شهرستان ها

تعرض شورای شهر شوش به حریم میراث جهانی با گودبرداری و ارتفاع سازی غیرقانونی



یک فعال میراث فرهنگی گفت: اقدام غیرفرهنگی شورای شهر شوش این پیام را به سازندگان بناهای بیش از سه طبقه در حریم منظری شوش می‌دهد که از این پس بدون پایبندی به ضوابط تعیین شده میراث جهانی آنگونه که میل‌شان می‌کشد عمل کنند و کسی جلودار آنها نیست، چرا که قانونگذار خود قانونشکنی می‌کند.

مجتبی گهستونی درباره ساخت ساختمان شورای شهر شوش در حریم درجه یک کاخ آپادانا و در یکصدمتری محوطه باستانی به ایلنا، گفت: شورای شهر شوش به عنوان نهادی که خود باید پایبند ضوابط و قوانین شهری و ساخت و سازهای در چارچوب قانون باشد، با ترک فعل در حال احداث ساختمان تازه‌ای است که علاوه بر رعایت نکردن کد ارتفاعی برای آن، اقدام به حفاری عمیق غیرقانونی در محل ساختمان نیز کرده است.

گهستونی افزود: اقدام غیرفرهنگی شورای شهر شوش، عملا این پیام را به سازندگان بناهای بیش از سه طبقه در حریم منظری شوش می‌دهد که از این پس بدون پایبندی به ضوابط تعیین شده میراث جهانی آنگونه که میل‌شان می‌کشد عمل کنند و کسی جلودار آنها نیست، چراکه قانونگذار خود قانون‌شکنی می‌کند.

این فعال میراث فرهنگی ضمن تاکید بر عدم پایبندی شورای شهر شوش به ضوابط تعیین شده توسط میراث جهانی که می‌تواند شوش را متحمل عواقب تنبیهی ازسوی ناظران یونسکو کند، گفت: عدول‌کنندگان از ضوابط میراث جهانی با این اقدام چراغ سبز به افکار عمومی برای اقدامات غیرقانونی می‌دهند مانند توصیه‌های در گوشی برخی مسئولان شهری و برخی از نمایندگان و جریان‌های پرنفوذ که منافع شخصی‌شان مهم‌تر از قانون است.

وی تصریح کرد: ساختمان شورای شهر شوش که در حریم درجه یک کاخ آپادانا و در یکصدمتری محوطه باستانی واقع شده، باید طبق قانون با ارتفاع هفت و نیم متر ساخته شود، اما نه تنها این موضوع رعایت نشده بلکه با گودبرداری غیرقانونی، قرار است با تحمیل یک نگاه فراقانونی، تا 12 متر این ساختمان قد بکشد.

گهستونی در ادامه گفت: با یک تردد کوتاه در سطح شهر شوش متوجه می‌شویم که ضوابط تعیین شده برای رعایت عرصه و حریم میراث جهانی شوش نه تنها تاکنون رعایت نشده‌اند، بلکه با آنچه که به اجرا درمی‌آید، همخوانی ندارند. در شهر شوش و در عرصه و حریم درجه یک تا دو میراث جهانی، ساختمان‌های متعددی مشاهده می‌شوند که خارج از ضوابط و در نتیجه استفاده از رانتها و چشم پوشی نهادهای مسئول ساخته شده‌اند. کوچک بودن شهر شوش و ساختار قومیتی موجود در این شهرستان موجب شده در موارد بسیاری منافع فامیلی و قومیتی بر رعایت برخی ضوابط قانونی چیرگی کند.

گهستونی افزود: بی‌شک از وزرات میراث‌فرهنگی، اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان و پایگاه جهانی شوش انتظار می‌رود که ضوابط قانونی را مورد توجه قرار دهند و اجازه ندهند که در ایجاد ساختمان جدید شورای شهر شوش، مانند مجتمع پزشکی روانفر، آپارتمان بین ابراهیم آباد و زیباشهر یا عمارت اتابکی در ایذه و … به حریم و عرصه میراث فرهنگی کشور تجاوز شود و صدای کسی در نیاید.

وی گفت: ظاهرا شهر باستانی شوش، با وجود جذب گردشگران داخلی و خارجی، برای مدیران آنقدر بی‌اهمیت است که حاضر نیستند سفری به آن کرده و وضعیت نخستین اثر ثبت جهانی ایران را از نزدیک مشاده کنند.

علی بویری (رئیس داره میراث فرهنگی شوش) گفت: بزودی پاسخی در این خصوص منتشر خواهیم کرد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شوش نیز در این باره گفت: مجوزهای این ساختمان پس از دریافت  استعلام‌ها صادر شده است.

مهدی اسلامی پناه در پاسخ به این پرسش ایلنا که آیا ضوابط میراث جهانی را در ساخت این بنا در نظر گرفته‌اید، گفت: ما طبق ضوابط خودمان داریم کار می‌کنیم. ملاک ما نظر پایگاه میراث فرهنگی شوش نیست؛ ملاک ما قانون خودمان است.

photo_2023-10-18_21-32-42

آگهی
دکمه بازگشت به بالا