شهرستان ها

جمعیت عشایری استان زنجان ۲۴۰۰ نفر است

زنجان-رئیس اداره امور عشایر استان زنجان، جمعیت عشایر استان را ۶۶۵ خانوار معادل ۲ هزار ۴۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: در شهرستان زنجان ۵۶۲ خانوار و شهرستان ماهنشان ۱۰۳ خانوار کوچ‌نشین هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا امین‌ارفع، روز یکشنبه در بازدید از خبرگزاری مهر به مناسبت روز عشایر و روستا اظهار کرد: ترکیب جمعیتی کشور دارای سه مؤلفه شامل شهری، روستایی و عشایری است که هر کدام شاخصه‌های مخصوص به خود را دارد.

وی یادآور شد: تعریف رایج عشایر سه شاخصه دارد که باید شغل اصلی آن‌ها دامداری باشد، کوچندگی جزو برنامه بوده و نسبت طایفه‌ای داشته باشند که در واقع اجتماعات کوچنده هستند و نقش بارز در سرنوشت سیاسی و حیات اقتصادی کشور ایفا می‌کنند.

رئیس اداره امور عشایر استان زنجان ادامه داد: ایلی که در استان زنجان مشغول دامداری و کوچ است، شاهسون نام دارد که در ریز مجموعه آن طایفه‌های متعددی داریم و عشایر زنجان به ۳۰ منطقه ییلاقی کوچ می‌کنند.

وی زمان نقل مکان عشایر به مناطق ییلاقی را از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور عنوان کرد و گفت: در زمستان و هنگام بازگشت، اطلاق روستا به مکان‌های مورد نظر نداریم و به آن‌ها کانون‌های قشلاقی اطلاق می‌شود که مناطق ییلاقی عمدتاً در ارتفاعات ماهنشان است و چند ییلاق هم در خارج از استان داریم.

امین‌ارفع، جمعیت عشایر استان زنجان را ۶۶۵ خانوار معادل ۲ هزار ۴۰۰ نفر برشمرد و افزود: در شهرستان زنجان ۵۶۲ خانوار و شهرستان ماهنشان ۱۰۳ خانوار کوچ‌نشین هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ کانون قشلاقی در استان داریم که ۱۳ کانون در شهرستان زنجان و عمدتاً در منطقه زنجانرود واقع شده است، ابراز کرد: اداره عشایر از سال ۹۶ کار خود را شروع کرده و در حال تسهیل‌گری امور این قشر است.

رئیس اداره امور عشایر استان زنجان افزود: شرکت تعاونی عشایر نسبت به عضوگیری از این قشر اقدام می‌کند و افراد سهام دارند و بر مبنای سهم ریالی، توزیع نهاده‌ها، سرشماری سالانه و تسهیل‌گری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان عشایر کشور چهار طرح خوب دارد که بر اساس آن به سیاست درآمدی خانوار امنیت می‌بخشد، تصریح کرد: عمده تعلیف و تغذیه دام‌ها متکی به مرتع و وابسته به بارش‌های آسمانی است و اگر کمبود بارش داشته باشیم مرتع ضعیف می‌شود.

امین‌ارفع ادامه داد: به این ترتیب شغل اصلی عشایر در سال‌های خشکسالی تحت تأثیر قرار می‌گیرد و سرانه درآمدی عشایر پایین می‌آید و نیاز است که درآمدهای دیگری تعریف شود که سازمان در این خصوص مطالعاتی انجام داده است.

رئیس اداره امور عشایر استان زنجان خاطرنشان کرد: علاوه بر دامپروری، طرح توسعه صنایع دستی عشایر، طرح توسعه کشت گیاهان دارویی و طرح توسعه گردشگری عشایر در دستور کار این سازمان قرار دارد که کارهای خوبی انجام شده و باید پیگیری‌ها منتج به نتیجه شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا