شهرستان ها

تکلیف روابط بین المللی ایران باید در عرصه بین الملل مشخص شود

اصفهان – معاون پژوهشی فرهنگستان علوم گفت: تکلیف روابط بین‌المللی ایران باید در عرصه بین‌الملل مشخص شود و نباید در این زمینه افراط و تفریط صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صالحی بعد از ظهر دوشنبه در نشست دیپلماسی عمومی و علمی اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین روش‌های تقارب و نزدیکی کشورها اعم از دولت‌ها و ملت‌ها، گفتمان و مذاکره است.

وی بیان داشت: در دیپلماسی عمومی مذاکره یک ابزار بسیار قوی است ما نباید اجازه دهیم واژه مذاکره تبدیل به یک واژه سلبی شود. مذاکره یک عنصری است که در دیپلماسی به نحو احسن در راستای تحقق اهداف ملی و حفظ حاکیمت ملی می‌توان از آن بهره برد.

صالحی افزود: مذاکره دو طرف دارد و مذاکره از یک داده و یک ستانده تشکیل شده است اگر ستانده به اندازه داده باشد وارد معامله برد برد شدیم و اگر ستانده بیش از داده باشد، برنده شده‌ایم اما اگر خدایی نکرده ستانده کمتر از داده باشد نامطلوب است.

موفقیت آمیز بودن مذاکره هسته‌ای معامله برد برد آن است

وی یکی از مصادیق موفقیت آمیز بودن مذاکره هسته‌ای را معامله برد برد بودن آن دانست و گفت: نمی‌خواهم وارد جزئیات آن بشوم اما قرار بود داده ما محدودیت‌های در صنعت هسته‌ای باشد و. ستانده ما رفع ۷ و ۸ قطعنامه‌های که از هر طرف ایران را در حوزه بین المللی به بن بست سیاسی رسانده بود با مذاکره این موارد و تحریم‌ها را رفع کنیم.

صالحی گفت: طی دو سال بزرگترین نرخ رشد را داشتیم و به فرموده مقام معظم رهبری بلافاصله ۲۰ درصد اضافه کردیم ما بایستی بعد از ۱۵ سال از زمان امضای برجام یا تفاهم نامه تازه روی فلز و اورانیم فکر می‌کردیم اما ما تولید کردیم بدون اینکه برجام را بر هم بزنیم این هوشمندی ما هست تعهد داده بودیم روی فلز و اورانیوم کار نکردیم اما مشابه ان را کار کردیم نه می‌توانستند مانع شوند بلکه از این کار ما حیرت زده شدند.

ما نه تنها برگشتیم بلکه قبل از آن و پیش از آن رفتیم

صالحی گفت: مذاکره عنصر مؤثر در ایجاد تفاهم و رفع سو تفاهم و رفع مشکلات بین کشورها است و این بحث اصلی دیپلماسی عمومی است، اساس مذاکره تبین مذاکره است که سید عباس عراقچی از منظر قرآن و حکماً و اندیشمندان آن را مطرح کردند.

وی افزود: دیپلماسی علمی بخشی از دیپلماسی عمومی است. اوایل و در سال‌های ۸۳ و ۸۴ ایران متهم شده بود که بالای ۵۰ درصد غنی سازی کرده است، رسانه‌ها و آژانس بین المللی دنبال بهانه تراشی بودند که ایران مخفیانه دنبال ۵۰ درصد بودند و آنجا دیپلماسی علمی راه نجات ما شد.

وی گفت: نمونه برداری کردند و ما از طریق علمی ثابت می‌کردیم هر چند ۳ سال طول کشید، اعلام شد این الودگی که شما می‌گوئید رد و پا دارد و معادن اورانیوم ویژ گی های خاص خود را دارد و. مثل انگشتان دست هر یک اثر متفاوتی دارد اگر این مواد معدنی را آزمایش کنید خواهید فهمید از کجا استخراج شده است اگر دیپلماسی علمی نبود موفق بشویم.

معاون پژوهشی و قائم مقام فرهنگستان علوم گفت: مذاکره زمانی معنا پیدا می‌کند که از یک ظرفیت و بنیه اقتدار برخوردار باشیم اگر ضعیف باشید نمی‌توان در مذاکره موفق عمل کرد. دو. طرف مذاکره کننده اگر تفادت زیاد داشته باشند همیشه یک. طرف غالب هست و باید در ابتدا تفادت ها را کم کرد و سپس مذاکره صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: تکلیف روابط بین‌المللی ایران باید در عرصه بین‌الملل مشخص شود و نباید در ای زمینه افراط و تفریط صورت گیرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا