شهرستان ها

درک فطرت انسانی تضمین کننده برنامه های اجتماعی و فرهنگی است

شیراز – مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس گفت: برنامه‌های اجتماعی زمانی اثر گذار خواهد بود که فطرت انسان نیز در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها لحاظ شده باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع صبح سه شنبه در همایش استانی مدیران محله استان بیان کرد: از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که در برنامه ریزی های فرهنگی باید ملاک فعالیت مدیران این بخش باشد فطره شناسی بوده زیرا در قرآن نیز بر فطرت شناسی انسان تاکید شده است.

وی ادامه داد: فعالیت‌های نهادهای فرهنگی و اجتماعی زمانی اثر گذار خواهند بود که مأموریت‌های آنان بر اساس ظرفیت‌های فطری انسان تدوین و اجرایی شده باشد.

حجت الاسلام قانع تاکید کرد: ساختارها و نهادی اجتماعی و فرهنگی زمانی می‌توانند اثرگذاری فرهنگی در جامعه داشته باشند که بتوانند فطرت انسانی را درک کرده و در برنامه‌ریزی های خود لحاظ کرده باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس تعالیم قرآن به این موضوع پی خواهیم بود که قرآن نیز انسان را به آن سمت راهنمایی کرده که فطرت انسانی در جایگاه نخست در تدوین و اقدامات باشد.

او ادامه داد: ساختاری می‌تواند انسان را به سمت تعالی هدایت کند که فطرت پایه باشد لازم به ذکر است که توجه به این موضوع در کلام رهبری نیز دیده شده و ایشان فرموده‌اند که راه جذب جوانان به دست آوردن دل جوانان است.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص جوانان متذکر شد: گاهی جوامع دانشگاهی بر اساس آموزه‌های علوم اجتماعی نسبت به شناخت روحیات جامعه اقدام می‌کنند اما رهبری با توجه به علوم قرآنی نسبت به شناخت جوانان و خواسته‌های آنان اقدام کرد.

این مقام مسئول در ادامه متذکر شد: نکاتی که رهبری به آن می‌پردازد در راستای جامعه پردازی و تمدن سازی بوده این در حالی است که رهبری تعبیر انسان سازی را برای مسجد استفاده کرده زیرا ظرفیت‌هایی در مساجد وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت در راستای خود سازی و انسان سازی اقدام و زمینه توسعه یافتگی فرهنگی در ایران اسلامی را فراهم کرد.

به گفته او اگر بخواهیم موضوع تحول اجتماعی و نقش مسجد در این تحولات را ارزیابی و سیاست گذاری کنیم باید برنامه‌ها مبتنی بر اصل ذکر پایه بودن باشد زیرا رهبری نیز تأکیدات زیادی بر ذکر پایه بودن اقدامات برای دستیابی به تحول اجتماعی دارند.

وی در خصوص طرح امام محله نیز متذکر شد: این طرح به ابتکار سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور اجرایی شده و در این طرح نیز نقش محوری بر عهده امامان جماعت محلات با عنوان امام محله بوده و امید است بتوان در این بخش اقدامات خوبی با هم افزایی تمامی دستگاه‌های اجتماعی در جامعه انجام داد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا