمی است

شوهانی عنوان کرد: شعر در ماندگاری یک قطعه موسیقی در بین مردم نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این خواننده ترانه‌های سنتی تصریح کرد: در موسیقی اقوام مختلف ایران کرد، لر، بلوچ، ترک و… مردم با آثاری ارتباط برقرار می‌کنند که اشعار آنها برایشان قابل فهم باشد، پیچیدگی نداشته باشد.

شوهانی اضافه کرد: البته اکنون می‌توانیم بگوییم که ایلام دارای یک سبک خاص در موسیقی است و موسیقی در حال شکل گرفتن بر پایه علمی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا