شهرستان ها

تاریخ شفاهی انقلاب دربیرجند/مستندهایی که از روزهای حماسه می گویند

بیرجند- رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی گفت: مستند روز هفتم، مستند شهید سورگی، کتب حماسه حضور و شاه پر از جمله آثار حوزه هنری خراسان جنوبی با محوریت تاریخ شفاهی انقلاب در بیرجند است.

مجید کریمیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: یکی از مواردی که در قرآن کریم بارها بر آن تأکید کرده بحث مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از گذشتگان است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با بررسی تاریخ بسیاری از ارزش‌ها به نسل جدید منتقل می‌شود، بیان کرد: ما با بسیاری از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی خود در لابه لای تاریخ نگاری‌ها آشنا می‌شویم.

کریمیان افزود: در انقلاب اسلامی میراث معنوی بسیار زیادی را به دست آوردیم که با نقل تاریخ شفاهی این میراث ارزشمند به جوانان منتقل می‌شود.

مستند روز هفتم و حماسه مردم بیرجند

وی با تأکید بر اینکه در این راستا موضوع تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی برای ما از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، گفت: در حوزه هنری خراسان جنوبی آثار بسیار ارزشمندی در زمینه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و وقایع بهمن ۵۷ در بیرجند تولید شده است.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مستندهایی که با محوریت تاریخ شفاهی انقلاب در جنوب خراسان جنوبی تولید شده است، مستند روز هفتم است.

کریمیان بیان کرد: این مستند درباره حماسه نهم بهمن ۵۷ در بیرجند است که وقایع این روز منجر به شهادت شهیدان سورگی و سندروس شد.

تاریخ شفاهی زندگی شهید سورگی

وی با تأکید بر اینکه در این مستند حماسه مردم جنوب خراسان علیه رژیم پهلوی و نقش روحانیت در این مبارزات تبیین شده است، افزود: مستند دیگر با محوریت تاریخ شفاهی مستند زندگی، سیره و شهادت شهید سورگی است که در این مستند به روستای محل زندگی ایشان رفته‌ایم.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه کتاب‌هایی هم در مورد تاریخ شفاهی انقلاب در جنوب خراسان توسط حوزه هنری تدوین شده است گفت: یکی از این کتاب‌ها کتاب روایت حضور است که یک مستند نگاری درباره وقایع انقلاب در خراسان جنوبی طی بازده زمانی مهر ۵۷ تا بهمن ۵۷ است.

کریمیان با اشاره به اینکه کتاب شاه پر نیز به خاطرات کوتاه انقلابیون جنوب خراسان می‌پردازد، اظهار کرد: همین خاطرات کوتاه و لطیف برای نسل جوان بسیار تأثیرگذار است.

راهپیمایی ۱۳ امامی‌ها

وی با اشاره به کتاب خاطرات ۱۳ امامی‌ها، اظهار کرد: این نام برگرفته از خاطرات مادر یکی از شهدای انقلاب بیرجند است که می‌گفتند وقتی ما به راهپیمایی می‌رفتیم وابستگان رژیم پهلوی به ما به واسطه امام خواندن حضرت روح الله ۱۳ امامی‌ها می‌گفتند.

رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی ادامه داد: یک کتاب دیگر به نام انقلاب ۵۷ به روایت عکس تدوین شده که به واسطه کمبود منابع مالی هنوز به چاپ نرسیده است چرا که انتشار این مجموعه ۶۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا