شهرستان ها

ترجمه آثار دفاع مقدس افزایش یابد

زنجان- نویسنده کتاب «اسم تو مصطفاست» گفت: کار برای ترجمه آثار دفاع مقدس ضعیف است و باید بیشتر در این حوزه کار شود.

راضیه تجار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ادبیات دفاع مقدس سال‌ها است که از بذر کاشته شده به درخت تنومند تبدیل شده و هویت پیدا کرده و آثار خوبی هم در زمینه داستان کوتاه، رمان، زندگینامه داستانی و هم به صورت مصاحبه، روایت و خاطره‌گویی عرضه شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه دفاع مقدس انجام شده اما باز هم جای کار بسیاری وجود دارد، ابراز کرد: باید کسانی که در این حوزه کار می‌کنند به کادر بعدی فکر کنند و نسل آتی را پرورش دهند و بدانند فرصت‌ها کم و کوتاه است.

نویسنده کتاب «اسم تو مصطفاست» یادآور شد: ذخایر و نوشته‌های بسیاری داریم که برای ما مثل یک گنج است و باید کارگردانان و مؤلفان آن‌ها را کشف کنند، در واقع کارهایی ساخته و پرداخته شده که لازم است به آن‌ها برای تولید فیلم رجوع کنند.

وی پرداختن به حوزه ترجمه آثار دفاع مقدس را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: کارها باید ترجمه شود، از دیگر سو برخی آثار نوشته می‌شود که نویسندگان آن قوی پنجه نیستند و آثار ضعیفی ارائه می‌دهند و ممکن است دافعه برای مخاطب داشته باشد.

تجار، با اشاره به اینکه نوشتن رمان، زمان و فرصت بیشتری نیاز دارد و در این زمینه کم کار کردیم و همه آثاری که ارائه شده ایده‌آل نیست، تصریح کرد: ولی در زمینه زندگینامه داستانی و داستان کوتاه موفق‌تر عمل کردیم و نویسندگانی که در این حوزه کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه که برخی نهادها مثل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، روایت فتح و حوزه هنری چراغ ادبیات و هنر دفاع مقدس را روشن نگه داشتند، خاطرنشان کرد: هنرمندان و نویسندگان باید بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند و توزیع درست باشد.

این نویسنده با اشاره به اینکه بعضی به این ساحت باورمند نیستند و ورود پیدا نمی‌کنند و بعضی وقت نمی‌گذارند که با مطالعه، آثار خوب را از بین خیل عظیم آثار انتخاب کنند، افزود: یک صحنه از یک رمان گاهی می‌تواند به کارگردان انگیزه بدهد و این افراد باید پل ارتباطی با نویسندگان داشته باشند اما متأسفانه برخی این دلدادگی را ندارند.

وی یادآور شد: افرادی مثل کیارستمی فیلم‌هایی همچون از کرخه تا راین و آژانس شیشه‌ای را تولید کردند که ماندنی شد و باید کارگردانان دیگر و جوان‌ترها به این حوزه عنایت ویژه‌ای داشته باشند.

تجار آینده سینما و ادبیات دفاع مقدس را پربار ارزیابی کرد و گفت: باید تاکیداتی بشود و کسانی که قدم‌هایی در این حوزه برداشتند بیشتر مورد حمایت قرار گیرند تا نور بیشتری بتاباند و مسیر برای اهل آن روشن‌تر شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا