شهرستان ها

تسهیلات بازسازی مناطق زلزله‌زده به ‌بانک‌ها ابلاغ شد

شیراز – رئیس بنیاد مسکن با بیان اینکه در ۲۲ نقطه کشور ستادهای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل و حوادث در حال خدمات رسانی هستند، گفت: تسهیلات بازسازی مناطق زلزله‌زده به ‌بانک‌ها ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر نیکزاد در سفر به شهرستان‌های لامرد و مُهر، کلید ۷۱ واحد مسکونی بازسازی شده را به سیل‌زدگان این شهرستان‌ها اهدا کرد و در نشست جمع بندی سفر به شهرستان لامرد اظهار داشت: ستادهای بازسازی در سطح کشور از چشم و دید مسئولان پنهان نیست و این مناطق مورد غفلت قرار نگرفته و تمام برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در ستادهای بازسازی صورت می‌گیرد به دولت منعکس می‌گردد و برآورد خسارت‌ها به صورتی دقیق انجام شده است.

وی تصریح کرد: دولت هم در این زمینه همکاری‌های بسیار مطلوبی داشته و اعتبارات تمامی مصوبات را تأمین کرده که آخرین مورد آن مربوط به زلزله خوی بوده که تسهیلات بازسازی به تمامی بانک‌های عامل در این شهرستان ابلاغ شده و وام‌های بلاعوض هم با توجه به وضعیت درآمدی کشور تأمین و تخصیص داده خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن کشور ادامه داد: وام‌های مسکن در منطقه لامرد و مُهر هم به بانک‌ها ابلاغ شده و اکثراً به مردم پرداخت شده است، و وام‌های بلاعوض نیز ۶۰ درصد توسط دولت تخصیص داده شده و باقی دیگر تا دو هفته آینده پرداخت خواهد شد.

نیکزاد با بیان اینکه در کشور ما در حوادثی که اتفاق می‌افتد از رئیس جمهور تا معاونین و همه مسئولان ذیربط با حساسیت تمام ورود می‌کنند اضافه کرد: در همه حوادث دولت و مجلس در کنار مردم هستند و افرادی که منزل آن‌ها در حوادث سیل و زلزله دچار آسیب می‌شود احساس تنهایی نمی‌کنند.

بازسازی ۴۱۳ واحد آسیب دیده از سیل در استان فارس

مدیرکل بنیاد مسکن فارس نیز در حاشیه این نشست اظهار کرد: در دی ماه سال گذشته ۴۱۳ واحد آسیب دیده از حوادث در استان فارس نیاز به احداث مجدد داشت که ساخت همه واحدها با اعتبارات تخصیصی شروع شده است.

عطاء الله زمانی گفت: در عملیات انجام شده ۲۵۷و احد به مرحله سقف رسیده و ۷۱و احد نیز تا به امروز به بهره برداری رسیده است. در بخش پرداخت وام‌های بلاعوض نیز ۶۵ درصد وام‌ها برای واحدهای احداثی‌ها پرداخت شده و در بقیه موارد مانند وام تعمیرات و اسکان موقت، متقاضیان فقط ۵۰ درصد بلاعوض خود را دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برای دو روستای “چاهگزی و نورآباد “شهرستان مُهر اعتباری از محل سیل در سال گذشته تخصیص داده نشده بود، ۱۸ واحد مسکونی در این دو روستا ساخته و تعمیرات آن آغاز خواهد شد.

لزوم تأمین اعتبارات مصوبات سال گذشته سفر

سید موسی موسوی نماینده مردم لامرد و مُهر در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه سفر رئیس بنیاد مسکن کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مهندس رستم قاسمی اظهار کرد: از رئیس بنیاد مسکن کشور می‌خواهیم نسبت به مصوبات سفر چند ماه قبل توجه جدی تری به عمل آید.

موسوی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه‌ها و مصوبات این سفر تأمین اعتبار نشده است افزود: امید است در ادامه این اعتبارات تأمین شود. همچنین مقرر شده بود ۷۰ میلیارد تومان طرح هادی روستایی تا پایان ۱۴۰۰ تأمین گردد، به دلیل کافی نبودن اعتبارات این موضوع هم همچنان محقق نشده است.

نماینده شهرستان‌های مهر و لامرد در مجلس اضافه کرد: دو هزار فقره وام روستایی نیز در سفر قبل دکتر نیکزاد درخواست شده بود که این اعتبارات هم هنوز تأمین نشده است و امید است تحقق یابد. در مورد سیل، منطقه دارالمیزان هم این شهرستان بیشترین آسیب را دیده که طبق کارشناسی‌های انجام شده جابجایی این روستا در منطقه ” گنبدو ” جانمایی شده و امیداوریم تسهیلات لازم برای انجام جابجایی تأمین شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: اجرای طرح هادی و توسعه فضای سبز هم در روستاها در دستور کار است که به صورت مشارکتی انجام می‌شود.

تأمین اعتبار و اجرای طرح‌های بهسازی و توسعه معابر

فرماندار شهرستان لامرد نیز ضمن تقدیر و تشکر از حضور رئیس بنیاد مسکن کشور در این شهرستان گفت: اجرای توسعه معابر و آسفالت روستای ” رئیسی زائر یحیی” در این شهرستان به میزان ۷ هزار و ۴۰۰ متر مربع با اعتباری معادل ۱.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات مناطق نفت خیز توسط بنیاد مسکن انجام شده است.

ابراهیم کرامت فر با اشاره به زیرسازی حدود ۱۵۰۰ متر لبه گذاری معابر روستایی توسط دهیاری این روستا اظهار کرد: در سال جاری میزان ۱۶۵ هزار متر مربع آسفالت در روستاهای شهرستان کار شده که ۹۱ هزار متر از طریق قیر مشارکتی و ۷۴ هزار متر مربع با اعتبارات دولتی انجام شده است.

حمزه محمدی فرماندار شهرستان مُهر نیز در این جلسه با بیان اینکه بهتر است دیوار ساحلی روستاها و طرح خطرپذیری در روستاهای این شهرستان اجرایی شود تا با آمدن سیل معابر روستایی را تخریب نکند، افزود: در سیل سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در شهرستان مُهر خسارت به بار آورده که ۲۵ روستا تأمین خسارت شده و ۱۲ روستا نیاز به بازنگری در تأمین خسارت دارد.

وی افزود: بسیاری از طرح‌های توسعه معابر روستایی در این شهرستان نیاز به تأمین قیر دارد، واگذاری زمین به جوانان و متقاضیان نیز از خواست‌های مردم است.

در سفر اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن کشور به جنوب فارس طرح بازسازی ۴۱۸و احد که بر اثر سیل ویرانگر سال گذشته دچار آسیب شده بود به بهره برداری رسید و کلید ۷۱ واحد به صاحبان این واحدهای مسکونی اهدا شد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا