شهرستان ها

داوری و میانجی‌گری امور مردم را ماندگارتر از دادگستری حل و فصل می‌کنند

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور:

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: اگر دو نهاد داوری و میانجی‌گری در کنار دادگستری شکل بگیرند، خیلی از امور مردم را آسان‌تر، ارزان‌تر، سریع‌تر، مفیدتر و ماندگارتر از دادگستری حل و فصل کنند و این برکات زیادی خواهد داشت.


به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: برکاتی که در سازش و مصالحه وجود دارد، در احکام قضایی نیست و این صلح و سازش‌ها آثار مثبت فراوانی دارد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور ادامه داد: برای مثال برای اجرای یک حکم ممکن است دستگاه قضا چندین سال درگیر شود اما اگر طرفین مصالحه کنند به سرعت می‌توانند با توافق موضوع را حل کنند.

معاون قوه قضاییه عنوان کرد: دو مأموریت به مرکز توسعه حل اختلاف سپرده شده است، کلمه توسعه از حیث داوری و میانجی‌گری است، در بخش داوری، تنها داورانی اجازه ورود دارند که تعلیم دیده و گزینش شده باشند و صلاحیت‌های آنان سنجیده شده باشد، سپس به آن‌ها پروانه فعالیت داده می‌شود تا حقوق مردم در این داوری‌ها رعایت شود.

وی بیان کرد: در داوری‌های سنتی گذشته، گاهی افراد کم اطلاع یا دارای انگیزه‌های نامناسب به داوری می‌پرداختند و مسیر را منحرف می‌کردند و مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شد، اکنون داوری‌ها ساماندهی، مدیریت و نظارت می‌شود و به داوران آموزش داده می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: بخش میانجی‌گری هم مربوط به امور کیفری می‌شود، مردم باید به افرادی مراجعه کنند که آن‌ها را قبول دارند و جزو میانجی‌گران و ریش‌سفیدان هستند که ما پس از آموزش به آن‌ها پروانه فعالیت می‌دهیم.

این مقام قضایی تصریح کرد: مساجد قوی می‌توانند پایگاه صلح و سازش شوند، استان قزوین هم این ظرفیت را دارد، چرا که مردمانی فرهیخته و روحانیت قوی دارد و می‌تواند جزو استان‌های پیشتاز در این زمینه باشد، این‌ها در زیر سایه حمایت‌های شما محقق خواهد شد، اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود دادگستری خلوت شده و در دادگاه‌ها این امکان به وجود می‌آید که با کیفیت بیشتری به امور مردم رسیدگی شود.


انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا