شهرستان ها

تولیدات صادرات محور نیازمند حمایت ویژه است

کرمانشاه- عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران گفت: حمایت از تولیدات صادرات محور در کرمانشاه تنها راه برون رفت از کاهش صادرات است.

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان کاشفی بعد از ظهر پنج‌شنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات که با حضور استاندار کرمانشاه، نایب رئیس مجلس، جمعی از مدیران و صادرکنندگان و فعالین اقتصادی استان در سالن جلسات اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: تعهدات ارزی یکی مهمترین چالش‌های صادرکنندگان کشور بوده که نیازمند تمهیدات مؤثر است.

وی به کاهش فعالیت‌های صادرکنندگان در استان کرمانشاه به دلیل بروز برخی از چالش‌ها اشاره‌کرد و افزود: آنچه که این روزها در استان کرمانشاه مشهود است تضعیف صادرات برخی از حوزه‌ها و حتی از توقف کامل برای تجار بومی استان است که ضعیف شدن صادرات کرمانشاه را از افزایش صادرات در دیگر مرزها در استان‌های همجوار می‌توان دید.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: صادرات در کشورمان به طور کلی با حداقل‌ترین سود در حال انجام بوده و تراز تجاری منفی در حوزه صادرات را مشاهده می‌کنیم تنها راه برون رفت از این مسئله حمایت از صادر کنندگان و معافیت در بعضی از بخش‌ها به ویژه بخش کشاورزی است.

کاشفی همچنین تنوع صادراتی را امری کمک کننده به پیشرفت و توسعه این حوزه دانست و تاکید کرد: حمایت از تولیدات و صادرات از کرمانشاه، ایجاد شتاب‌دهنده‌های صادراتی، تقویت تشکل‌های صادراتی نیز به تقویت تجارت در حوزه صادرات کمک خواهد کرد.

تعهدات ارزی عاملی دست و پا گیر برای صادرات

در ادامه جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه نیز تعهدات ارزی را مانع توسعه صادرات دانست و گفت: هم اکنون با توجه به تعهدات ارزی در صادرات کالا بیش از ۲ میلیارد دلار صادرات کالا در استان کرمانشاه رقم می‌خورد این در حالی است شاید در صورت نبود این چالش صادرات این استان به چهار میلیارد دلار نیز می‌رسید.

شکری به علت افت صادرات و کناره‌گیری تجار کرمانشاهی از گردونه صادرات اشاره کرد و افزود: بسیاری از این تجار به دلیل بروز مشکلات تعهدات ارزی و عدم تمدید این تعهدات از عرصه صادرات خارج شده در صورتی که هرچه ارز آوری از صادرات بیشتر باشد برای صرف هزینه‌های جانبی در کشور صرف می‌شود.

وی در پایان به لزوم به کارگیری تدابیر راهگشا در عرصه صادرات و رفع موانع موجود تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه در کشورهای غربی مشوق‌هایی برای صادرات برخی کالاها داشتیم اما به دلیل مسائل دست و پاگیر در حوزه صادرات تجار ما با موانع بسیاری روبه رو هستند.

در پایان این مراسم از صادر کنندگان برتر در استان کرمانشاه نیز تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا