شهرستان ها

تحول در ادبیات تبلیغی و دینی ضروری است

اصفهان – استاد حوزه و دانشگاه گفت: ادبیات تبلیغی و دینی نیازمند تحول است، امروز عصر تکنولوژی و دانش است و ما باید همپای آن پیشرفت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا پناهیان پیش از ظهر شنبه در مجمع بزرگ مبلغان ماه محرم در سالن اجتماعات گلستان شهدای اصفهان با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب تبلیغ باید در اولویت برنامه‌های حوزه علمیه باشد، اظهار داشت: از این رو با توجه به شرایط فعلی پیشنهاد می‌شود چنانچه حوزه علمیه قصد در اولویت قرار دادن تبلیغ را دارد باید تغییراتی را در سرفصل‌ها ایجاد کند.

لزوم افزایش سطح سواد مبلغان دینی

وی افزایش سطح سواد و تجربیات مبلغان را یکی از نیازهای تبلیغ در دوران کنونی دانست و ابراز داشت: باید بنیه علمی در حوزه مورد بررسی قرار گیرد؛ اگر علم در حوزه به چند شاخه از جمله فقه، کلام و فلسفه محدود شود، هر قدر هم که دانایی و دانش بالا برود، باز هم برای تبلیغ کافی نخواهد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رکن اساسی در تبلیغ، انگیزه دادن دانشمندانه است، افزود: این در حالی است که در این زمینه در حوزه صحبتی نمی‌شود.

مبلغ باید اسلام شناس باشد

وی با تاکید بر اینکه مبلغ باید اسلام شناس باشد و برای دین داری در مخاطب انگیزه ایجاد کند، ادامه داد: شخصی که فقه مطالعه کند می‌تواند قرآن، تاریخ اسلام و روایات را مطالعه نکرده باشد و در عین حال فقیه به معنای خاص کلمه باشد، اما چنین شخصی که اسلام‌شناس نیست و نمی‌داند چگونه انگیزه دین‌داری ایجاد کند، مبلغ خوبی نخواهد بود.

حجت‌الاسلام پناهیان انسان شناسی را لازمه تبلیغ دین دانست و گفت: در این زمینه کم‌کاری شده است و مطالب را در حوزه مخاطب‌شناسی، تبیین و تدوین نکرده‌ایم.

مخاطب شناسی برای تبلیغ باید بر مبنای جامعه شناسی باشد

وی با تاکید بر اینکه مخاطب شناسی برای تبلیغ باید بر مبنای جامعه شناسی باشد، تصریح کرد: دعوت ما باید بر اساس تقوا باشد نه اخلاق، زیرا مردم برداشت‌های متفاوتی از اخلاق دارند، افرادی که امروز در صف اول ضدانقلاب هستند، معتقدند باید برای مبارزه با جامعه دینی، عَلَم اخلاق را برافراشته کنند از این رو باید زمان و جامعه خود را بشناسیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه ما به تقوا مأمور هستیم و در این راستا موظف به شناخت جامعه و افراد و کلیت دین هستیم، ابراز داشت: این در حالی است که در حوزه‌های علمیه این آموزش‌ها ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برای تبلیغ دانشی گسترده‌تر از فقه به معنای خاص و مجاهدت علمی نیاز است، گفت: نباید تبلیغ را به شخصیت و منش مبلغ و دانش‌های موجود در حوزه واگذار کرد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اگر فرزندانمان تنها به امامت معتقد باشند مشکل ما حل نخواهد شد، افزود: بخش عمده‌ای از مسائل امروز، اجتماعی است نه اعتقادی؛ از این رو در تبیین ولایت، ادبیات اجتماعی حائز اهمیت است.

ولایت مسئله‌ای اجتماعی است

وی ولایت را مسئله‌ای اجتماعی دانست و تصریح کرد: ادبیاتی که برخی ذاکران اهل بیت ترویج می‌دهند صرفاً ادبیات عاشقانه و اخلاقی است و در این راستا شاهد سینه‌زن غیرسیاسی خواهیم بود.

این استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم تحول در ادبیات تبلیغی و دینی تاکید کرد و ابراز داشت: امروز عصر تکنولوژی و دانش است و ما باید همپای آن پیشرفت داشته باشیم؛ دین به تجربه بها می‌دهد و اگر ادبیات اصلاح شود، در جامعه بی‌دینی با نادانی برابر خواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا