شهرستان ها

حسینیه امینی‌ها؛ شاهکار گچ‌بری و آینه کاری

حسینیه امینی‌ها از بناهای بسیار دیدنی است و آمیختگی حساب شده و زیبای تزیینات گچ بری، نقاشی روی چوب و آئینه کاری در سقف، دیوارها، طاقچه‌ها، رف‌ها و دیوار واره‌های چوبی بسیار چشمگیر و در حد شاهکار بوده و نوروز فرصت مناسبی است تا از این بنای چشم نواز دیدن کرد.


به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی و پایتخت بودن در دوره صفویه ازمواردی است که باعث شده در قزوین بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود داشته باشد.

حسینیه امینی‌ها یکی از بناهای معروف و زیبای قزوین است، این بنا، قسمتی از یک عمارت گسترده و تو در تو است که در سال ۱۲۷۵ قمری در دو طبقه به وسیله مرحوم محمدرضا امینی که از اعیان تجار قزوین ساخته شده است.

حسینیه دارای دو حیاط شمالی و جنوبی و سه تالار شرقی – غربی است که به موازات یکدیگر از شرق به غرب قرار دارند و به وسیله پنج دری‌های متحرک مشبک از هم جدا می‌شوند.

حیاط‌ها هم از شمال و شرق به خارج راه دارند.

تالار میانی بزرگتر از دو تالار دیگر و به طول ۱۸ متر و عرض ۵ متر ساخته شده و طول و عرض دو تالار دیگر، هر یک ۵ در ۱۰ متر است.

برای روضه‌خوان‌ها و ذاکرین و محل تهیه چای و قهوه و غیره در انتهای شرقی و غربی هر یک از دو تالار اول و سوم، دو اتاق چهار ذرعی جداکرده‌اند که درواقع تالار وسط به طول ۱۸ ذرع و تالارهای طرفین هریک با طول ۱۰ ذرع است و این تالارها بوسیله اُرسی‌های زیبا از هم جدا می‌شوند و هنگام روضه خوانی با بلند کردن اُرسی‌ها درواقع هر سه تالار یکی می‌گردند و محوطه سرپوشیده بززرگ و آینه کاری زیبایی تشکیل می‌دهند که گنجایش چندهزار تن مستمع را دارد.

اُرسی‌های این تالارها بسیار زیبا است و در ردیف هنرهای زیبا محسوب می‌شود، همچنین سقف‌های آن‌ها قاب و رنگ روغنی است. در وسط تالار بزرگ جار (چلچراغ) آویخته شده و در دو تالار دیگر در هر یک دو جار و چهار سه شاخه بلور به دیوار نصب است و فرش‌های تالار یکتخته و عتیق بوده است.

آمیختگی حساب شده و زیبای تزیینات گچ بری، نقاشی روی چوب و آئینه کاری در سقف، دیوارها، طاقچه‌ها، رف‌ها و دیوار واره‌های چوبی بسیار چشمگیر و در حد شاهکار است.

 دو اتاق شمالی – جنوبی نیز در شرق و غرب تالارها وجود دارد که از تزیینات کمتری برخوردار است؛ سردابه، آشپزخانه، انبارها و شربت خانه در طبقه زیرین حسینیه واقع شده است.

مرحوم امینی برای خیرات و مبرات دهاتی را در سال ۱۳۰۳ هجری قمری وقف کرده و درآمد این املاک به مصارف روضه خوانی در ایام محرم و اطعام مسکینان در محرم، صفر و رمضان برسد.

در این بنای زیبا و معنوی همچنان در ماه‌های محرم و صفر روضه خوانی برگزار می‌شود.

این بنا در خیابان مولوی واقع شده و در ایام نوروز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ برای بازدیدکنندگان فعال است.

منابع: سیر تاریخی بنای شهر قزوین و بناهای آن، سید محمد دبیرسیاقی

سایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کتاب قزوین آیینه تاریخ و طبیعت ایران، محمدعلی حضرتی‌ها


انتهای پیام/

منبع خبرگزاری ایلنا

آگهی
دکمه بازگشت به بالا