شهرستان ها

برخورد با متخلفان واقعه ۸ مهر به کندی پیش می رود

زاهدان- نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: برخورد با متخلفان واقعه ۸ مهر به کندی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله مصطفی محامی صبح یکشنبه در نشست صمیمانه با أصحاب رسانه گفت: نام‌گذاری مناسبتی به نام روز خبرنگار، الهام بخش و مسئولیت آفرین است به گونه‌ای که مسیر را مشخص و نقشی که باید ایفا کنید به شما نشان می‌دهد.

اصحاب رسانه سربازان و سرداران خط مقدم جنگ ترکیبی هستند

امام جمعه زاهدان افزود: جنگ همچنان پابرجاست آن هم با گستره بیشتری از مرزهای جغرافیایی در دوران دفاع مقدس و با جنگ ترکیبی مواجه هستیم و سابقه بیشتر در آن جنگ فرهنگی، جنگ شناختی و جنگ اراده‌هاست و در این جنگ بیشتر از هر چیزی ما نیازمند جهاد تبیین هستیم که به طور مکرر مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و اصحاب بیان و بنان، اصحاب قلم و خطابه و اصحاب هنر و رسانه سربازان و سرداران خط مقدم این جبهه هستند و همه این افراد باید با بصیرت کامل و شناخت دقیق از نقشه‌های دشمن خود را به سلاح مناسب این جنگ ترکیبی مسلح کرده و با اهتمام ویژه به دفاع مقدس ادامه دهند.

محامی بیان کرد: خبرنگاران باید با چشم باز و نگاه نافذ جامعه اسلامی و جامعه جهانی را رصد کرده و نسبت به مسئولان و مردم روشنگری و مطالبه‌گری کنند.

خبرنگاران پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر باشند

وی ادامه داد: خبرنگاران باید پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با مفاسد و به دنبال اصلاح گری در جامعه اسلامی باشند و مسئولان و مردم باید نسبت به خبرنگاران قدرشناسی، همکاری و پاسخگویی داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: مسئولان و مردم باید قدردان خبرنگاران بوده، حرف آن‌ها را شنیده و آن‌ها را بر صدر بنشانند و پاسخگوی مطالبات آن‌ها باشند، از این جهت که خبرنگار زبان گویای مردم و نبض جامعه است و اگر مسئول دلسوزی به دنبال حل مشکلات و درمان مشکلات مردم باشد باید با این نبض و زبان، مشکلات را کشف و در صدد درمان جامعه برآید.

وی گفت: خبرنگاران دارای جایگاه حساس و مسئولیت مهم هستند و تأثیرگذاری آن‌ها زیاد است که اگر به شیوه مطلوب عمل شود مناسب و اگر کم کاری شود نقش آن‌ها کم رنگ می‌شود و اگر به طور نامطلوب عمل شود آثار منفی آن دوچندان خواهد شد.

شرایط ویژه استان نیازمند نقش‌آفرینی بیشتر اصحاب رسانه است

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مشکلات، حساسیت‌ها و شرایط ویژه استان نیازمند نقش‌آفرینی و مطالبه‌گری بیشر اصحاب رسانه است برای مثال در مواجهه با بحران خشکسالی در ابتدا کسی بحران آب را باور نداشت اما به تدریج با مطالبه گری و ورود اصحاب رسانه فضا تغییر و حل بحران آب به یک مطالبه جدی تبدیل شده و دولت نیز در این راستا اهتمام ویژه دارد و نشان دهنده این است که پیگیری و مطالبات ثمربخش بوده و همین نقش باید در مشکلات و آسیب‌های دیگر نیز انجام شود.

محامی گفت: عرصه‌های دیگر مطالبه گری پرونده هشتم مهرماه زاهدان، سلاح‌های غیر مجاز، اعتیاد، قاچاق، مشکلات اقتصادی، سوخت و غیره است هر چند که پرداختن به همه این‌ها صرفاً در یک بازه زمانی درست نیست و باید طبق اولویت هر بار یک آسیب و مشکل را مطالبه کنید و بلافاصله پس از حل آن به دنبال سایر حوزه‌ها بروید.

مشکلات استان با مصلحت سنجی حل نمی‌شود

امام جمعه زاهدان در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر رسومات مردم استان و ایفای نقش علما، معتمدین و ریش سفیدان در حل اختلاف و درگیری‌ها، اظهارکرد: در گذشته افرادی به نمایندگی از علما و معتمدین نزد بنده آمده و خواستار ورود برای حل مشکلات و اختلاف‌ها در استان بودند که بنده در پاسخ عنوان کردم خود علما، معتمدین و ریش سفیدان هم باید به میدان آمده و نقش آفرینی کنند نه اینکه در برابر مشورت‌های غلطی که به برخی از آقایان ارائه شده سکوت کنند و حتی تأمین مالی داشته باشند بلکه باید به ارائه مشورت‌های درست بپردازند.

وی ادامه داد: مطالبه‌گری باید همواره صورت گیرد و در مواجهه با شرایط استان اگر تنها با مصلحت سنجی به منافع خود فکر کنیم مشکلات به قوت خود باقی خواهد بود و نیاز است تا افرادی وارد و با از خودگذشتگی و بیان مطالبات به تدریج کار را به نتیجه برسانند.

برای حل مشکلات مربوط به ۸ مهر، عده‌ای تعلل کردند

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوالان خبرنگار مهر در خصوص پرونده واقعه هشتم مهر ماه زاهدان، اظهار کرد: پیامدهای واقعه هشتم مهرماه زاهدان به سادگی قابل حل است و اگر از همان روزهای ابتدایی طرفین ماجرا پای کار می‌آمدند مشکل قابل حل بود و حالا که زمان زیادی گذشته باز هم کار شدنی است.

وی گفت: در دیدار با سردار رادان نیز عنوان کردم که باید خود نیروی انتظامی پیگیر کار باشد و در دیدار با علما و معتمدین اهل سنت نیز بیان کرده بودم که برای حل مشکل باید همان روزهای اول در نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت مسئله را دنبال می‌کردید اما اینگونه نشد و در ادامه پیشنهاد کردم جمعی از علما و معتمدین معتدل اهل سنت جمع و در چارچوب مشخص یک نامه بنویسند، شامل تاکید بر حفظ وحدت، لزوم دشمن شناسی و پرهیز از تفرقه و محکومیت هر گونه تخلف از جمله کشتار، آتش کشیدن اموال عمومی و خصوصی، سخنرانی و توئیت‌های التهاب آفرین و سپس مطالبات خود را بنویسند که در نهایت نامه ارائه شد اما خارج از چارچوب بود و منشأ اثر قرار نگرفت.

وی گفت: متأسفانه در فضای استان ما تندروهایی از طرفین نمی‌خواهند که مشکل حل شود و حتی گاهی دست به التهاب آفرینی می‌زنند که حال یا به علت کسب منافع شخصی و یا مطامع دشمنان است و اصحاب رسانه باید در این جهت نقش آفرینی و مطالبه‌گری کنند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان درباره اجرای مصوبات سفر هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: مصوبات سفر هیئت اعزامی از سوی مقام معظم رهبری تحقق پیدا کرده اما کامل نشده به گونه‌ای که افراد به ناحق کشته شده شهید و مجروحان نیز جانباز اعلام شدند و تنها برخورد با متخلفان با تأخیر انجام گرفته است.

وی ادامه داد: همان گونه که در خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ ماه مبارک رمضان مطرح کردم، مقام معظم رهبری نیز در این راستا پیگیری ویژه داشتند که برای ما و همکاران دفتر مقام معظم رهبری مایه تعجب بود و ایشان دستور دادند هیئتی عازم استان شوند و عنوان کردند دستگاه‌ها وظیفه خود را انجام دهند و من برای دلجویی هیئتی به استان اعزام خواهم کرد که این برخورد نشأت گرفته از سیره نبوی و علوی است.

برنامه‌های مردمی نماینده ولی فقیه در طول هفته چیست؟

وی در واکنش به سخنان یکی از اصحاب رسانه مبنی بر عدم حضور نماینده ولی‌فقیه در بین مردم و تنها حمایت از یک قشر خاص در جامعه عنوان داشت: بنده در مجالس مختلف مردمی حضور پیدا می‌کنم به گونه‌ای که روزهای شنبه و سه شنبه اقدام به اقامه نماز ظهر و عصر و نیز شرح اصول کافی در مسجد جامع را داشته، شب‌های یکشنبه شرح نهج‌البلاغه در مسجد علی ابن ابیطالب (ع) و شب‌های سه شنبه با تفسیر قرآن در مسجد جامع در کنار مردم می‌باشم و همچنین شب‌های پنجشنبه نیز بازدیدی از مساجد مختلف شهر را داشته و شب‌های جمعه نیز به سرکشی و تکریم خانواده شهدا می‌پردازیم و هر هفته یک جلسه دیدار مردمی در محل دفتر نماینده ولی فقیه در استان و نیز یک دیدار مردمی در محل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت داریم و در کنار آن نیز دیدارهای عمومی داشته و روزهای جمعه نیز پس از اقامه نماز جمعه در بین مردم هستیم.

برای هیچ مسئولیتی پیش قدم نشده ام

امام جمعه زاهدان اضافه کرد: بنده برای هیچ مسئولیتی پیش قدم نشده ام و مبنای بنده این نیست که بخواهم کاندیدا شده و درخواست رأی مردم جهت واگذاری مسئولیت را داشته باشم بنابراین برای جلب رأی مجبور به حمایت از افراد یا گروه‌های خاص در استان نیستم.

در دیدار شورای راهبردی استان با رئیس جمهور چه گذشت؟

وی تصریح کرد: در جلسه اخیر با رئیس جمهور مسائلی از جمله وضعیت و نیازمندی‌های استان مورد گفتگو قرار گرفت و عنوان کردیم که سیستان و بلوچستان برخوردار از مردمانی صبور، نجیب و همراه نظام است و بیان کردم که کارهای زیادی در استان انجام گرفته اما محرومیت تاریخی، ترک فعل‌ها و سو تدبیرها در طول سال‌ها انجام شده و برای همین در شاخص‌های توسعه پایین جدول هستیم.

وی ادامه داد: بحران آب، مشکلات منطقه سیستان، مشکلات آموزشی، بهداشتی، اتباع و فاقدین شناسنامه از دیگر مشکلات ارائه شده در دیدار اعضای شورای راهبردی استان با رئیس جمهور بود که جمع بندی خوبی صورت گرفت و مصوبات خوبی به همراه داشت و استاندار نیز پیرامون همین مصوبات به جلسه هیئت دولت رفتند و امیدواریم با پیگیری جدی نتایج خوبی حاصل شود.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اضافه کرد: خوشبختانه در شرایط کنونی فضا برای حمایت از رشد و پیشرفت استان چه از طریق دفتر مقام معظم رهبری که برگرفته از اهتمام مقام معظم رهبری هست و چه ریاست محترم جمهور به خوبی مشهود است.

توقع انسجام، تحرک و فعالیت بیشتری در امر انتخابات وجود دارد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ارزیابی فضای کشور در حوزه انتخابات گفت: در شرایط فعلی شور و نشاط چندانی وجود ندارد و امیدواریم با نزدیکی به زمان انتخابات فضا بهتر شود و در بحث نخبگانی نیز از پراکندگی، بی حالی و کندی در کارها گلایه داریم که در سایر کارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مشهود است و انتظار انسجام تحرک و فعالیت بیشتر وجود دارد.

آیت‌الله محامی بیان کرد: در دیدار اعضای شورای راهبردی استان با رئیس جمهور بحث سفر مجدد به استان بود که تاکید کردیم باید با دست پر بیایید آن هم نه با وعده بلکه با کارهای تحقق یافته که برای مردم استان ما به خوبی محسوس باشد.

وی در پاسخ به نکات در زمینه پیوست فرهنگی در امور مختلف گفت: پیوست فرهنگی در برخی حوزه‌ها شروع شده اما کامل نیست و از موارد مهمی است که باید مورد مطالبه قرار گیرد.

هرکس در امر حقابه می‌تواند نقش‌آفرین باشد، بسم‌الله!

آیت‌الله محامی در پاسخ به سوالی در زمینه حق آبه، تاکید کرد: در بحث حقابه عنوان کردیم هر کس از طوایف یا علمای شیعه و اهل سنت می‌تواند نقش آفرینی کند وارد میدان شود، هر چند که برخی افراد هم پیغام فرستاده و اقداماتی صورت دادند اما نتوانستند موفق شوند چرا که مشکل ریشه‌ای است و چه بسا طالبان هم نتواند کاری انجام دهد اما ما هم نباید نا امید باشیم و باید پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

شکافی بین علمای شیعه و اهل سنت وجود ندارد

وی ادامه داد: ارتباط بین علما و روحانیون شیعه و اهل سنت برقرار و فعالیت‌های زیادی در حال انجام است مثلاً کارگاه‌های آموزشی زیادی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان برای ارتقای سطح علمی و مهارتی علمای اهل سنت در حال اجراست و نسل جوان آنها در میدان هستند و تنها طیف خاصی از آنها بد اخلاقی کرده و همراهی و ارتباط خاصی ندارند.

محامی گفت: از زمانی که به استان آمدیم در تلاش بودیم تا مرکز بین‌المللی شیعه و اهل سنت برای افراد ایرانی و غیر ایرانی راه‌اندازی کنیم که موضوع مطرح شد و علمای شاخص اهل سنت را دعوت و به عنوان هیئت امنا تعیین کردیم که با جریانات هشت مهر مصادف شد اما کار پیش رفته روز گذشته آزمون ورودی را از میان بیش از ۷۰۰ نفر در سطح استان برگزار کردیم.

وی ادامه داد: بنده در جلسه با علمای اهل سنت عنوان کردم که شما بر اساس فقه خود باید بیشتر از شیعیان به ولی امر ملتزم باشید از این جهت که فقه شیعه نسبت به حدود اختیارات ولی فقیه دارای مبانی مختلف است اما در فقه اهل سنت این گونه نیست و باید حتماً به آن ملتزم باشند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا