شهرستان ها

بسترسازی مناسب زمینه ساز تحقق حقوق معلولان در جامعه است

سنندج_ مشاور استاندار کردستان در امور معلولان گفت: بسترسازی مناسب یکی از موضوعات مهم و مطالبه به حق افراد دارای معلولیت و زمینه ساز تحقق حقوق آنان در جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، نصرالله ابراهیمی ظهر چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: فرهنگ سازی و مناسب‌سازی متناسب با نیاز جامعه معلولان باید بر پایه دو مؤلفه فرهنگی و فیزیکی مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی با بیان زیرساختی و مهم بودن بعد فرهنگی و تأثیر بسزایی که معلمان حوزه آموزش وپرورش استثنایی در این بعد دارند، افزود: مناسب‌سازی فرهنگی پایه و ستون نظام سلامت است و بر مناسب‌سازی فیزیکی ارجحیت دارد.

وی گفت: نهادهای متولی از جمله شهرداری‌ها بیشترین وظیفه را در زمینه مناسب سازی محیط‌های شهری، تحصیلی و کاری از نظر فیزیکی بر عهده دارند و اقدامات خوبی هم در سطح استان انجام شده است اما هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد حضور بیشتر افراد دارای معلولیت در سطح جامعه هستیم، اظهار کرد: امروزه نگاه جامعه به بحث معلولیت نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و باید تلاش کنیم تا حد امکان آن‌ها را به جامعه نزدیک کنیم.

مشاور استاندار کردستان در امور معلولین افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای معلولیت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه ای برخوردار هستند که اگر این ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی و در معرض آموزش قرار گیرند، می‌توانند باعث حضور مؤثر آنان در جامعه شود.

وی با بیان اینکه موانع بسیاری برای حضور کامل افراد دارای معلولیت در اجتماع، رشد و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها وجود دارد، تصریح کرد: تلاش داریم طرح تعامل با معلولان در مراکز پیش دبستانی را از ابتدای مهر ماه جاری اجرایی کنیم و از پتانسیل‌های موجود در خدمت رسانی هر چه بهتر به جامعه معلولان بهره‌مند شویم.

ابراهیمی در ادامه گفت: اگر نوآموزان در دوره آمادگی شیوه و فرهنگ صحیح تعامل با افراد دارای معلولیت را فرا گیرند، همیار مربیان ومعلمان می‌شوند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا