شهرستان ها

جان دوباره میراث فرهنگی زنجان/ پروژه های نیمه تمام تکمیل می شود

زنجان – اختصاص ۱۵۰۰ میلیاردریال نوید بخش فصلی تازه برای توسعه حوزه گردشگری و صنایع دستی استان زنجان است و در صورت توزیع کارشناسی اعتبارات تخصیصی، بخش مهمی از نیازهای این حوزه رفع خواهد شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: ۱,۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس‌جمهور به زنجان، به طرح‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان در مدت ۲ سال اختصاص یافت که بی‌تردید تحقق آن سیمای این بخش را متحول خواهد کرد.

زنجان با قدمتی سه‌هزار ساله، آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است که هریک از آنها در نوع خود منحصر به فرد بوده و دارای ویژگی خاص معماری و ارزشهای فرهنگی و هنری است، وجود آثار طبیعی و تاریخی همانند سلطانیه، بزرگتذیم بازار مسقف ایران، مران نمکی چهره آباد، غار کتله‌خور، پل میربهاءالدین، روستای شیلاندر، دودکش جن، قلعه بهستان ماه‌نشان از جمله استان‌هایی است که می‌تواند سهم چشم‌گیری در جذب گردشگر داشته باشد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مقصدهای گردشگری کشور مطرح شود.

استان به علت قرار گرفتن در مسیر ترانزیت مرکز به غرب و شمال‌غرب کشور و نیز همجواری این استان با هفت استان توانسته همواره پذیرای مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور باشد که در صورت ایجاد زیرساخت‌های مناسب گردشگری، می‌تواند سهم مهمی در زمینه کسب درآمدها از محل گردشگری برای این منطقه ایجاد شود.

استان زنجان در حال حاضر دارای ۸۷۹ اثر تاریخی ثبت شده است که از این تعداد ۱۸ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر نیز در فهرست میراث جهانی ثبت شده است

زنجان در حال حاضر دارای ۸۷۹ اثر تاریخی ثبت شده است که از این تعداد ۱۸ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر نیز در فهرست میراث جهانی ثبت شده است. علاوه بر این ۷۷۶ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۸ اثر در فهرست میراث منقول، ۵۶ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۸ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر نیز در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

اختصاص اعتبار برای مرمت گنبد و ارگ تاریخی سلطانیه، پرداخت تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری استان و نیز توسعه زیرساخت‌های گردشگری، از جمله مصوبات سفر رئیس‌جمهور در سفر آبان‌ماه به استان زنجان بود.

جان دوباره <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%ab-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d8%b2%d9%86%d8%ac%d8%a7%d9%86'>میراث فرهنگی زنجان</a>/ پروژه های نیمه تمام تکمیل می شود

اختصاص اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد ریالی به حوزه میراث فرهنگی زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در گفتگو با مهر اظهار می‌کند: در سفر رئیس جمهور به استان اعتبار قابل توجهی برای توسعه صنعت گردشگری و مرمت آثار تاریخی اختصاص یافته است.

امیر ارجمند یادآور می‌شود: از این میزان اعتبار بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان به بخش گردشگری، ۵۰ میلیارد تومان به بخش میراث‌فرهنگی و ۳۰ میلیارد تومان نیز مربوط به حوزه صنایع‌دستی استان خواهد بود که قرار است این میزان اعتبار برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه استانی و ملی نیز مقرر شد از این میزان اعتبار حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت ملی و ۵۰ میلیارد تومان نیز به صورت استانی تخصیص داده شود، تصریح می‌کند: تقسیم‌بندی این اعتبار نیز به صورت کاملاً عادلانه در هشت شهرستان انجام شده و با توجه به پراکندگی آثار تاریخی استان در شهرستان‌های مختلف، متناسب با تعداد آثار تاریخی و نیز وضعیت این آثار، بحث مرمت و احیای این آثار پیش‌بینی شده است.

متناسب با استعدادها و ظرفیت‌های گردشگری هر کدام از شهرستان‌ها، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده و پروژه جدیدی تعریف نمی‌شود

این مسئول ادامه می‌دهد: متناسب با استعدادها و ظرفیت‌های گردشگری هر کدام از شهرستان‌ها، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است و پروژه جدیدی تعریف نمی‌شود.

ارجمند با اشاره به اینکه در حوزه صنایع‌دستی نیز برای همه شهرستان‌ها برنامه پیش‌بینی شده است، خاطرنشان می‌کند: در صورت تخصیص اعتبار در حوزه توسعه و ترویج، بازاریابی، بازارچه‌های صنایع‌دستی و … آیتم‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان می‌افزاید: از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته به صنایع‌دستی، متناسب با جمعیت فعالان صنایع‌دستی شهرستان‌ها این بودجه اختصاص می‌یابد.

ارجمند می‌گوید: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بر اساس این اعلام، ایجاد زیرساخت برای شهر جهانی ملیله، ایجاد موزه تخصصی ملیله استان، ایجاد بازارچه تخصصی ملیله در بافت تاریخی شهر، استانداردسازی کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی در شهرستان زنجان، ایجاد بازارچه صنایع‌دستی آب‌بر در شهرستان طارم، تکمیل بازارچه صنایع‌دستی چلبی اوغلی، تکمیل بازارچه صنایع‌دستی محوطه ارگ در شهرستان سلطانیه را در دستور کار دارد.

وی ادامه می‌دهد: ایجاد کمپ گردشگری در حاشیه سد حسن ابدال، اصلاح و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری گاوازنگ، تکمیل و سامان‌دهی سایت گردشگری زنجان رود (محور پل‌های تاریخی) در شهرستان زنجان، ایجاد کمپ گردشگری در پیر همدان در شهرستان طارم، تکمیل کمپ گردشگری در ورودی شهر تکمیل کمپ گردشگری چشمه شاه بلاغی در شهرستان سلطانیه، تکمیل زیرساخت گردشگری قلعه بهستان، مطالعه و ایجاد زیرساخت در حاشیه دریاچه خندق لو در شهرستان ماهنشان از طرح‌های است که از اعتبارات مصوب شده در سفر ریاست جمهوری به استان هزینه خواهد شد.

صنعت گردشگری می‌تواند به سرعت به افزایش سرانه درآمد و ارتقای تولید ناخالص داخلی منجر شود

استاندار زنجان نیز در گفت‌وگویی عنوان کرد که زیرساخت‌های صنعت گردشگری با مشارکت مردم محلی مخصوصاً در قالب بوم‌گردی نیاز به سرمایه‌گذاری سنگینی از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد و می‌تواند به سرعت به افزایش سرانه درآمد و ارتقای تولید ناخالص داخلی منجر شود.

جان دوباره <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%ab-%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af%db%8c-%d8%b2%d9%86%d8%ac%d8%a7%d9%86'>میراث فرهنگی زنجان</a>/ پروژه های نیمه تمام تکمیل می شود

محسن افشارچی با بیان اینکه گردشگری می‌تواند با جذب سرمایه‌های خود مردم کمک در راستای توسعه عدالت‌محور باشد، اظهار می‌کند: در برنامه مصوب سال ۱۳۹۷ تولید و اشتغال در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برش استانی آن مجموعاً ایجاد ۱۸۲۲ فرصت شغلی حوزه شهری و روستایی برای زنجان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه پیشران این حرکت، تسهیلات بانکی از منابع صندوق توسعه ملی برای تأمین زیرساخت و آموزش آورده شده است، متذکر می‌شود: در صورت تأمین نشدن تسهیلات بانکی منابع صندوق توسعه ملی، می‌توان از تسهیلات تکلیفی و نیز منابع داخلی بانک‌ها برای نیل به بخشی از این چشم‌انداز بهره برد.

نماینده عالی دولت در استان زنجان خاطرنشان می‌کند: در حوزه بازرگانی صنایع‌دستی نیز می‌توان با راه‌اندازی مجتمع‌های تولیدی و فروش صنایع‌دستی، توسعه و تجهیز فروشگاه‌های سنتی و خانه‌های ایرانی، ایجاد و توسعه فروشگاه‌های مجازی، توسعه و تجهیز مراکز فروش خارج از کشور و بازاریابی و نیز حضور در رویدادهای داخلی و خارجی، این صنعت پربازده را رونق بخشید.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: در سفر آبان ماه ریاست جمهوری به استان زنجان مصوبات خوبی درزمینه توسعه آموزش، سرمایه‌گذاری و صادرات صنایع دستی استان صورت گرفت که در صورت تحقق این مصوبات و تخصیص اعتبارات در آینده شاهد توسعه هرچه بیشتر این بخش خواهیم بود.

الناز خدایی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم برخی رشته‌های صنایع دستی که در حال منسوخ شدن هستند را احیا کنیم، افزود: با آموزش و مستندسازی می‌توان نحوه اجرای این رشته‌های اصیل و ریشه‌دار را به نسل جوان علاقه‌مند انتقال داد تا حداقل به فراموشی سپرده نشود.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان توجه به حوزه صادرات و بسته بندی را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در زمینه توسعه اقتصادی بخش صنایع دستی عنوان کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم فعالان حوزه صنایع‌دستی، انجام غیررسمی صادرات این محصول است.

خدایی فرد افزود: متأسفانه بخش مهمی از صنایع دستی استان زنجان به صورت چمدانی و همراه بار مسافر از کشور خارج می‌شود در حالی که می‌توان با سازماندهی کردن صادرات و بسته بندی نسبت به ارزآور کردن این بخش اقدام کرد.

تأسفانه بخش مهمی از صنایع دستی استان زنجان به صورت چمدانی و همراه بار مسافر از کشور خارج می‌شود در حالی که می‌توان با سازماندهی کردن صادرات و بسته بندی نسبت به ارزآور کردن این بخش اقدام کرد

وی با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ نفر صنعتگر در استان زنجان دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند، گفت: این بیمه تا سال ۹۲ فعال بود و بعدازاین سال قطع شد که از سال ۹۸ تعداد محدود و از امسال نیز حدود ۱۰۰ نفر دوباره تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم فعالان حوزه صنایع‌دستی، انجام غیررسمی صادرات این محصول است، افزود: زنجان با بیش از ۹۰۰۰ صنعت‌گر فعال در حوزه همه محصولات صنایع‌دستی رتبه پنجم را در کشور به خود اختصاص داده است.

خدایی فرد با بیان اینکه در حوزه صنایع‌دستی فلزی در جایگاه نخست کشوری قرار داریم، ادامه داد: برخی از صنایع‌دستی همانند چاقو، ملیله، مس، زیورآلات سنتی و چارق جزو صنایع‌دستی بومی استان زنجان به شمار می‌رود.

وی توسعه بازارچه‌های صنایع‌دستی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردهای این معاونت عنوان کرد و گفت: استان زنجان در حوزه صنایع‌دستی دارای یک بازارچه دائمی بوده و دو بازارچه نیز در شهرستان سلطانیه در دست‌ساخت است.

بی‌شک توسعه زیرساخت‌های گردشگری و توجه به بخش صنایع‌دستی می‌تواند سهم مهمی در زمینه توسعه اقتصادی جامعه داشته باشد، به گونه‌ای که هم‌جواری استان زنجان با چندین استان و نیز برخورداری این استان از آثار طبیعی و تاریخی متعدد می‌تواند در جذب گردشگر داخلی و خارجی مؤثر باشد، به همین خاطر باید توجه جدی به توسعه زیرساخت‌ها و نیز اعتبارات تخصیصی به حوزه صنایع‌دستی صورت گیرد.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا