شهرستان ها

برنامه ۵ ساله برای مقابله با گرد و غبار در گلستان تدوین شد/۳۰۶ هزار هکتار از اراضی استان در معرض بیابانی شدن است

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیرداری استان گلستان گفت: برای جلوگیری از ورود ریزگردها به استان یک برنامه ۵ ساله تدوین شده است ولی اعتبارات فعلی که در نظر گرفته شده جوابگوی مقابله با گرد و غبار استان نیست.

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:


حمید سلامتی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهارکرد: در شمال استان خشک سالی شدیدی وجود دارد و در حال حاضر ۳۰۶ هزار هکتار از اراضی استان در معرض بیابانی شدن است. در کشور ترکمنستان دو صحرای قره قوم و بالکان وجود دارد که منشا ریزگردها به گلستان است.

وی ادامه داد: گلستان ۴۵۰ هزار هکتار جنگل دارد و اگر اقدمات جدی صورت نگیرد در آینده ریزگردها جنگل‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین برای مقابله با آن باید از طریق دیپلماسی فعال با ترکمنستان  و اجرای برنامه‌های مقابله‌ای مشترک اقدامات جدی انجام شود.

سلامتی بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری به استان ۵۰۰ میلیارد تومان برای آبخیزداری و ۱۱۵ میلیارد تومان برای مراتع و بیابان زدایی مصوب شد که پیگیر تخصیص این بودجه هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان افزود: در ۱۲۰۰ هکتار از اراضی استان بوته کاری و کاشت نهال برای جلوگیری از گرد وغبار انجام دادیم و اگر بتوانیم یک  نوار سبز در شمال گلستان ایجاد کنیم می توان جلوی گرد وغبار را گرفت.

وی تصریح کرد: از مقامات استانی و ملی انتظار داریم ردیف اعتباری برای شمال استان در نظر بگیرند و نباید شهرها، روستاها و جنگل‌ها تحت تاثیر ریزگردها قرار بگیرند. با اعتبارات فعلی نمی‌توان کاری زیادی برای مقابله با گرد و غبار انجام داد.


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا