شهرستان ها

توسعه گمرکات کشور در مناطق مرزی و محروم/۸۲ درصد وزنی واردات کشور

اصفهان – رئیس کل گمرک گفت: توسعه گمرکات کشور در مناطق مرزی و محروم در دستور کار است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضوانی‌فر بعد از ظهر سه شنبه در آئین افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه اظهار کرد: براساس مجموعه گزارش‌های ارائه‌شده حوزه تجارت خارجیِ وزارت امور اقتصادی و دارایی به رئیس‌جمهور شهید کشورمان در تاریخ ۲۸ آذرماه سال گذشته، حجم تجارت خارجی کشورمان در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۳۹۹، با رشد ۵۴ درصدی همراه بود، به‌عبارت دیگر عدد ۷۶ میلیارد دلار مجمع مبادلات به بیش از ۱۱۶ میلیارد دلار رسید.

وی ادامه داد: در آن جلسه گزارش شد که حجم ترانزیت کشور از ۱۱.۵ میلیون تن به بیش از ۱۷.۸ میلیون تن، معادل ۵۴ درصد رشد رسید. همچنین درآمدهای وصولی و واریزی به خزانه گمرک جمهوری اسلامی ایران از ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۵۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ یعنی به ۹ برابر افزایش یافت.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: به دنبال ارائه این گزارش رئیس جمهور شهید گفت که ما در مجموعه گمرک ضمن اینکه این جهش درآمدها باید ادامه یابد و مجموعه توسعه‌های زیرساخت‌ها باید با شدت دنبال شود، تسهیل‌گری، روان‌سازی و مهیا کردن شرایط برای فعالان اقتصادی به صورتی که بتوانند با کمترین هزینه، کوتاه‌ترین زمان و با آسان‌ترین شکل مجموعه مبادلات تجاری و بازرگانی‌شان را مدیریت و پیاده‌سازی کنند.

وی با بیان اینکه بر مبنای همین اظهارات مسیر طراحی تسهیلات حوزه تجارت خارجی با تمرکز بر شرکت‌های تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان بازنگری شود، ادامه داد: بر این اساس ما بسته حمایت از شرکت‌های بزرگ تولیدی و دانش بنیان را در دو بخش در گمرک دنبال می‌کنیم که بخشی از آن حوزه نرم‌افزاری و استفاده از زیرساخت‌هایی که قید زمان و مکان را از بین ببرد که نوید آن همین سامانه جدید گمرکی است که توسعه یافته و بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

رضوانی‌فر تصریح کرد: این پروژه ازجمله پروژه‌هایی است که در همین دولت تعریف، قرارداد آن در تابستان سال ۱۴۰۱ منعقد و در حال حاضر مراحل استقرار آن آغاز شده و ظرف ماه‌های آینده اجرایی خواهد شد. بخش دیگر نیز شامل بسته حمایت از شرکت‌های تولیدی، تسهیل و روان‌سازی حوزه تجارت خارجی و کاهش هزینه‌های تولید شرکت‌های بزرگ بود که به سرمایه‌گذاری در حوزه دستگاه‌های X-ray مرتبط می‌شد. تعداد دستگاه‌های X-ray نصب‌شده در دولت فعلی معادل ۵۰ درصد از کل دستگاه‌های X-ray نصب‌شده طی ۲۰ سال اخیر بوده است، بخش دیگر در تعاملی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت، از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی استفاده شد.

وی افزود: بخش دیگری از تسهیلات گمرک جمهوری اسلامی، توسعه انبارهای اختصاصی با شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرایندها برای حفظ منافع شرکت‌های تولیدی بود، به‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۲۱۶ شرکت تولیدی سراسر کشور به انبار اختصاصی مجهز شدند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه به عوض حقوق ورودی از شرکت‌های تولیدی، بازرگانی، خوشنام و دانش‌بنیان کشور دریافت کردیم که به سرمایه در گردش و سهولت در تأمین مواد اولیه خطوط تولید کمک می‌کند، افزود: ما در تعداد و ترکیب شرکت‌های فعال مجاز یا همان مجموعه فعالان برگزیده در گمرک بازنگری گسترده‌ای صورت دادیم و در حال حاضر اسناد و پرونده‌های ۵۵۰ شرکت که با استانداردهای تعریف‌شده و رعایت سطح گسترده‌تری از شرایط و الزامات جزو برگزیدگان گمرک بوده و در حال استفاده از تسهیلات گمرک جمهوری اسلامی هستند.

وی افزود: در اواخر سال ۱۴۰۱، مجوز نخستین گمرک تخصصی از سوی هیئت دولت صادر شد و گمرک تخصصی ICT در منطقه ویژه اقتصادی پیام تأسیس و زیرساخت‌های خوبی در آن بخش ایجاد شد.

رضوانی‌فر با تاکید بر اینکه اصلاح مسیربندی‌ها از دیگر تسهیل‌گری‌هایی است که از سوی گمرک جمهوری اسلامی صورت گرفت، ادامه داد: این روند به‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۸۲ درصد وزنی واردات کشور در مسیر سبز یا زرد قرار دارند که به نفع شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان است.

وی با بیان اینکه گمرک جمهوری اسلامی بسته ویژه حمایتی دیگری برای ۹ هزار و ۲۷۰ شرکت دانش‌بنیان در نظر گرفته و نتیجه آن افزایش درآمد حاصل از صادرات این شرکت‌ها به بیش از ۲.۵ میلیارد دلار بود، اضافه کرد: متوسط ارزش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۶۰۰ دلار و دو برابر متوسط ارزش سایر شرکت‌هاست و این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این حوزه و توجه به صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر از این مسیر محقق شده است.

وی افزود: آنچه که گمرک جمهوری اسلامی به دستور و به یادگار از رئیس‌جمهور شهیدمان در اولویت بالاتری نسبت به موضوعات درآمدی، تناژی حجم تجارت در دستور کار خود قرار دادیم، همین تسهیل‌گری‌ها بود و بر همین اساس، افتتاح طرح توسعه گمرک اختصاصی فولاد مبارکه نیز اتفاق میمون و مبارکی است چراکه این تجربه یعنی توسعه گمرک‌های اختصاصی با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های بزرگ تولیدی خوشنام دارای زنجیره ارزش کامل پیشران، حتماً کمک می‌کند که هم ما از ظرفیت‌های خود در توسعه در گمرکات مرزی و مناطق محروم استفاده کنیم که چنین توسعه‌هایی را از ظرفیت مجموعه‌هایی فاخر و بزرگی مثل مبارکه استفاده می‌کنیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا