شهرستان ها

برنده سیمرغ جشنواره فجر؛ انقلاب هنری برای هنر انقلاب لازم داریم

تبریز- یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: انقلاب هنری برای هنر انقلاب لازم داریم چراکه روزبه‌روز با قله آن فاصله می‌گیریم.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ فیلم «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر، فیلمساز آذربایجان شرقی توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی فیلم اولی را در سال ۱۴۰۲ به دست آورد و به عنوان چهره هنر انقلاب استان آذربایجان شرقی معرفی و تجلیل شود.

قربانعلی طاهرفر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با هنر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: هنر انقلاب در دل هنر مردمی بوجود آمد و پس آن در اوایل انقلاب اسلامی با جنبش هنر انقلاب مواجه بودیم که در بستر خود انقلاب رخ داده و خیزش و خواسته مردمی و هنرمندان بود.

وی ادامه داد: هنر انقلاب مسیری بود که در اوایل انقلاب اسلامی تأثیرگذار و با مخاطب مردمی همراه بود و در ادامه تلاش‌های بسیاری انجام و نهادهای مختلفی ایجاد شد و جریانات روشن فکری با بنیانگذاری شهید آوینی شروع شد.

رویش در هنر انقلاب

وی افزود: پس از این همه سال باتوجه به شاخص‌ها و حرکتی که در بستر انقلاب انجام شد، در این مسیر علیرغم رویش در هنر انقلاب اما از قله و هدفی که انقلاب برای خود ترسیم کرده بود، فاصله گرفتیم و این فاصله روز به روز بیشتر می‌شود به‌گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود به نوعی به این موضوع اشاره دارند که با قله هنر انقلاب فاصله داریم و این فاصله اکنون معنادار شده است.

طاهرفر خاطرنشان کرد: اکنون رسالت هنرمندان انقلاب سخت‌تر و مسیری که باید ریل گذاری شده و راهبرد تعیین شود، دشوارتر شده است.

با نگاه آرمانی هنر انقلاب فاصله گرفته‌ایم

وی گفت: بخش عمده هنر انقلاب را مخاطبین آن تشکیل می‌دهد و در کنار تمام رویش‌های رخ داده با نگاه آرمانی هنر انقلاب فاصله گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: هر استانی زیر مجموعه سیاست‌هایی است که تدوین می‌شود، آذربایجان شرقی به تبع از سیاست کلی در همان مسیر قرار گرفته است،

وی افزود: نهادهای مختلفی ایجاد شده اما جهش چندانی ایجاد نبوده است اگر پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را جستجو کنید به چند فیلم کمدی می‌رسید که جمع‌بندی آن برای مخاطب پوچ است.

فیلم‌های کمدی در جذب مخاطب رکوردشکنی می‌کنند!

این کارگردان سینما و تلویزیون در ادامه یادآور شد: رویدادهای سینمایی بزرگی در بستر هنر انقلاب رخ داده و در تابلوی یک ساله حوزه سینما و جشنواره فجر چندین اثر خوب در رابطه با هنر انقلاب داریم، اما فیلم‌های کمدی در جذب مخاطب رکوردشکنی می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما تجربه دهه شصتی را داریم که فیلمی مثل عقاب‌ها در چندین دهه پرفروش‌ترین فیلم سال بود، اما چرا اکنون موفق نمی‌شویم جای سوال است.

وی با تاکید بر اینکه تمام حمایت‌های دولتی برای فیلم‌هایی است که با موضوع انقلاب هستند، گفت: هنر انقلاب به واسطه اینکه با نگاه و حمایت دولتی همراه بوده، در بازخورد و جذب مخاطب موفق نبوده و نیازسنجی نکرده‌ایم و آسیب شناسی انجام نشده و صرفاً بودجه دولتی تخصیص داده شده است و با رونمایی و مراسم و… این افتخارات را ثبت کرده‌ایم، ولی با کمترین میزان مخاطب دوباره در همین شرایط به سال بعد رفتیم.

طاهرفر اذعان داشت: تمام تلاش خود را در عرصه هنر انقلاب به کار می‌بندم، حتی اگر نافرجام باشد؛ هنر انقلاب باید با بیشترین تأثیرگذاری و مخاطب ایجاد شود و هیچ فیلمی برای اینکه در قفسه‌ها بماند، تولید نشود.

وی در پایان تاکید کرد: تلاش می‌کنم تا اثری خلق کنم که جریان ساز باشد و نگاه اقتصادی و ویترینی نداشته باشد و در کنار آورده و ارزش افزوده فرهنگی و هرآنچه از بنیان معارف دینی و فرهنگی است با بیشترین مخاطب مواجه شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا