شهرستان ها

رامسر مقصد اول طبیعت‌گردی است/ ثبت ملی روستای جوراب بافی پشمی

رامسر- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: شهرستان رامسر قابلیت تبدیل شدن به مقصد اول طبیعت گردی و بومگردی را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، صادق برزگر ظهر پنجشنبه در نشست مسئولان میراث فرهنگی در رامسر به روند رو به رشد بوم‌گردی در شهرستان رامسر گفت: این استقبال متقاضی، نشان دهنده ظرفیت بالای تبدیل شدن رامسر به مقصد اول طبیعت‌گردی و بومی‌گردی در مازندران است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران وجود روستاهایی با ویژگی‌های منحصر به فرد و بکر حفظ فرهنگ غنی روستایی و تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در این مناطق را زمینه ساز توسعه بوم‌گردی در شهرستان رامسر برشمرد.

وی همچنین افزود: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ واحد مورد ارزیابی قرار گرفته و مجوز تبدیل به اقامتگاه بوم گردی صادر شده است و ۲۰ پرونده دیگر که شامل بناهایی با معماری ارزشمند روستایی است در دهستان اشکور و جنت رودبار در حال بررسی است و انتظار داریم با این روند رشد هم زمینه رشد گردشگری روستایی و هم زمینه اشتغال پایدار را فراهم کنیم.

برزگر همچنین خاطر نشان کرد: همکارانم در شهرستان رامسر در انتخاب واحدهای بوم‌گردی این شهرستان با حساسیت عمل کرده و صرفاً معماری بومی مد نظر قرار نمی‌گیرد بلکه ظرفیت‌های دیگری مانند تولیدات محصولات ارگانیک کشاورزی. صنایع‌دستی. معرفی جاذبه‌های ناشناخته روستایی. بازی‌های محلی. فرهنگ و آئین‌های محلی مورد توجه است.

وی فراوانی واحدهای گردشگری از نوع بوم‌گردی را زمینه‌ای برای توسعه گردشگری روستایی عنوان کرد و گفت: پرداختن به بوم‌گردی موجب حفظ بوم روستا می‌شود و زمینه حضور نسل جوان و بازگشت روستانشینان به روستاها و برگزاری انواع آئین‌ها و جشنواره‌ها را را فراهم می‌کند به جاذبه‌ای برای استان تبدیل می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، ظرفیت‌های نهفته در دهستان اشکور رامسر را نیز بی نظیر دانست و خواستار همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی این دهستان برای توسعه بوم‌گردی شد.

ثبت ملی روستای جوراب بافی پشمی

نادر سحرخیز رئیس اداره میراث فرهنگی رامسر نیز با بیان این که روستای ملی جوراب بافی پشمی در شهرستان ثبت ملی شود، تعداد هنرمندان صنایع‌دستی شهرستان رامسر را بیش از ۵۰۰ نفر برشمرد و خاطرنشان کرد: تعداد هنرمندان صنایع‌دستی رامسر بیش از این بوده و لازم است مورد شناسایی و حمایت قرار گیرند.

او تنوع تولیدات صنایع‌دستی در شهرستان گردشگری رامسر را یک فرصت دانست و با اشاره به صنایعی مانند نمدمالی‌، حصیربافی، چادر شب، انواع بافتنی‌ها، سفال و تعداد زیادی از هنرهای بومی و ارزنده گفت: چنانچه از این هنرمندان حمایت شود پرداختن به همین حرفه‌های هنری، نقش مهمی در اشتغالزایی در شهرستان رامسر ایفا می‌کند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رامسر به برنامه‌ریزی جهت تقویت عرضه فروشگاهی صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: بخش مهمی از مشکلات این هنرمندان فروش محصولات بی کیفیت و خارجی است که باید با آن برخورد شود تعداد زیادی از دکه‌های غیر اصولی در شهر و محورهای گردشگری که در حال عرضه اینگونه محصولات هستند در شأن دست‌ساخته‌های هنری هنرمندان نیست.

سحرخیز یکی دیگر از برنامه‌های این اداره را معرفی روستاهای ملی در حوزه صنایع‌دستی برشمرد و بیان کرد: دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی در دهستان اشکور رامسر برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم پرونده ثبت روستای ملی جوراب پشمی را در سال ۱۴۰۲ به نتیجه برسانیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا