شهرستان ها

دومین جلسه سمن‎ها برای احیای تالاب صالحیه

کرج- دومین جلسه سمن‌ها برای احیای تالاب صالحیه نظرآباد با حضور فعالان اجتماعی و مسوولان استان البرز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست و دومین جلسه سمن‌ها برای احیای تالاب صالحیه نظرآباد استان البرز با حضور مدیرکل حفاظت از محیط زیست، فعالان اجتماعی و جمعی از معلمان ناحیه یک کرج در سالن همایش‌های دانشکده کشاورزی و به میزبانی جمعیت همیار کرج برگزار شد.

در این نشست دو ساعته ابتدا «محسن کشاورز» دبیر جمعیت همیار کرج افزود: فلسفه تشکیل سلسله جلسات احیای تالاب صالحیه اطلاع رسانی و آگاهی رساندن به مردم از خطرات ویرانگر زوال تالاب و گرد و غبار حاصل از آن و کمک به مسؤولان برای احیای تالاب صالحیه است.

سطح آگاهی مردم ایران درباره محیط زیست ۱۱ درصد است

علی نظری (استاد گروه احیا و بیابان‌زدایی دانشکده منابع طبیعی) نیز در این نشست گفت: سطح آگاهی جهانی در حوزه محیط زیست ۱۸ درصد و در ایران ۱۱ درصد است. تغییر مستلزم آگاهی است و البرز به عنوان کوچک‌ترین استان کشور بیشترین نرخ رشد جمعیت، فرونشست، گردوغبار، پسماندهای صنعتی فزاینده و بحران‌های محیط زیستی را دارد.

وی با بیان اینکه افزایش یک درجه‌ای دما باعث ۱۰ درصد تبخیر می‌شود، ادامه داد: در ایران ۱/۷ درجه افزایش دما و حدود ۲۰ درصد افزایش تبخیر داریم.

نظری با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از افزایش گرد و غبار معطوف به افزایش دما است، اضافه کرد: کشورهای در حال توسعه مانند ایران اکثراً در مناطق گرم و خشک بوده و لذا نیازمند آب بیشتری هستند.

سرشاخه‌های آبی تالاب صالحیه

در ادامه نیز «جوادیان نژاد» رئیس حفاظت از حیات وحش استان البرز توضیحاتی در خصوص راه‌های نگهداشت مناطق حفاظت شده کشور و سهم استان البرز از مناطق حفاظت شده ارائه کرد و گفت: سطح مناطق حفاظت شده استان البرز بالاتر از نرم کشوری است.

جوادیان با اشاره به سرشاخه‌های آبی تالاب صالحیه افزود: از نظر توپوگرافی تالاب صالحیه پست‌ترین منطقه بین استان‌های البرز و قزوین بوده و برای جلوگیری از تخریب بیشتر این تالاب، منطقه تالاب صالحیه شکار ممنوع می‌باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه زهکشی بدون مجوز محیط زیست در تالاب صالحیه باعث سستی خاک و افزایش گرد و غبار در منطقه شده است.

شورای شهر پای کار مسائل محیط زیستی البرز

در ادامه اسدیان عضو شورای شهر کرج با اشاره به اجتماعی بودن نهاد شورا افزود: در حوزه محیط زیست ۱۰۳ نوع جرم انگاری مشخص کرده‌ایم.

وی با اشاره به مؤلفه‌های یک مطالبه درست تصریح کرد: نگاه فرابخشی از مصادیق یک مطالبه صحیح است.

اسدیان آمادگی شورای شهر کرج را برای میزبانی جلسات منظم و مستمر در حوزه محیط زیست را اعلام کرد و افزود: شورا پای کار مسائل محیط زیستی است استان البرز است.

نگاه تک بخشی برای تالاب صالحیه فاجعه بار بوده است

«مجید درگی» مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست با پخش فیلم‌هایی از تالاب صالحیه افزود: شعار سال محیط زیست «سهم من در تداوم حیات» است.

وی با بیان اینکه در سازمان حفاظت از محیط زیست به ۹۵ درصد استعلامات محیط زیستی نهادها و ارگان‌های مرتبط جواب مثبت داده‌ایم، ادامه داد: متأسفانه در سرمایه‌گذاری‌ها بیشترین تخریب با صدور مجوز شهرک‌های صنعتی و خدماتی، معطوف به دولت است.

درگی اضافه کرد: از سال ۶۸ تا ۹۸ سطح زیرکشت در تالاب صالحیه سه برابر شده است و نگاه تک بخشی در مسائلی چون زهکشی برای این تالاب فاجعه آفرین بوده است.

وی با بیان اینکه امروزه بیش از ۵۰۰۰ شتر بدون مجوز چرا در منطقه صالحیه در حال نابود کردن پوشش گیاهی این منطقه هستند و با اشاره به جهت بادها به سمت تهران و کرج افزود: مساله گرد و غبار تالاب صالحیه برای حل شدن باید به چالش ملی تبدیل شود.

درگی با اشاره به وظایف تعیین شده دستگاه‌های مرتبط با تالاب اضافه کرد: به دلیل عدم همکاری مناسب دستگاه‌های مرتبط پای دستگاه قضائی به مساله تالاب باز شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه با حمایت جدی دستگاه قضائی مساله احداث شهرک مسکونی ۲۰۰ هکتاری در سه کیلومتری تالاب منتفی شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا