شهرستان ها

دلپذیری زمستان در گلستان/ جشنواره های برفی حلقه مفقوده

گرگان- گلستان به سبب برخورداری از حدود ۱۰۰ کیلومتر دامنه کوهستانی و قلل پوشیده از برف و مناظر بدیع زمستانه می تواند مکانی مناسب برای علاقه مندان به رشته های مفرح برفی و زمستانه باشد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: گلستان به سبب برخورداری از شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی و بهره مندی از اقالیم مختلف، مواهب و جاذبه‌های طبیعی متعددی داشته که از آن جمله می‌توان به کوهستان‌های مرتفع و قله‌های سر به فلک کشیده اشاره کرد که در ایام برفی سال، قبله آمال علاقه مندان به ورزش‌های زمستانه و برفی می‌شود و می‌تواند به پارامتر مؤثری برای جذب گردشگر ورزشی از مناطق مختلف تبدیل شود.

پیش بینی جشنواره ورزش‌های زمستانه و برفی مانند مسابقات تیراندازی به اهداف پروازی، مسابقات اسکی، کوهپیمایی سریع، ساخت تندیس‌های برفی و یخی و اجرای موسیقی زنده محلی در برف، برگزاری اردوهای زمستانه به یخچال‌ها و آبشارهای یخ زده از جمله برنامه‌های شاد و متنوعی است که می‌تواند نقش بسزایی در رونق ورزش‌های زمستانه در گلستان ایفا کند.

در سال‌های اخیر میزان روزهای برفی و یخبندان در محدوه‌های شهری و به خصوص در نقاط مسکونی پرجمعیت و صنعتی بر اثر یک رخداد اقلیمی خاص هواشناسی تحت عنوان «جزایر گرمایی» به شدت کاهش یافته و تجربه روزهای برفی، حضور در عرصه‌های آکنده از برف و تماشای جلوه‌های زمستانه به یک آرزو برای تبدیل شده است و خانواده‌ها تلاش می‌کنند تا ساعاتی را برای رفتن به فضاهای بیرون شهری و ییلاقات اطراف برای انجام بازی‌ها و تفریحات زمستانی در نظر بگیرند.

دیگر کشورها و استان‌ها حداکثر بهره برداری از این فضاها برده ولی گلستان علی رغم اینکه سال‌ها است از این نعمت برخوردار بوده اما نتوانسته از این مناظر زیبا استفاده کند.

هرچند میزان سرمایه گذاری در دیگر کشور با توان مالی و اعتباری گلستان قابل قیاس نیست اما به طور حتم می‌تواند در مقیاسی کوچک‌تر و با برنامه ریزی منسجم در زمینه جذب گردشگر ورزشی به تمرکز بر ورزش‌های زمستانه و برفی اقدامات قابل قبولی انجام داد.

زمستان پربرف با خود تصویری از ورزش‌های زمستانی و جنب و جوش جوانان و نوجوانان را در اذهان خلق می‌کند و حضور در میان این زیبایی‌های سبب شادی‌های اجتماعی و سرزندگی می‌شود البته به شرطی که به همراه رعایت اصول ایمنی باشد.

بازی‌ها و ورزش‌های زمستانی به اشکال مختلف از گذشته‌های دور در نقاط سردسیر ایران و البته گلستان رواج داشته و به محض آنکه زمین با لایه‌ای از دانه‌های پاک برف سپیدپوش می‌شد کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان رهسپار کوه و دشت شده و از تفرج در برف و یخبندان لذت می‌بردند.

محدوده‌های برفی گلستان

دامنه و ارتفاعات استان گلستان در محدوده درازنو، توسکستان، زیارت، چهار باغ، شاهکوه، ارتفاعات آزادشهر و مینودشت و دهنه‌های ییلاقی علی آبادکتول (محمدآباد و زرین گل) اگرچه در این سال‌ها به لحاظ برخورداری از ظرفیت موجود در برگزاری ورزش‌ها و بازی‌های زمستانی مغفول مانده اما مردم به صورت خودجوش به تیوپ سواری و برف بازی متمایل شده‌اند.

دلپذیری <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b2%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86'>زمستان</a> در <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86'>گلستان</a>/ مناظر <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a8%d8%b1%d9%81'>برف</a>ی چشم به راه گردشگران هستند

استان گلستان به سبب واقع شدن در کریدور تهران – مشهد و واقع شدن در مسیر زائران امام رضا (ع) سالانه شاهد عبور چند ۱۰ میلیون مسافر است و مناطق سردسیر و کوهستانی آن به طور معمول حدود دو الی سه ماه برفی هستند؛ برفی که به گفته کارشناسان می‌توانست در صورت اتخاذ تدابیر مناسب در قالب فرصتی بی نظیر در زمینه گردشگری موجب افزایش اشتغال، درآمدزایی و عامل سرعت بخشی در رشد و توسعه استان عمل کند.

جشنواره ورزش‌های زمستانه

تشویق به سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت‌ها برای برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌هایی مانند اسکی، اسنو موبیل، لژ سواری، حتی اسکیت روی دریاچه‌های یخ زده واقع در کوهستان‌های گلستان علاوه بر اینکه تقلایی برای رونق ورزش و شور و نشاط اجتماعی محسوب می‌شود، می‌تواند به فرصت برای اشتغال آفرینی و توسعه کسب و کارها در مناطق ییلاقی و روستاهای کوهستانی گلستان شود.‌

دلپذیری <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%b2%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86'>زمستان</a> در <a href='https://sayeb.ir/tag/%da%af%d9%84%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86'>گلستان</a>/ مناظر <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%a8%d8%b1%d9%81'>برف</a>ی چشم به راه گردشگران هستند

رشته کوه‌های البرز مرکزی (منطقه درازنو تا شاهکوه) و البرزشرقی واقع در ارتفاعات رامیان، آزادشهر و مینودشت یکی از بهترین مکان‌ها برای اجرای برنامه‌های کوهنوردی و ورزش‌های زمستانی است در حالی که در حال حاضر تنها به بهره برداری سنتی از این ظرفیت‌های طبیعی و ورزشی مانند تیوپ سواری بسنده می‌شود.

بر اساس آخرین آمار سازمان هواشناسی، پهنه برفی استان از ۳۰۰ هزار هکتار بیشتر است، گستره‌ای عظیم که می‌تواند میزبان خیل بی شماری از علاقه مندان و دوستداران به ورزش‌های زمستانه و برفی باشد.

به گزارش مهر، در حالی که در بسیاری از مناطق کشور برف و زمستان به عنوان ظرفیت بزرگ گردشگری مورد استفاده قرار می‌گیرد در گلستان تنها سرما و مشکلات زمستان بزرگ نمایی شده و انتظار می‌رود از این پس برف و این موهبت الهی به عنوان یک ظرفیت بزرگ گردشگری منطقه مورد توجه قرار مردم و مسئولان بگیرد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا