شهرستان ها

ترویج سبک زندگی فاطمی عاملی مؤثر در کاهش ناهنجاری های اجتماعی

اردبیل-مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل شناخت صحیح جایگاه مادر و اهمیت دادن به این مبدا تربیتی را عامل کاهش آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: ترویج سبک زندگی فاطمی پیام بیانیه گام دوم انقلاب است.

حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، روز مادر و هفته گرامی داشت مقام زن، تمامی ایام سال را شایسته تکریم از مادران جامعه عنوان و اظهار کرد: روز زن و ایام متعلق به روز مادر مختص ایام خاصی نیست، بلکه این روز بهانه‌ای برای تکریم و اهمیت دادن بیشتر به مقام و منزلت جایگاه مادری در تربیت نسل افراد جامعه است.

وی گفت: بخش مهمی از مشکلات جامعه با تکریم مقام مادر در خانواده حل می‌شود چراکه نقش تربیتی مادران اساس و زیربنای فرهنگی جامعه بوده و بهترین اصول تربیتی را می‌توان در زندگی حضرت زهرا (س) یافت.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، به تعبیر ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) در خصوص مقام مادر اشاره کرد که فرمودند: «مادارن اگر پیش قدم نمی‌شدند انقلاب به ثمر نمی‌رسید. مادر هم خود را تربیت می‌کند و هم نسل جامعه را ما نهضت خود را مرهون و مدیون مادر جامعه می‌دانیم.»

وی با تاکید بر توجه بیشتر به نقش ماداران در جامعه اشاره کرد و افزود: باید جامعه را بیشتر متوجه نقش مادران در تربیت کرد. ضریب تأثیر و نفوذ مادران جامعه بسیار حساس‌تر از نقش پدران است گرچه پدران نیز نقش کلیدی در تربیت فرزندان دارند اما مربی اصلی فرزندان، ماداران هستند که بایستی در این خصوص توجه و دقت بیشتری در ارتقای مهارت و دانش تربیتی در این قشر پر ارج و منزلت جامعه صورت گیرد.

عضو شورای فرهنگ عمومی اردبیل به آیاتی از قرآن کریم در خصوص زن و احترام به والدین اشاره کرد و افزود: خداوند در قرآن بنی آدم را تکریم کرده و ملاک و معیار برتری، تقوا و خویشتن داری عنوان کرد و افزود. در قرآن هر کجا در خصوص یکتاپرسی سخن به میان آمده، سخن از اطاعت از پدر و مادر آمده است «و وصینا الانسان بوالدین احسانا»، توصیه به نیکی به پدر و مادر، توصیه به سخن گفتن با کرامت، محبت به پدر و مادر و همچنین در قرآن زن و مرد لباس برای هم معرفی شده اند ولی چگونه لباسی هستند باید مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با تاکید بر الگوگیری بانوان از حضرت زهرا (س)، شاخصه مهم آن حضرت را، انتخاب‌های درست، عنوان کرد و اظهار داشت: اگر می‌گوئیم حضرت زهرا (س) الگوی واقعی برای همگان است به این معنا است که یکی از امتیازات بی پایان حضرت زهرا (س) انتخاب درست آن بانوی مکرم است اگر بانوی موفقی می‌خواهیم برای انتخاب همسر معرفی کنیم حضرت زهرا برترین الگوست. علی علیه السلام در پاسخ پیامبر که سوال کردند: «همسرت را چگونه یافتی؟» گفتند: «بهترین یاور در راه اطاعت از خداوند.» این مصداق یک انتخاب درست در ازدواج است.

حجت‌الاسلام جعفرزاده دفاع از ولایت در سیره فاطمی را الگوی مهم برای بشریت بیان کرد و گفت: حضرت زهرا (س) در دفاع از حقانیت ولایت زمان خویش پایدار بوده ولو اینکه فقط یک زن در میدان باشد باز هم با صلابت و وقار در دفاع از حریم ولایت ایستادگی کرد و الگوی شایسته برای بشریت شد.

وی بر اهمیت ترویج سبک زندگی فاطمی در تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و گفت: امروزه بیشترین آسیب‌های اجتماعی متوجه خانواده بوده و در مقابل، استحکام این بنای مهم باعث کاهش مشکلات و معضلات در جامعه است که در این میان الگودهی و تبیین سبک زندگی دینی برگرفته از سیره فاطمی می‌تواند نکته‌های مهم اخلاقی را برای زوجین نمایان کرده و به خانواده‌ها قوام و ثبات بخشد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده با تاکید بر اینکه زنان جامعه اسلامی باید جایگاه، وقار و شخصیت خود را به خوبی درک کرده و در حفظ آن مقید به دستورات دینی باشند، افزود: خداوند همواره نگاه متعالی به زن داشته و در مقابل تمدن غرب با قانون حقیر، نازل و بی بهره در صدد استفاده ابزاری از زنان در جامعه با هدف تضعیف نقش تربیتی زنان در خانواده و به تبع آن پدید آوردن آسیب‌های اجتماعی در جامعه است که زنان بایستی با آگاهی و بصیرت در تقویت نقش محوری خود در خانواده و اجتماع تلاش کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بر ضرورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی اسلامی ویژه بانوان و مادران توسط دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی تاکید کرد و گفت: تدوین برنامه فرهنگی در راستای تقویت بنیان خانواده مهم‌ترین ضرورت فرهنگی در جامعه است که باید در اولویت طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی قرار گیرد.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا