شهرستان ها

حفظ حجاب برای زن برگرفته از ضرورت‌های اجتماعی است

قزوین- یک پژوهشگر حوزه زن و خانواده با بیان اینکه حریم خصوصی نباید باعث ایجاد آسیب در جامعه شود، گفت: حفظ حجاب برای زن برگرفته از ضرورت‌های اجتماعی است.

فریبا پروینیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اسلام تاکید زیادی بر وجود حریم خصوصی و رعایت آن دارد و فقه اسلامی بیش از غرب و بسیار مناسب‌تر و کامل‌تر از این حق حمایت کرده است.

وی افزود: در جوامع غربی و دولت‌های سکولار حق دخالت دولت را منحصر به حوزه عمومی نمی‌دانند و به همین دلیل در مواردی نظیر حجاب، مصرف مواد مخدر، مصرف پاره‌ای داروها و نبستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی، استفاده نکردن از تجهیزات ایمنی که حداقل‌هایی از سلامت و بهداشت فرد را تأمین می‌کند ولی به دیگران زیان نمی‌رساند را نیز دخالت می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با بیان اینکه برخی دولت‌های غربی از با حجاب بودن دختران و زنان مسلمان جلوگیری می‌کنند، تصریح کرد: از نظر این دولت‌ها داشتن حجاب کامل آثار اجتماعی دارد که به خود حق داده‌اند مقرراتی برای ممنوعیت حجاب وضع کنند.

وی بیان کرد: حجاب را نمی‌توان مسئله‌ای کاملاً شخصی دانست بلکه به یقین تأثیرهای اجتماعی انکارناپذیری در جامعه دارد.

حریم خصوصی نباید باعث ایجاد آسیب در جامعه شود

پروینیان با بیان اینکه حریم خصوصی نباید باعث ایجاد آسیب در جامعه شود اضافه کرد: آنچه شخصی تلقی می‌شود آن است که بانوان در محیط بسته خانه‌ها و میهمانی‌های خصوصی، پوشش اسلامی را رعایت نکنند در غیر این صورت حضور آنان در خیابان‌ها، بوستان‌ها و دیگر مراکز عمومی بدون رعایت پوشش اسلامی در رفتار و احساسات مردان جامعه بی‌تأثیر نیست و مشکلات اخلاقی و جنسی را ایجاد می‌کند و درواقع حق زندگی همراه با آرامش فکری هم برای زنان و هم مردان را سلب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه دین منحصراً یک امر فردی نیست بلکه وجوه اجتماعی آن در انجام اعمال و مناسک مذهبی کاملاً پدیدار است، تاکید کرد: اسلام در همه جنبه‌های فردی و اجتماعی به تربیت انسان‌ها و تغییر نفس انسان نظر دارد.

پروینیان بیان کرد: هدف دین اسلام، ایجاد اجتماع دینی با حاکمیت اصول و ارزش‌های اسلامی است و حقوق و آزادی‌های فردی افراد نیز تابعی از ارزش‌ها و اصولی هستند که بیش‌تر جنبه اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه اصل رعایت حجاب زنان بی شک نقش جنسیتی آنها را در جامعه را درنظر گرفته است، تصریح کرد: حجاب و احکام آن در جنبه‌های وسیع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تکالیفی را ایجاد می‌کند که از تأکید ویژه بر نوعی از حضور و حرکت زن در جامعه و تعیین روابط با نیمه دیگر جامعه حکایت دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حفظ حجاب بیش از آنکه صرفاً امری فردی و مربوط به حوزه خصوصی و امور درونی زن باشد الزامی برگرفته از ضرورت‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه انسان در اجتماع زندگی می‌کند و حقوق فردی او بی ارتباط با حقوق اجتماعی و حقوق ربطی او نیست، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم حق ما حفظ شود حتماً باید حافظ حقوق دیگران باشیم.

پروینیان تاکید کرد: هر انسانی نسبت به خود تکلیف دارد و تکلیف انسان نسبت به خودش این است که فهم عمیقی از حق خودش داشته باشد.

این محقق حوزه زن و خانواده عنوان کرد: وقتی حجاب را اختیاری یا حریم خصوصی بدانیم و حجاب را تحقیری برای خود بپنداریم نسبت به حق دیگران بی‌توجه هستیم.

وی گفت: حجاب را نمی‌توان جزو حریم خصوصی به شمار آورد چرا که مسأله حجاب ازآن جهت مورد توجه حکومت اسلامی است که در حوزه عمومی ظاهر می‌شود و حریم عمومی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

پروینیان با تاکید بر اینکه آفات بی حجابی یا بدحجابی به عموم جامعه آسیب می‌رساند اظهار کرد: میان حضور اجتماعی دین و حفظ حریم خصوصی افراد ناسازگاری دیده نمی‌شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا