شهرستان ها

جرایم ازشکل سنتی به سمت تکنولوژی وفضاهای مجازی سوق پیدا کرده‌ است

زنجان-رئیس پلیس فتا استان زنجان گفت: جرایم از شکل سنتی به سمت تکنولوژی و فضاهای مجازی سوق پیدا کرده‌ و کشفیات پلیس فتا نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ سید احمد موسوی ظهر پنج شنبه در نشست خبری پویش کودکان سایبری، با باین اینکه پلیس فتا استان زنجان یکی از بهترین‌ها و توانمندترین پلیس‌های فتای کشور است، گفت: جرایم از شکل سنتی به سمت تکنولوژی و فضاهای مجازی سوق پیدا کرده و کشفیات پلیس فتا نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه عمده جرایمی که در فضای سایبری صورت می‌گیرد، جرایم مالی هستند و ۶۲ درصد جرایم در حوزه مالی است، افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰ باند مجرمانه در فضای مجازی، توسط پلیس فتا زنجان شناسایی و منهدم شده است.

موسوی ادامه داد: ارزش ریالی پرونده‌های کشف شده از ابتدای سال تاکنون بیش از ۹۲ هزار میلیارد ریال است. همچنین بیش از ۷۲ مورد از لینک‌هایی که جعلی و فیشینگ بودند، شناسایی و مسدود شدند.

رئیس پلیس فتا استان زنجان گفت: از ابتدای سال بیش از ۱۷۰ مورد تولید محتوا در فضای مجازی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: طی ۹ ماه بیش از ۵۰۰۰ تماس با مرکز فوریت‌ها و بیش از ۳۷۰ مورد گفت‌وگو آنلاین داشته‌ایم.

موسوی افزود: باند ۴ نفره فیشینگ‌کاران حرفه‌ای با بیش از ۵ میلیارد ریال و ۳۰ فقره کلاهبرداری در یکی از استان‌های همجوار شناسایی و دستگیر شدند.

رئیس پلیس فتا استان زنجان با بیان اینکه در چند سال اخیر خصوصاً پس از شیوع ویروس منحوس کرونا استفاده از فضای مجازی افزایش پیدا کرده است، گفت: نحوه مواجه کودکان با فضای مجازی همواره مورد توجه بوده است و توصیه می‌شود، کودکان تا زمانی که به رشد عقلی و بلوغ فکری نرسیده‌اند استفاده از فضای مجازی را کاهش دهند.

موسوی افزود: کودکان امروز نسل باهوشی هستند و از امکانات و تکنولوژی بهره می‌برند تا فضای مجازی ترکیبی از درست، غلط، راست و دروغ است و مطالب با تکنیک‌های گوناگونی در این فضا عرصه می‌شوند. کودکان و خانواده‌ها باید سواد استفاده از این فضا را داشته باشند تا بتوانند از مزایا مثبت این فضا استفاده کنند.

وی ادامه داد: کودکان باید مهارت درست استفاده کردن از فضای مجازی را کسب کنند تا در معرض آسیب‌های روحی و جسمی قرار نگیرند.

رئیس پلیس فتا استان زنجان با بیان اینکه سومین دوره پویش کودکان سایبری با شعار پلیس فتا حامی کودکان در فضای مجازی، به مدت یک هفته از ۲۴ دی‌ماه به طور سراسری در کل کشور به اجرا در می‌آید، گفت: با توجه به حساسیت‌ها، پلیس فتا با همکاری دستگاه‌هایی مانند شهرداری، آموزش‌وپرورش، صدا و سیما و … پویشی به نام کودکان سایبری راه‌اندازی کرده است.

موسوی افزود: هدف از این پویش، پیشگیری از آسیب‌های ناشی از استفاده ناصحیح از فضای مجازی، کاهش شکاف نسلی میان والدین و فرزندان در عصر دیجیتال و افزایش حساسیت اجتماعی به کودکان در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم کودکان را توانمند کنیم در مرحله اول باید خانواده‌های آگاه‌تری داشته باشیم که به راحتی کودکان را هدایت کنند و بر فعالیت‌های آنها نظارت داشته باشند تا تهدیدهای این فضا را به حداقل برسانند.

موسوی گفت: جامعه مخاطب ما در این پویش عمدتاً دانش‌آموزان هستند که لازم است آموزش‌های لازم را ببینید تا در فضا مجازی به طور توانمند حضور داشته باشند. این آموزش‌ها در پلتفرم شاد به طور مجازی برای دانش‌آموزان و اولیا برگزار می‌شود.

رئیس پلیس فتا استان زنجان گفت: کودکان اطمینان داشته باشند که پلیس فتا حامی آنها است و هر مشکلی که داشته باشند می‌توانند با پلیس در میان بگذارند و برای مراجعه به پلیس فتا راه‌های گوناگونی است؛ مرکز فوریت‌ها که به طور تلفنی و شبانه‌روزی در دسترس است و می‌توانند به‌طور تلفنی مشکلات خود را با کارشناسان مطرح کنند و یا گفت‌وگوی آنلاین در سایت پلیس فتا داشته باشند. شهروندان می‌توانند در همه ساعات شبانه‌روز از طریق شماره ۰۹۶۳۸۰ با مرکز فوریت‌های سایبری استان زنجان در ارتباط باشند.

موسوی افزود: در راستای برگزاری، مسابقات نقاشی و تولید محتوا با همکاری آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد.

وی ادامه داد: پویش کودکان سایبری از اهمیت بسیاری برخوردار است. خانواده‌ها و اولیا مدارس باید تحت آموزش قرار گیرند؛ فضای مجازی جزئی از زندگی کودکان شده است و باید مدیریت شود. کودکان باید نحوه استفاده صحیح را آموزش ببینند و به طور ایمن در فضای مجازی حضور داشته باشند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا