شهرستان ها

دوره توانمندسازی شهید شهرکی ۲ ویژه مساجد قم برگزار شد

قم- دومین دوره توانمندسازی کنشگران مسجدی قم با عنوان «شهید شهرکی» به همت اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قم و بنیاد هدایت در سالن همایش‌های کوثر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین دوره توانمندسازی شهید شهرکی به منظور «پیشرفت محله با جهاد تبیین» ظهر چهارشنبه با حضور ۱۳۰ نفر از کنشگران مسجدی ۲۰ مسجد منطقه ۲ شهرستان قم در سالن همایش‌های کوثر اداره کل تبلیغات برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر میرمحمدیان مدیر عامل بنیاد هدایت در نشست تخصصی این دوره اظهار داشت: غربی‌ها به روش‌های مختلف نیازهای مردم را دسته بندی کرده‌اند؛ مانند هرم مازلو و…؛ اما هیچ توجهی برای نیازهای روحی و معنوی انسان نداشته‌اند و نیازها را تنها در بخش مادی منحصر کرده‌اند، در حالی که اسلام انسان را دارای ابعاد مختلف می‌داند و باید بر اساس آن اولویت بندی کرد.

وی افزود: مسیر رشد انسانیت انتهایی ندارد و نیازهای انسان نیز در این بخش پایان پذیر نیست؛ ما کنشگران مسجدی باید در اولویت بندی نیازهای مردم نیازهای سطح بالاتر را بر نیازهای سطح پایین‌تر ترجیح دهیم؛ برای نمونه ما گاهی کارگاه اشتغالزایی می‌زنیم، ولی کسی تن به کار نمی دهد، اینجا معلوم می شود که اولویت غیر از اشتغال است.

مدیرعامل بنیاد هدایت با بیان اینکه پیوندهای ولایی شامل پیوند خانوادگی، پیوند همسایگی و پیوند برادری می‌شود، گفت: مدل حکمرانی مدرن می‌خواهد ارتباط انسان‌ها را قطع کند و از پیوندهای ولایی جدا کرده و به یک جای متمرکز وصل کند.

وی ادامه داد: ما می خواهیم مدل امامت را که خداوند برای اداره جامعه در نظر گرفته، پیاده کنیم؛ در این مدل حکمرانی ولایی پیوندهای انسانی تقویت می شوند و مشکلات جامعه بر اساس پیوندهای الهی و به دست خود مردم حل می شود.

میرمحمدیان خاطر نشان کرد: امام جماعت سه نقش مهم دارد که اولین آن تربیت است؛ مهم‌ترین کسی که باید در این مسیر تربیت شود، خود امام است «مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنّاسِ إماماً فَلْیَبْدَأ بِتَعْلیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلیمِ غَیْرِهِ» برخی این تقدم را تقدم زمانی می‌دانند در حالی که این تقدم رتبی است. یعنی امام بیش از آنکه به تربیت مردم توجه داشته باشد باید مراقب تربیت خودش باشد؛ البته بایدتوجه داشت که جنس تربیت و رشد در اسلام این‌طور نیست که کسی بخواهد ۱۰ یا ۱۵ سال در گوشه عزلت، روی خودش کار کند و بعد به سراغ مردم برود.

در ادامه دوره شهید شهرکی ۲، کنشگران هر مسجد در گعده‌های مجزا با همراهی مربیان بنیاد هدایت به گفت‌وگو و طراحی و تکمیل بوم‌های کنشگری با موضوعات تخصصی پرداختند.تولید محتواهای رسانه‌ای با موضوعات اجتماعی و فرهنگی توسط گروه‌های کنشگری مساجد و همچنین داوری و اهدای جوایز به گروه‌های برتر از دیگر برنامه‌های این دوره بود.

گفتنی است دوره توانمندسازی شهید شهرکی برای مناطق مختلف شهر مقدس قم برنامه‌ریزی شده که تا کنون کنشگران مساجد منطقه ۲ و پردیسان در این دوره شرکت کرده‌اند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا