شهرستان ها

رهسازی۸۵میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه ارومیه

تبریز-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی از رهسازی ۸۵ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه تبریز به دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد خانی، عصر سه شنبه در سلسله نشست‌های رسانه‌ای رسم خدمت ویژه گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ نفر جمعیت استان است که سه میلیون نفر در نقاط شهری و یک میلیون و ۲۰۰ نفر در نقاط روستایی است.

وی گفت: ۲۰۰ هزار نفر در روستاهای کم جمعیت هنوز تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند و این بدان معناست که آب در این منطقه به قدری است که چشمه و قنات فراوان دارند و نیازی به تحت پوشش نمی‌بینند اما مسائل بهداشتی آنها را کنترل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ابراز کرد: ۱۰۰ درصد جمعیت نقاط شهری تحت پوشش هستند که یک اتفاق بزرگی است زیرا کشورهایی داریم که هنوز ۷۶ درصد از نقاط شهری تحت پوشش هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۷ درصد نقاط شهری استان به شبکه فاضلاب متصل است و تبریز نیز با ۹۰ درصد پیشرفت شهر دوم کشور است و جلوتر از شهر تهران است.

خانی گفت: فاز دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز برای یک میلیون نفر طراحی شده است و در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و پساب حاصل به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد و مجموع پساب مدول اول و دوم ۸۵ میمیلیون مترمکعب است ولی در آینده این میزان به ۱۲۰ میلیون مکعب در سال خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره بر اجرای ۸ تصفیه خانه در استان گفت: ۱۱ مورد تصفیه خانه اجرا شده و هشت تصفیه خانه نیز در حال اجراست.

وی بیان داشت: به خاطر خشکسالی پیاپی کشور، شدیدترین خشکسالی را در این ۴ سال گذراندیم که باعث خشکی سدها و پایین آمدن ظرفیت سدها و خشک شدن قنات و چاه‌ها شده بود و در سال ۱۴۰۲ در ۱۴ شهر تنش آبی داشتیم که عملاً رو به بحران بودیم.

خانی گفت: هشت مورد از این ۱۴ شهر بحرانی رفع بحران شده و با تأسیسات جدید و بارش‌های فراوان این مشکل حل شده اما در ۶ شهر با تنش آبی همچنان روبه‌رو هستیم.

وی افزود: تبریز از نظر بحرانی در حال سر به سر است و مردم باید در مصرف مدیریت داشته باشند و همچنین در مرند، هادی شهر و هوراند و قره آغاج میزان مصرف سر به سر و موازنه منفی هستند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا