شهرستان ها

توجه به ارزش‌های دینی،انقلابی وحسن تدبیر معیار انتخاب رییس جمهور

قم- رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اهتمام و توجه به ارزش‌های دینی، انقلابی و حسن تدبیر را معیار انتخاب رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی برشمرد.

آیت الله محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بخش عمده ای از اهدافی که نظام جمهوری اسلامی به منظور تحقق آنان شکل گرفته، در قوه مجریه باید عملی شود و به همین دلیل انتخاب رییس جمهوری که به این اهداف انقلاب اسلامی معتقد و باورمند باشد مهم است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: کسی که نداند این نظام برای چه پدید آمده و چه اهدافی را دنبال می کند، صلاحیت به دست گرفتن این منصب بزرگ را ندارد.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل نظام جمهوری اسلامی همان هدفی است که انبیاء الهی و پیامبر اسلام برای آن مبعوث شده اند است افزود: در هر جایی که پیامبری مبعوث شده، هدف نهایی عبادت و اطاعت از خداوند و اجتناب از طاغوت بوده است و معتقدیم نظام اسلامی در اندیشه، اعتقاد و عمل باید به سمت توحید که در بردارنده تمام اهداف والای اسلامی و انسانی است حرکت کند.

آیت الله رجبی موضوع توحید را مهم برشمرد و گفت: به تعبیر علامه طباطبایی اگر همه اسلام را خلاصه کنیم، آن توحید است و اگر توحید را باز کنیم همه معارف و ارزش های اسلام در آن جای گرفته است.

وی گفت: خداوند پیامبر اسلام را برای هدایت بشر به سمت حق و دین اسلام فرستاد، دینی که مهمترین منبع آن قرآن است که به تعبیر علامه مصباح؛ قرآن کتاب خدا محوری است و همه تلاش های انبیای الهی، توحیدی شدن جهان بوده که البته در این مسیر مشرکان نمی خواهند این هدف تحقق یابد، اما محقق شدن این امر سنت الهی است.

نظام اسلامی زمینه ساز تحقق حکومت جهانی توحید است

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان کرد: نظام اسلامی زمینه ساز تحقق حکومت جهانی توحید است و رییس جمهور باید هم به لحاظ فکری و عقلی به این موضوع رسیده باشد و هم اینکه به لحاظ قلبی و دلی به آن معتقد باشد و در مقام عمل نیز به پیاده سازی و تحقق اهداف دین اهتمام داشته باشد؛ چرا که سعادت دنیوی و اخروی مردم به دین گره خورده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه رفاه مردم گرچه مدنظر اسلام هست، ولی هدف نهایی نیست گفت: در بیانات برخی از روسای جمهور گذشته تصریح می شد که ما وظیفه نداریم که مردم را به بهشت ببریم و این بدان معنا است که آخرت و سعادت ابدی مردم مهم نیست و نظام اسلامی در برابر سعادت ابدی مردم وظیفه و دغدغه‌ای ندارد.

آیت الله رجبی افزود: نظام های سکولار دنیا نیز به دنبال رفاه دنیوی مردم هستند و اگر نظام اسلامی هم فقط در فکر رفاه دنیوی باشد، این سوال مطرح است که چه تفاوتی میان نظام اسلامی و نظام سکولار است.

وی در ادامه عنوان کرد: در گذشته رییس جمهوری سر کار آمده بود که می گفت آمریکا و آمریکایی‌ها برایم فوق‌العاده جالب هستند و برای اینکه پیشرفت کنید راهی جز راه غرب ندارید.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اضافه کرد: باید بدانیم کسی که دغدغه دین، توحید و معارف اسلامی ندارد و راه حل را رجوع به خدا نمی بیند؛ این فرد هدف نظام جمهوری اسلامی را نشناخته است.

وی بیان کرد: برخی از افراد در نظام جمهوری اسلامی زندگی می کنند و حتی داعیه دار اداره کشور نیز هستند؛ اما وقتی حقایق را می بینند حاضر به اعتراف نیستند همانند خدماتی که رییس جمهور شهید در طی این مدت انجام داده، و آنها می‌دیدند و می‌فهمیدند ولی در زمان حیات آیت‌الله رییسی اعتراف نکردند، بلکه مقابل آن را به دولت رییس جمهور شهید نسبت می دهند ولی بعد از شهادت ایشان برای منافعشان اعتراف کردند. اگر این افراد سکان کشور را در دست بگیرند، هوای نفسانی خودشان مطرح است.

توجه به ارزش‌های دینی،انقلابی وحسن تدبیر معیار انتخاب رییس جمهور

مسیر پیشرفت را از دورن تعالیم دینی باید دنبال کرد

آیت الله رجبی تاکید کرد: مسیر پیشرفت را از دورن تعالیم دینی باید دنبال کرد که این شاخصی برای انتخاب رییس جمهور است.

وی تصریح کرد: به کسی باید رای داد که به ساختار نظام اسلامی باور داشته باشد و در نظام اسلامی مقام ولایت فقیه در راس ساختار حکمرانی است و این جایگاه تشریفاتی نیست که صرفاً به دلیل آنکه در قانون اسلامی آمده است، اعتبار داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: ساختار نظام اسلامی برگرفته از تعالیم اسلامی است و مشروعیت شخصی که در راس نظام قرار می گیرد مشروعیت الهی است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: رییس جمهور باید به این امر معتقد باشد که نظام اسلامی حق و بهترین نظام سیاسی دنیا است و باید رابطه دلی با این موضوع داشته باشد و برای تقویت و تثبیت آن تلاش کند.

آیت الله رجبی ابراز کرد: شهید رجایی فرمود، من مقلد امام هستم و رییس جمهور شهید آیت الله رییسی هم خود را تابع ولی فقیه می‌دانست و در جایی گفته بود، من منتظر آن نبودم که رهبری دستوری دهد، اگر می فهمیدم موضوعی مورد نظر رهبری است، برای تحقق آن تلاش می کردم، هر چند که ممکن است دستوری در این زمینه از سوی ایشان نباشد.

وی ادامه داد: اگر ولی فقیه را نایب امام زمان (عج) می‌دانیم، معنایش آن است که همان رابطه ای که با امام زمان (عج) داریم را باید نسبت به ولی فقیه نیز داشته باشیم.

برای رییس جمهور به لحاظ فکری موضوع ولایت فقیه باید حل شده باشد

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه برای رییس جمهور به لحاظ فکری موضوع ولایت فقیه باید حل شده باشد و در مقام ایمان و اعتقاد قلبی نیز باید به این امر معتقد باشد و در مقام عمل مطیع باشد، افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی گفت، یکی از شئون عاقبت بخیری ارتباط قلبی و دلی با ولایت فقیه است.

آیت الله رجبی گفت: برخی ها به دروغ ادعا می کردند، هر کجا رهبری امر و نهی داشته باشد اجرا می کنیم؛ اما در مقام عمل به دلیل اینکه به این امر باور نداشتند کار خود را انجام می دادند.

وی بیان کرد: علامه مصباح یزدی معتقد بود کسی باید سکان دار جایگاه ریاست جمهوری باشد که به اسلام متعبد و تقوا باشد و به موازین دینی عمل کند. اگر تقوا نباشد انسان در مقام عمل برای حل مشکلات از مرزهای دین و خط قرمزهای دین عبو می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علامه مصباح می گفت یکی از مسوولان گذشته در سفر حج می گفت، امروز کشور مشکلاتی دارد و می شود در جزایر جنوبی مجالس عیش و نوش گذاشت و خارجی ها بیایند و ما هم از این بابت منفعت مالی خودمان را ببریم؛ یعنی ما کمک کنیم به فساد جامعه بشری و از راه نامشروع برای حل مشکلات خود بهره برداری کنیم که این نگاه نشان از عدم باور قلبی به مبانی اسلامی است.

توجه به ارزش‌های دینی،انقلابی وحسن تدبیر معیار انتخاب رییس جمهور

تقوا اگر در شخص رییس جمهور نباشد، دستورات دینی به تدریج کنار گذاشته می شود

وی در ادامه عنوان کرد: اگر می‌بینیم یکی از روسای جمهو قبل می‌گفت اگر دین با آزادی به مفهوم غربی آن معارض بود باید آن را کنار گذاشت در این دیدگاه از همین بی تقوایی برخاسته بود اگر بخواهیم مبانی اسلام را اجرایی کنیم در این صورت آزادی های غربی جایی ندارد که در این شرایط شاخص حقانیت اسلام، آزادی های غربی می شود و کسی که این تفکر را دارد برنامه هایی را دنبال می کند که یا به شرق و یا به غرب متکی است تا از این مسیر بتواند مشکلی را برطرف کند.

آیت الله رجبی تصریح کرد: تقوا اگر در شخص رییس جمهور نباشد، دستورات اسلامی و دینی به تدریج کنار گذاشته می شود و انسان بی تقوا مسیر دیگری را طی می‌کند.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه قرآن در توصیف پس از بیان ویژگی‌های برجسته مادی و معنوی امت و جامعه اسلامی می فرماید خداوند به آن گروه از این امت که ایمان و عمل صالح دارند اجر عظیم می دهد. علامه طباطبایی می‌فرماید این جمله در پایان بیان ویژگی‌های امت اسلامی برای آن است که در مسیر مشکلات و مظاهر دنیایی و هواهای نفسانی جمعی از مومنان واقعی را هم دچار تزلزل و انحراف می‌کند.

رییس جمهور باید با نفس خود آنقدر مبارزه کرده باشد که در لغزش گاه ها ثابت قدم باشد

وی افزود: رییس جمهور باید با نفس خود آنقدر مبارزه کرده باشد که در لغزش گاه ها ثابت قدم باشد و شهید رییسی این گونه بود و در این مسیر طعنه ها شنید؛ اما مسیر خود را عوض نکرد و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب نیز فرمود دلم برای رییسی سوخت.

وی اضافه کرد: در طول انقلاب اسلامی افرادی بودند که در صف اول مبارزه با رژیم طاغوت قرار داشتند، اما در ادامه به دلیل بی‌تقوایی از قطار انقلاب اسلامی پیاده شدند.

توجه به ارزش‌های دینی،انقلابی وحسن تدبیر معیار انتخاب رییس جمهور

رییس جمهور اصلح باید حسن تدبیر داشته باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه علاوه مصباح تاکید داشتند که رییس جمهور اصلح باید حسن تدبیر داشته باشد افزود: رییس جمهور باید به راه های پیاده سازی اسلام در جامعه آشنا باشد و بر مسایل روز کشور و دنیا مسلط باشد و در اداره کشور توانا باشد و بتواند مشکلات کشور را با سرپنجه تدبیر حل کند.

آیت الله رجبی افزود: رییس جمهور شهیدآیت الله رییسی از جبهه مقاومت حمایت بی دریغی داشت و بسیاری از مسائل را نمی توانست بیان کند و بعد از وعده صادق تعامل جهان با کشورمان تغییر کرد و این نشان حسن تدبیر ایشان در تقویت نظام و اقتدار آن است و در عوض رییس جمهوری هم داشتیم که صریحاً می گفت نمی‌توانیم از جبهه مقاومت حمایت کنیم که این امر نشان می دهد او درک درستی از نقش جبهه مقاومت در تثبیت انقلاب اسلامی نداشته است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: اینکه فرد موقعیت ها را خوب درک کند و راه کارها را درست تشخیص دهد و توان مدیریتی داشته باشد از الزامات رییس جمهور در تراز انقلاب اسلامی است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا