شهرستان ها

بیماری‌های قلبی رکوردار علل مرگ و میر در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در چهارمحال و بختیاری است که باعث مرگ و میر زیادی می‌شود.

الهام رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درخصوص مگا پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، اظهار کرد: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و با توجه به شرایط تحریم‌ها، همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص تحقیقات و فناوری که رسیدن به مرجعیت علمی و برآورده شده نیازهای کشور را مد نظر قرار دادند، سیاست‌های جدیدی تعریف شد.

وی افزود: به دنبال سیاست‌های جدید تحقیقاتی چالش‌های موجود در چهارمحال و بختیاری احصا شدند که اولین و مهم‌ترین آن بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در استان است که باعث مرگ و میر زیادی می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی موضوع ناباروری، سقط جنین و سرطان در چهارمحال و بختیاری بسیار شایع هستند.

رئیسی عنوان کرد: براساس اولویت‌های بهداشتی و درمانی مشخص شده در چهارمحال و بختیاری سیاست‌های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد مشخص شد تا در راستای تأمین این نیازهای استان گام بردارد.

اولین اقدام درخصوص مگا پروژه قلب و عروق در چهارمحال و بختیاری انجام گرفت

وی با اشاره به اینکه اولین اقدام درخصوص مگا پروژه قلب و عروق انجام گرفت، خاطرنشان کرد: مگا پروژه در حوزه بهداشت و درمان یعنی طرحی بزرگ که شامل اهداف مختلفی است و هر کدام از این اهداف می‌تواند به ریزپروژه‌های از یک تا ۱۰۰ طرح تحقیقاتی تقسیم شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: مگاپروژه قلب و عروق ابتدا براساس ضرورت پرداختن به این بیماری‌ها، شیوع آن در استان، چگونگی توزیع شهرستانی، پراکندگی اطراف شهرها و روستاها و… بررسی شد.

رئیس بیان کرد: بعد از آن عوامل مؤثر در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی بررسی شد، برای مثال الگو تغذیه در شیوع بیماری قلبی در فرد یکی از این عوامل بود که جوانب مختلف آن در سلامت قلب کنکاش شد.

وی تاکید کرد: از دیگر عواملی که در مگاپروژه قلب و عروق مورد توجه قرار گرفت تست‌های تشخیصی، آزمایشگاهی و بالینی بود، اینکه چه تستی برای تشخیص به موقع و سریع این بیماری مناسب است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: همچنین تأثیر الگوی خواب، استرس‌ها و مخاطرات شغلی و زندگی و… در زندگی افراد که در بیماری‌های قلبی و عروقی مؤثر هستند نیز مورد بررسی قرار گرفتند.

رئیسی اظهار داشت: در مگا پروژه‌ها علاوه بر بخش‌های تحقیقات و فناروی بخشی با عنوان فناوری و محصول گنجانده شده است تا ببینیم در درمان بیماران از چه ترکیباتی می‌توانیم استفاده کنیم و وجود مرکز گیاهان دارویی در پژوهشگاه علوم پایه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد می‌تواند در این خصوص بسیار کمک کننده باشد.

وی یادآور شد: مگاپروژه قلب و عروق تهیه و تنظیم و برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد، وزاتخانه این طرح را در کمیته‌های تخصصی مختلف خود طرح و بررسی کرد، حدود ۹ ماه طول کشید تا پاسخ این طرح اعلام شد و خوشبختانه در نهایت مگاپروژه قلب و عروق به تصویب رسید.

برای اجرای مگاپروژه قلب و عروق ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: برای اجرای مگاپروژه قلب و عروق ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه اختصاص داده شد.

رئیسی گفت: در واقع با اجرای مگاپروژه‌ها دو هدف محقق شد ابتدا اینکه معضلات جامعه چهارمحال و بختیاری به عنوان طرح‌های اساسی مطرح شدند و از این به بعد همه گروه‌ها موظف هستند پایان‌نامه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی خود را در این راستا کار کنند، از طرف دیگر بودجه این طرح‌ها از وزارتخانه تأمین شده است.

وی ادامه داد: مگاپروژه ناباروری در دست اجرا است، کمیته علمی مگاپروژه سقط جنین به عنوان سومین طرح تشکیل شده است و مگاپروژه سل‌تراپی یا سلول‌درمانی که برای سرطان است در آینده نزدیک آغاز به کار خواهد کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد عنوان کرد: با انجام متمرکز تحقیقات و فناوری توانستیم برای مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درآمدزایی کنیم و برای اولین بار از ابتدای تأسیس این دانشگاه حدود ۷ میلیارد تومان پول جذب شده است.

رئیسی خاطرنشان کرد: همیشه برای تحقیقات دانشگاهی از یک درصد بودجه دانشگاه استفاده می‌شد ولی اکنون برای تحقیقات از بودجه‌های خارج از دانشگاه استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: بعد از آنکه خروجی مگاپروژه‌ها مشخص شد به معاونت درمان و بهداشت جهت اقدام ابلاغ می‌شوند تا سیاست‌گذاری‌های خاص پیشگیرانه و درمانی را در پیش بگیرند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا