شهرستان ها

بزرگ ترین بازار بورس دانه های آجیلی کشور در خوی قرار دارد

ارومیه – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر بزرگ ترین بازار بورس دانه های آجیلی آفتابگردان و کدوی کشور در خوی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اکبر کرامتی در این زمینه اظهار کرد: وجود بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه‌های آفتابگردان و کدو در استان را دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال پیش بینی می‌شود ۶۳ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع آذربایجان غربی برداشت می‌شود، افزود: این استان، سالانه با اشتغال بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی و شهری به صورت مستقیم در امر کشت و فروش کدو و آفتابگردان آجیلی، رکوردار تولید این محصولات در کشور است.

کرامتی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک ۴۵ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی و روغنی از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول و ۱۸ هزار تن تخم کدو آجیلی از سطح ۲۱ هزار هکتار از مزارع استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: متوسط عملکرد تولید این محصول در مزارع آفتابگردان آجیلی و روغنی ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و در کدو اجیلی ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برآورد شده است.

وی ادامه داد:  بیش از ۸۵ درصد سطح زیر کشت و تولید این محصولات به ترتیب در شهرستان‌های خوی، شوط، چایپاره، ارومیه، سلماس و نقده است.

کرامتی با بیان اینکه از اواخر مرداد ماه برداشت این محصول از مزارع استان آغازمی شود و تا اواسط مهرماه ادامه می‌یابد، اضافه کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۶۳ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ارقام دانه‌های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید، شمشیری و پسته ای و اقلام کدو مشهدی، گوشتی، همدانی، قلمی و سایر ارقام محلی است.

وی خاطرنشان کرد: آفتابگردان و کدو آجیلی علاوه بر مصرف داخل استانی، مازاد تولید آن به صورت محدود به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

کرامتی به مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات کشاورزان استان برای کشت تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی، نبود ارقام اصلاح شده و کشت ارقام بومی و محلی، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی و مقاومت کم به آفات و امراض است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا