شهرستان ها

برخورد قانونی با مالکان بنای ریزش‌کرده در «پله‌بچیلون» دزفول

دزفول- سرپرست اداره میراث‌فرهنگی دزفول گفت: با مالکان بنای ریزش کرده در مجموعه تاریخی «پله‌بچیلون» به دلیل تمکین نکردن در آواربرداری برخورد قانونی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا خادم صبح امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به ریزش یکی از خانه‌های تاریخی مجموعه پلابچیلون در سال‌های گذشته توضیح داد: یکی از خانه‌های تاریخی دزفول که به مرمت و بازسازی نیاز داشت به دلیل بی‌توجهی مالک ریزش کرد و باعث آسیب و تخریب قسمت‌هایی از خانه تاریخی همجوار و ریزش بخشی از هر ۲ خانه تاریخی در مجموعه پلابچیلون شد.

وی افزود: امکان ورود ماشین‌آلات برای خاک‌برداری با توجه به شیب موجود در این منطقه وجود ندارد و به همین دلیل بر اساس قانون، مالک یا مالکان بنای تخریب‌شده مسئول جمع‌آوری آوار از مجموعه تاریخی هستند.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دزفول بیان کرد: بارها از مالکان درخواست کردیم تا آوار ریزش کرده در مجموعه را جمع‌آوری کنند و حتی در این راستا آمادگی همکاری با مالک وجود داشت که مالکان در این زمینه تمکین و همکاری لازم را نداشته‌اند.

وی عنوان کرد: آوار موجود باعث مسدود شدن برخی از قسمت‌های گذر و اثر تاریخی پله‌بچیلون دزفول و ایجاد مشکلاتی شده است که با توجه به همکاری نکردن مالک بنای تخریب‌شده و همچنین با توجه به مطالبه مردمی، به ناچار از اهرم قانون استفاده و برای مالکان بنای یادشده، اظهارنامه قانونی تنظیم شده که روند آن در حال اجرا است‌.

به گزارش مهر، مجموعه تاریخی پله بچیلون دزفول یکی از آثار شاخص و قدیمی این شهر است که ارتفاعات شهر را به رودخانه دز وصل می‌کند.

همچنین با احیای این بنای تاریخی، ورود به یکی از مهمترین مسیرهای گردشگری بافت کهن دزفول شامل گذرهای مهراس، سیوند، هفت پر، صوبیون و سراب تسهیل می‌یابد.

مجموعه تاریخی پله بچیلون (پلا بچیلون، بندار بچیلون) بنایی قاجاری است که با توجه به اختلاف سطح محله‌های لوریان و مقدمیان با رودخانه برای سهولت دسترسی اهالی به ساحل احداث شده است و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پله تاریخی بهمن ۸۸ با شماره ۲۹۱۷۸ در زمره آثار ملی میراث فرهنگی ثبت شده است. مجموعه تاریخی پلابچیلون سال ۹۸ با همکاری سازمان نوسازی شهرداری دزفول مرمت شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا