شهرستان ها

تولید 800 اثر فاخر نمایشی دستاورد تئاتر صاحبدلان است/ قزوین به تئاتر شهر نیاز دارد

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان:

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان گفت: تئاتر صاحبدلان از سال 89 آغاز به کار کرد و تاکنون 800 نمایش صحنه‌ای، 250 نمایش خیابانی، 100 نمایش‌نامه خوانی و ده‌ها اثر فاخر تولید و نشست‌های پژوهشی برگزار شده است.


به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمود فرهنگ شامگاه پنجشنبه در اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی تئاتر صاحبدلان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: مرداد ماه سال گذشته بخش نمایش‌نامه خوانی، شهریور نمایش‌های خیابانی با 25 اثر و مهر ماه نمایش‌های صحنه‌ای در استان‌های مختلف اجرا شد.

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان ادامه داد: برگزاری مسابقه ملی نمایش‌نامه نویسی در آبان ماه و نمایش‌نامه‌های رادیویی هم در آذر ماه اجرا شد.

این مسئول بیان کرد: در بخش بین المللی 60 اثر نمایشی از کشور‌های روسیه، ایتالیا، کرواسی، پاکستان، آذربایجان، تونس، عراق، عمان، افغانستان، چک و کشورهای آفریقایی ارائه شد و در بهمن ماه در جشنواره تئاتر فجر بخشی از این آثار بین المللی در تالار حافظ اجرا شد.

وی ادامه داد: در کنار اجرای نمایش‌ها سه سمینار با موضوع حقوق مرد و زن از دیدگاه قرآن و ادبیات نمایشی؛ انسان و شیطان از دیدگاه قرآن و ادبیات نمایشی و حقوق بشر از نظر تولید آثار نمایشی برگزار شد، همچنین هفت اثر جهان شمول دینی در حوزه ادبیات نمایشی به دو زبان انگلیسی و فرانسه ترجمه شد ترجمه به عربی هم بزودی انجام می‌شود تا بتوانیم آثار را در اختیار کشورهای مختلف قرار دهیم.

فرهنگ اظهار کرد: از 28 خرداد ماه هم بخش بین المللی این جشنواره در قزوین آغاز شد که در خلال آن سه کارگاه شامل دو کارگاه بین المللی و یک مورد ملی داشتیم و 20 نمایش از استان قزوین در بخش‌های نقالی، پرده‌خوانی، تعزیه،صحنه‌ای و خیابانی در شهرستان‌های مختلف این استان اجرا شد.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه قزوین زیرساخت‌های لازم را نداشت، یک کار نشدنی با همت مسئولان عملی شد؛ قزوین و هنرمندان آن به یک تئاتر شهر نیاز دارد و اگر اداره کل فرهنگ و ارشاد یک سالن داشت امروز این مراسم آنجا برگزار می‌شد، زمین آن آماده است و امیدواریم کلنگ آن به زمین زده شده و پیگیری شود.

در سال جاری سیزدهمین جشنواره تئاتر صاحبدلان در سطح کشور و نخستین بخش بین المللی این جشنواره از 28 خرداد تا یکم تیر ماه به میزبانی استان قزوین برگزار شد که در آن گروه‌های تئاتر از کشورهای عمان و عراق حضور داشتند.


انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا