شهرستان ها

باطل شدن سهم چرای دام دامداران در صورت عدم تمدید پروانه چرای دام

بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: دامدارانی که پروانه چرای دام خود را تمدید نکنند سهم‌شان باطل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا نصرآبادی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: از مجموع مساحت استان که بیش از ۱۵ میلیون هکتار بوده 14.5 میلیون هکتار را عرصه های منابع طبیعی تشکیل داده اند.

وی تصریح کرد: از این میزان مساحت مراتع استان حدود ۸ میلیون هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مساحت کل مراتع استان بالغ بر ۸ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۷۴ هکتار بوده که از این میزان مساحت مراتع خوب تنها ۶ هزار و ۲۷۸ هکتار می باشد، یادآور شد: همچنین مساحت مراتع متوسط در استان بالغ بر ۹۳۹ هزار و ۶۶۶ هکتار و مراتع فقیر ۷ میلیون و ۵۳۹ هزار و۱۳۰ هکتار می باشد.

نصرآبادی مجموع مساحت سامانه های ممیزی شده در استان را ۹ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۵۴۷ هکتار عنوان کرد و گفت: تعداد سامان ممیزی شده در استان ۶۷۰ سامان و متوسط سطح مراتع ممیزی شده ۱۳ هزار و ۷۲۰ هکتار بوده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد خانوار بهره بردار از مراتع استان ۳۷ هزار و ۵۲۶ خانوار می باشد، اضافه کرد: همچنین تاکنون تعداد پروانه های مرتعداری صادر شده در استان ۱۶ هزار و ۹۰۳ مورد بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: در شرایط نرمال بارندگی میزان تولید علوفه مراتع استان، به استناد آمار و اطلاعات اخذ شده از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، معادل ۴۸۰ هزار تن علوفه خشک قابل بهره برداری مجاز می باشد.

نصرآبادی ادامه داد: طی سنوات گذشته به دلیل وقوع خشکسالی و کاهش چشمگیر نزولات جوی، میزان تولید علوفه قابل بهره برداری در عرصه های مرتعی استان خراسان جنوبی به رقمی معادل ۶/۱۹۸ هزار تن کاهش یافته است.

وی تأکید کرد: افرادی هم که طرح مرتع‌داری دارند و قرارداد آن‌ها تمام شده برای تهیه و بازنگری طرح مرتعداری تا ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ فرصت اقدام دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: همچنین کسانی که جایگزین برای مرتع دار متوفی از بین همسر و فرزندان انتخاب نکرده‌اند تا ۱۱ مرداد سال ۱۴۰۲ فرصت این کار را دارند.

نصرآبادی خاطرنشان کرد: کسانی می‌توانند جایگزین مرتع‌دار متوفی شوند که ساکن منطقه بوده، عضو نظام عشایری باشند و همچنین به صورت مستمر و حرفه‌ای به دامداری مشغول باشند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا