شهرستان ها

تغییر الگوی کشت در فارس نیازمند قانون‌گذاری و تخصیص اعتبار است

شیراز- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس گفت: تغییر الگوی کشت موجب افزایش تولیدات کشاورزی می‌شود اما نبود اعتبارات و قوانین بازدارنده عامل عدم اجرای این طرح است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید دبیری بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: جهاد کشاورزی فارس هیچ قدرت قانونی برای ارائه «الگو نکاشت» ندارد و تنها نسبت به ارائه الگو کشت اقدام می‌کند.

وی اضافه کرد: در راستای اجرایی کردن کامل الگو کشت نیاز است که اعتبارت لازم به این طرح اختصاص پیدا کند از این رو امید است اگر طرحی در کشور اجرایی می‌شود اعتبارات لازم به این طرح نیز به آن تخصیص یابد.

دبیری معتقد است اجرایی کردن طرح تغییر الگوی کشت در کشور بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که این اعتبارات تخصیص پیدا نکرده است.

وی تاکید کرد: تنها ابزار کنترلی جهاد کشاورزی تخصیص کود و یارانه است که این دو ابزار بازدارندگی کافی برای افراد و کشاورزان ندارد.

دبیری، افزود: در کشت بیشتر محصولات صیفی مانند گوجه فرنگی و پیاز، کشاورزان اجاره کار وارد شده‌اند و به نوعی از کشاورزی لوکس با درآمد بالا بدل شده است که می‌تواند در یک زمان کوتاهی سرمایه و پول زیادی برداشت کنند از این رو برای افراد زیادی جذابیت دارد و معمولاً الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در خصوص زراعت پیاز، با توجه به اینکه سال گذشته قیمت این محصول خوب بود، امسال متأسفانه کشاورزان حدود یک هزار و ۵۰۰ هکتار بیش از سطح مصوب اقدام به کشت پیاز کردند؛ این موضوع در کنار افزایش عملکرد مزارع موجب فراوانی محصول و کاهش قیمت شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا