شهرستان ها

بهره‌برداری از نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان




معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: نخستین تصفیه‌خانه شهری نانواوزون کشور در اصفهان با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال در بیست‌وهفتمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، مهدی بقایی با بیان اینکه نیاز آبی فضای سبز اصفهان حدود ۵۶ میلیون متر مکعب در سال است که در زمان خشکسالی می‌توان آن را با ۳۶ میلیون متر مکعب حفظ کرد، گفت: حدود ۲۰ سال است آن را اینگونه حفظ کرده‌ایم و در حال حاضر حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب برای فضای سبز اصفهان در اختیار داریم.

وی افزود: در گذشته از سه هزار لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز عرصه‌های فضای سبز شهر، ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه از رودخانه زاینده‌رود و به همین میزان از چاه‌ها برداشت می‌شد و پس از آن نیز این آب از رودخانه، چاه‌ها و پساب، هر کدام هزار لیتر بر ثانیه برداشت می‌شد، در حال حاضر نیز ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از پساب و حدود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه از چاه‌ها برداشت می‌شود که با توجه به خشک شدن چاه‌ها باید به سمت استفاده از پساب حرکت کنیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه پساب همان فاضلاب گندزدایی شده است و با فاضلاب تفاوت دارد، تصریح کرد: اصفهان جزو اولین شهرهایی است که به فکر استفاده از پساب برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ لیتر بر ثانیه پساب در دسترس شهرداری است که طی تفاهم با شرکت آبفا، ۴۰۰ لیتر بر ثانیه فاضلاب نیز خریداری شده است، اضافه کرد: برنامه ۱۰ ساله مدیریت شهری این است که در سال ۱۴۱۰، بالغ بر ۱۷۰۰ لیتر بر ثانیه پساب تصفیه شده که معادل ۳۶ میلیون متر مکعب در سال و حداقل آب مورد نیاز فضای سبز است، در اختیار داشته باشد.

بقایی با اشاره به برخورداری شهر اصفهان از تصفیه‌خانه جنوب شهر (سپاهان‌شهر) با استفاده از فناوری اوزون و تصفیه‌خانه شاهین‌شهر با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌، خاطرنشان کرد: بعد از راه اندازی این دو تصفیه خانه، تصفیه‌خانه جدیدی در شهر راه اندازی نشده است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان سپس به تشریح روند فعالیت تصفیه خانه‌ها پرداخت و گفت: اداره بهداشت کیفیت تصفیه آب را بر اساس بی.او.دی، سی.او.دی، کدورت، مواد آلی و کلی‌فرم دسته‌بندی کرده است که بر این اساس، رده «ای» اجازه تزریق در چاه و استفاده برای آبیاری فضای سبز را دارد.

وی ادامه داد: به همین منظور، شهرداری اصفهان جهت اجرای این طرح تمامی شیوه‌ها و فناوری‌های جدید همچون سوپرهوادهی، ان.بی.آر، ان.دی.بی.آر و آی.اف.ای.اس را بررسی و نمایندگان آن از تمامی تصفیه‌خانه‌های با روش جدید در کشور، بازدید کرده اند.

بقایی خاطرنشان کرد: در تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر، آخرین مرحله تصفیه یعنی هوادهی را با اوزون انجام می‌دادیم که با توجه به تحریم‌های ظالمانه با مشکل مواجه شدیم و البته همکاران با بهره‌گیری از روش‌های دیگری، توانستند آن را به چرخه بازگردانند.

وی ادامه داد: همچنین یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی پیشنهاد کرد که با نانوحباب تصفیه را انجام دهیم، از این‌رو با انجام یک تست آزمایشگاهی، نتیجه مناسبی گرفتیم و قرار شد با همکاری شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، یک تصفیه‌خانه با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه در کنار تصفیه‌خانه شمال احداث شود و با کار کم‌نظیری طی حدود پنج ماه این ظرفیت به منبع پساب شهرداری اضافه شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک هزار لیتر بر ثانیه ظرفیت پساب و فاضلاب در شهرداری وجود دارد، تأکید کرد: برای حدود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه باقی‌مانده نیز باید چاره‌ای بیندیشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه باید برای ۴۰۰ لیتر بر ثانیه تفاهم‌شده با شرکت آبفا تصفیه‌خانه و برای ۶۰۰ لیتر بر ثانیه موجود نیز تصفیه تکمیلی در نظر گرفته شود، اظهار کرد: در همین راستا ۲۰۰ لیتر بر ثانیه تصفیه تکمیلی آن تا پایان سال جاری محقق خواهد شد.

بقایی ادامه داد: همچنین در حال حاضر حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آن مورد تصفیه تکمیلی قرار گرفته است و برای سال آینده نیز حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه دیگر تصفیه تکمیلی اضافه خواهد شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بودجه سال 1402 مناطق حدود ۲۵۰میلیارد تومان برای تکمیل رینگ پساب شهر در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: در زمان آغاز فعالیت دوره ششم مدیریت شهری میزان پیشرفت رینگ توزیع پساب حدود ۶۰ درصد بود که در صورت رفع مشکل تاسیساتی موجود، تا پایان سال جاری به حدود ۹۰ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه روش تصفیه نانو اوزون، شیوه جدیدی است که تاکنون وجود نداشته است و به گفته بازدیدکنندگان تخصصی، کار بسیار ارزشمندی است که تمام شاخص‌های تصفیه فاضلاب را تا حد مناسبی پایین آورده است، تاکید کرد: هزینه تعمیر و نگهداری این روش بالعکس روش‌هایی همچون ان.بی.آر به میزان زیادی پایین است.

آنطور که بقایی خبر داد، نخستین تصفیه‌خانه شهری نانو اوزون کشور در اصفهان با هزینه ۵۰۰ میلیارد ریال در بیست‌وهفتمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» بهره‌برداری خواهد شد.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا