شهرستان ها

رفع ناترازی برق از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر کشور دستور کار است

خمین- معاون وزیر نیرو گفت: نیروگاه های تجدیدپذیر منافع بسیاری برای کشور دارد از این رو تاش است که ناترازی برق از طریق این نیروگاه ها رفع شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود کمانی ظهر دوشنبه در آئین افتتاح مجهزترین و بزرگترین کارخانه تولید پنل خورشیدی کشور با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در خمین همزمان با افتتاح متمرکز ۱۲ نیروگاه تجدیدپذیر در ۷ استان اظهار کرد: با حمایت دولت سیزدهم این ریل گذاری به ثمر نشسته و نتایج آن مشهود است و هدفگذاری برای توسعه انرژی تجدیدپذیر به خوبی انجام شد.

وی افزود: تصویب توسعه ۳۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در طی ۵ سال با حضور رئیس جمهور شهید در شورای عالی انرژی و قوانینی که مجلس تصویب کرد و در این راستا مقدمات لازم برای توسعه انرژی تجدیدپذیر فراهم است‌.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: مدل سازی های مختلف نیز در راستا صورت گرفت که در یک مدل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید طراحی شد که بر این اساس مجوز ۳ بسته ۴ هزار مگاوات، ۴۵۰۰ مگاوات خورشیدی و ۳ هزار مگاوات بادی در شورای اقتصاد دریافت شد که در این راستا مناقصه ۲ بسته دریافت شد.

کمالی گفت: به دلیل طراحی مناسب صورت گرفته، با درخواست مکرر سرمایه گذاران برای دریافت مجوز مواجه هستیم اما اکنون سقف مجوزها پر شده و نیروگاه‌ها در حال ساخت هستند.

کمانی تصریح کرد: ورود صنایع به نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز در مدلی طراحی شد و با تعامل و هم افزایی وزیر نیرو امتیازهایی به صنایع داده شد و خوشبختانه اکنون بیش از ۳۲۰۰ مگاوات توسط صنایع در حال ساخت است و بخشی به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز مدل دیگری طراحی شده و این امکان وجود دارد که کشاورزان یه صورت فردی یا گروهی نیروگاه احداث کنند و اگر معادل ۸۰ درصد مصرف خود نیروگاه تجدیدپذیر احداث کنند از محدودیت بار در ۴ ماه سال معاف خواهد شد و در ۸ ماه دیگر سال می‌توانند برق تولیدی خود را بفروشند.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: همچنین در شورای عالی انرژی تصویب شده که ۲۰ درصد برق مصرفی ادارات از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین شود که امسال سال اول این کار است.

وی یادآور شد: خوشبختانه امروز تمام این مدل‌ها به نتیجه رسیده و حدود ۱۳ هزارمگاوات نیروگاه در کشور در حال ساخت است.

وی در خصوص ایجاد زنجیره تولید گفت: با این حجم نیروگاه در حال ساخت، زیرساخت‌های لازم نیز باید ایجاد شود که در راین راستا سند توسعه زنجیره فتوولتائیک توسط هیئت دولت به تصویب رسید و هدفگذاری شد طی ۵ سال به ۸ هزار مگاوات ظرفیت تولید نهایی دست پیدا کنیم که امید است با تلاش‌ها و حمایت‌های لازم این ظرفیت ایجاد شود.

در این مراسم دومین خط تولید پنل‌های خورشیدی شرکت مانا انرژی پاک با ظرفیت ۱۸۰۰ مگاوات در سال افتتاح شد.

این کارخانه از دو خط تولید ۹۰۰ مگاواتی تشکیل شده که برای اولین بار امکان تولید پنل‌های متفاوت با ظرفیت‌های ۵۵۰ تا ۷۰۰ وات را برای کشور ایجاد می‌کند و در آن از دقیق‌ترین فناوری‌های روز دنیا استفاده شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا