شهرستان ها

دستاوردهای با ارزش دولت سیزدهم در عرصه آموزش و پرورش

قزوین- دستاورد دولت سیزدهم در عرصه های مختلف از جمله آموزش و پرورش نیازمند بازخوانی مجدد است تا جامعه به اهمیت یک انتخاب صحیح و نقش آن در پیشرفت کشور بیشتر پی ببرد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – مطهره میرزایی: دستاورد دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش نیازمند بازخوانی مجدد است تا جامعه به اهمیت یک انتخاب صحیح و نقش آن در پیشرفت کشور بیشتر پی ببرد.

این در حالی است که موضوع تعلیم و تربیت از مهمترین ارکان هر جامعه است و آنجا مهم تلقی می‌شود که عملکرد یک سازمان و جامعه در گرو تربیت نیرو و سرمایه انسانی کارآمد است. اگرچه تاکنون نقدهای بسیاری در فرآیند عملکردی آموزش و پرورش وارد و مطرح می‌شود اما نباید از مسیر تحولی که طی چندسال گذشته در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته غافل شد.

در سنوات گذشته یک مساله اهم و مهم فرهنگیان مربوط به رتبه بندی بود که چالش‌های بسیاری نیز در این حوزه شکل گرفت اما در نهایت حل این چالش در دولت سیزدهم کلید خورد و اجرایی شد.

حال در واپسین روزهای فعالیت دولت سیزدهم فرصتی است تا با نگاهی گذرا به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش به نقش این دولت در تغییر روند نظام آموزشی کشور نگاهی دوباره بیاندازیم.

دولت توانست بحث معطل مانده رتبه بندی را اجرایی کند

خلاقی یکی از فعالان حوزه تعلیم و تربیت و از فرهنگیان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقداماتی که در حوزه تعلیم و تربیت طی سه سال اخیر انجام شد اظهار کرد: اقدامات دولت در حوزه رتبه بندی بسیار راه گشا بود و دولت توانست بحث معطل مانده رتبه بندی را اجرایی کند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه رتبه بندی بر اساس ثبت مدارک امکان اعتراض وجود دارد، ابراز کرد: از سوی دیگر در حوزه کنکور اقداماتی انجام شد که دست مافیای این حوزه کوتاه شد و در حال حاضر دانش‌آموزان با آرامش روانی بیشتری سر جلسه کنکور حاضر می‌شوند چراکه در کنار کارنامه‌ها تراز نمره تعریف می‌شود و این از نگرانی دانش‌آموزان کم می‌کند و درصد پذیرش آنان در کنکور را دوچندان می‌کند البته در این حوزه ایرادات کوچکی وجود دارد که لازم است مرتفع شود اما به طور کلی اجرای طرح‌هایی از این قبیل بسیاری از موارد موجود در حوزه تعلیم و تربیت را مرتفع کرد.

سند تحول به طور جدی پیگیری و اجرا شد

نجفی یکی دیگر از فرهنگیان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ابراز کرد: رتبه بندی معلمان ابتدا سبب افزایش حقوق شد و در رتبه اول تمام هزینه پرداخت شد و این در حالی است که در دوره‌های پیشین چنین اتفاقی نیفتاده بود.

وی افزود: انجام فرآیند ترمیم معدل، نهایی شدن امتحانات پایان ترم و تأثیر داشتن معدل روی امتحانات سبب شد تا معدل در کنکور مؤثر شود.

این معلم ادامه داد: در این دوره سند تحول به طور جدی پیگیری و اجرا شد و طرح جوانی جمعیت در قشر فرهنگیان اجرایی شد که ذیل این طرح فرهنگیان می‌توانند در زمان بارداری محل تدریس خود را انتخاب کنند.

اخوان زادگان یکی از مدیران مدرسه استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در سه سال اخیر طرح‌ها تشویقی بسیار خوبی به فرهنگیان تعلق گرفت و اقدامات خوبی در حوزه جوانی جمعیت شکل گرفت که در سنوات گذشته انجام نشده بود.

وی در ادامه بیان کرد: اجرای طرح رتبه بندی برکات و مزایای بسیاری به همراه داشت اما شکل اجرایی این طرح کارشناسی نشده بود و ذیل آن بسیاری از مدارک بارگذاری شده برای رتبه بندی با چالش‌هایی همراه بود و برخی موارد افراد به رزومه سازی روی آوردند که بنظرم لازم است در اجرای آن فرآیند کارشناسی شده‌ای در پیش گرفته شود و این مسله باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

دستاوردهای با ارزش <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%b3%db%8c%d8%b2%d8%af%d9%87%d9%85'></div>دولت سیزدهم</a> در عرصه آموزش و پرورش

نگاه به حوزه تعلیم و تربیت بدون نگاه سیاسی و حزبی

این معلم مطرح کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های دولت سیزدهم استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی دولت سابق بود و نگاه به مساله تعلیم و تربیت فارغ از حزب و جناح بود و تمام احزاب در بدنه آموزش و پرورش فعالیت داشتند این درحالی بود که در دوره‌های پیشین انتصابات رنگ و رویی جناحی داشت.

وی در پایان صحیت‌هایش بیان کرد: دولت دوازدهم هیچ تدبیری برای جذب نیروی جدید نداشت و این بی تدبیری دولت سیزدهم را با مساله کمبود نیرو مواجه کرد که در دولت سیزدهم طی دوسال گذشته نیروهای بسیاری بر اساس تخصص وارد بازار کار شدند و تزریق نیروی جوانِ خلاق و ایده پرداز تحولی نو در فرآیند آموزش و پرورش کشور ایجاد کرد. از سوی دیگر فرآیند گزینش نیز با تحولاتی همراه شد که مجموع این اقدامات در رفتار دانش‌آموزان اثرگذار بود.

مساله پرورشی و بحث تربیتی در دولت سیزدهم احیا شد

جمشیدی معاون پرورشی یکی از مدارس قزوین بیان کرد: مساله پرورشی و بحث تربیتی در دولت سیزدهم احیا شد و تمام اقدامات پرورشی به شکل ساماندهی شده در سامانه نورینو اجرایی شد و ذیل آن خدمات مختلف تربیتی و پرورشی در اختیار دانش‌اموزان قرار گرفت اگرچه برخی ایرادات جزئی در سامانه وجود دارد اما تخصیص دادن نمره پرورشی درکارنامه، اجرای طرح‌های مختلف پرورشی، هنری، تفریحی و تربیتی از جمله طرح «هر دانش‌آموز یک اردو» توانست تحولی نو در حوزه پرورشی ایجاد کند.

افزایش سرانه ورزشی مدارس در قزوین

نقی سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش و مخصوصاً استان قزوین دستاوردهای درخشانی داشته است، عنوان کرد: در حوزه جذب معلم با اقدامات دولت سیزدهم، امروز در قزوین تقریباً مشکل کمبود دبیر و آموزگار حل شده است.

سیاهکالی مرادی اضافه کرد: در سال گذشته برای تجهیز مدارس فنی و حرفه‌ای ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده بود که این رقم در سال جدید با افزایش ۱۰۰ درصدی به ۲۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سرانه ورزشی مدارس با ۵۰ درصد رشد از ۳۳ سانتیمتر به ۴۸ سانتیمتر رسید، عنوان کرد: در دولت سیزدهم ۷۴ چمن مصنوعی در مدارس استان ساخته شده و امیدواریم این تعداد به ۱۰۰ زمین چمن افزایش یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تاکید کرد: تنها در سال گذشته نمازخانه ۲۵۰ واحد آموزشی تعمیر و تجهیز شده است که اقدام مهم و قابل توجهی بود.

به گزارش مهر بدون شک اقدامات دولت شهید رئیسی در استان قزوین در حوزه آموزش و پرورش اقدامات ارزشمندی است که می‌تواند پس از این نیز در دولت چهاردهم، بدون نگاه سیاسی استمرار داشته باشد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا