شهرستان ها

تغییر الگوی کشت نقش موثری در مدیریت آب دارد

گرگان-مدیر عامل آب منطقه ای استان گلستان گفت: چالش کم آبی با ورود بخش خصوصی قابل حل است و در کنار بخش خصوصی کشاورزان با تغییر الگوی کشت نیز نقش موثری در مدیریت آب دارند.

ایرج حیدریان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۷.۷ درصد از ظرفیت مخزن سدهای گلستان قابل بهره‌برداری است، گفت: این رقم کل آب ورودی به سدها است که متأسفانه در حال کاهش است، همچنین نشان می‌دهد نزولات جوی کاهش داشته و باید به سمت سازگاری با تغییر اقلیم در منطقه حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۹۲ درصد منابع آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: ۶۹ درصد آن هدر رفت دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص طرح شیرین‌سازی آب از دریای خزر برای تأمین آب شرب، گفت: در استان گلستان برای اجرای این طرح پیگیر اخذ مجوز هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راهکارها برای تأمین آب شرب، شیرین‌سازی آب لب‌شور است که با جذب سرمایه گذار این طرح در مناطقی چون کرند بخش داشلی‌برون گنبدکاووس و آق‌قلا انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: با توجه به اینکه سرانه مصرف آب شرب در روستا باید برای هر نفر ۱۷۱ لیتر باشد اما در روستای سقرتپه شهرستان گمیشان، ۴۰۰ لیتر است.

وی یادآور شد: تأمین آب شرب برای دام باعث شده تا مصرف آب در این روستا با افزایش چشمگیری مواجه شود.

حیدریان افزود: طی دو برنامه، دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای روش‌های نوین آبیاری اختصاص داده است، مقرر است وزارت جهاد کشاورزی گزارشی در رابطه با اجرای طرح ارائه دهد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: ابر چالش کم آبی با ورود بخش خصوصی قابل حل است همچنین کشاورزان با تغییر الگوی کشت نیز نقش مؤثری در مدیریت آب دارند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا