شهرستان ها

رختشویخانه بَنایی ماندگار از جنس آب و سنگ

زنجان-رختشویخانه بَنایی منحصربه‌فرد در دل بافت تاریخی شهر زنجان، اثری ماندگار از جنس آب و پاکی است که از گذشتگان به یادگار مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه تاریخی رختشویخانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان در یک منطقه پرتراکم مسکونی احداث واقع است. این بنا ویژگی‌ها و معماری منحصر به فرد خود را دارد و می‌توان گفت بی نظیر است.

رختشویخانه زنجان در سال ۱۳۴۷ هجری قمری مصادف با ۱۳۰۷ هجری شمسی توسط دو برادر به نام‌های مشهدی اکبر و مشهدی اسماعیل ساخته شد.

از نظر نوع کاربری هیچ بنایی را نمی‌توان در ایران یافت که این گونه صرفاً برای شستن رخت و لباس مورد استفاده قرار گیرد. ساختمان بنا اما معماری مشابه با مسجد عباس قلی خان و دروازه ارگ دارد.

این بنا برای استفاده عموم ساخته شد و شبانه روزی دسترسی به آن امکان پذیر بود و بابت استفاده از آن هیچ پولی از شهروندان دریافت نمی شده است.

شهر زنجان معمولاً زمستان‌های سرد و سختی را پشت سر می‌گذارد. در آن زمان زنان وظیفه شستن لباس‌ها را بر عهده داشتند و دشواری این کار در چنین روزهایی برایشان چندین برابر می‌شد، برای تأمین امنیت و آسایش زنان در یک مکان سرپوشیده رختشویخانه زنجان احداث شد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا