شهرستان ها

روحانیون محور هدایت دینی جامعه

بیله‌سوار-سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مولود انقلاب در سال ۱۳۶۰ و با فرمان تاریخی امام راحل با هدف هدایت دینی و مذهبی افکار عمومی جامعه و … ایجاد شد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: گذشت ۴۰ سال از تأسیس این نهاد انقلابی و تأثیرگذار در هدایتی دینی و اسلامی جامعه سبب شده است تا جامعه امروز در تمام برهه‌های حساس دینی، مذهبی و اجتماعی با تکیه بر آموزه‌های این سازمان که محوریت و هسته اصلی آن را روحانیون تشکیل می‌دهند، بالنده و پویا به پیش برود.

در رأس تمام فعالیت‌های این سازمان حرکت نظام مند و هدایت مذهبی و اسلامی قشر عظیم بانوان جامعه نیز برعهده این سازمان بوده و تاکنون بعد از گذشت چهار دهه از عمر پربار سازمان اصلی ترین مرجع راهنمایی و راهبری جامعه زنان این نهاد انقلابی و شکوهمند است.

استان اردبیل همچون سایر استان‌های کشور نیز در راه اندازی شعبات شهرستانی این سازمان فعال بوده و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیله سوار یکی از این ادارات است که نقش اساسی و مهم در شکل دهی افکار دینی نوجوانان و جوانان، سالمندان و به ویژه زنان و بانوان این شهر مرزی دارد.

به مناسب فرارسیدن سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی هم صحبت شدیم با حجت الاسلام محمدجواد قربانی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیله سوار که در ادامه این گفتگو را میخوانید.

*از عمده فعالیت‌های اداره تبلیغات اسلامی بیله سوار در سال گذشته برای ما بفرمائید؟

در ۶ ماهه اول گذشته و در آغازین روزهای سال جدید رسیدگی به فقرا به مناسبت عید نوروز در دستور کار قرار گرفت و برای ۵۰ خانواده توانستیم مایحتاج سال نو را تهیه کنیم.

در کنار این برنامه مراسم سالروز ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان در حسینیه ثار الله سپاه ناحیه و تجلیل از جوانان نمونه شهرستان برگزار و به مناسبت اعیاد شعبانیه شاهد راه اندازی کاروان شادی در شهر، برگزاری مراسم در تمامی مساجد به تعداد ۳۰ مورد، دیدار با سادات ۲۰ مورد، مراسم ولادت حضرت امام زمان (عج) و … بودیم.

همچنین محفل انس با قرآن به تعداد ۱۰ مورد در این شهرستان برگزار و جوانان علاقمند در این مراسم شرکت کردند.

در اردیبهشت ماه سال گذشته همایش طلایه داران تبلیغ در دفتر امام جمعه جعفر آباد و دفتر امام جمعه بیله سوار برگزار و شاهد برگزاری همایش استقبال از ماه مبارک رمضان نیز بودیم.

*ارتباط اداره تبلیغات اسلامی با هیئت امنای مساجد به چه نحوی است؟

با هدف هماهنگی و انسجام در برگزاری برنامه‌های ماه مبارک رمضان همایشی با موضوع استقبال از ماه مبارک رمضان برای روحانیون و هیئت امنای مساجد به صورت مجزا در سالن اجتماعات اداره تبلیغات اسلامی با حضور ۳۵ نفر از روحانیون برگزار شد و در این همایش برنامه‌های ابلاغی تشریح و علما برای اجرای عملیات رمضان توجیه شدند.

همچنین در این ایام محفل انس با قرآن در حیاط خانواده شهدا در قالب ۳۰ محفل در ۳۰ خانه شهدا برگزار شد که در تمامی این برنامه محوریت اصلی اجرا با هیئت امنای مساجد بود که جای تقدیر دارد.

در ماه مبارک رمضان به علت شیوع کرونا با همکاری سپاه ناحیه بنیاد شهید امور ایثارگران و اداره تبلیغات اسلامی ۳۰ مورد خانواده شهید را در محلات مختلف از جمله خانه شهید کیانی، روستای قره قاسملو، اودلو محله آبیاری، جعفر آباد، زرگر، روح کندی، دمیرچی، محله دانشگاه و … انتخاب و از اول ماه مبارک رمضان تا عید فطر هر روز در یک خانه شهید حداقل با ۳۰ نفر محفل انس با قرآن برگزار و با استقبال گرم خانواده‌های شهدا و اهالی روبرو شد و حداقل ۱۰۰ خانواده شهید به صورت خودجوش ثبت نام کردند که در حیاط منزلشان محفل را اجرا کردیم.

*آیا در اجرای برنامه‌های مناسبتی و اجتماعی اداره تبلیغات اسلامی نقش دارد؟

بله. اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیله سوار در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه پیشگان است به طوری که سال گذشته تجلیل از کارگران در روز جهانی کار و کارگر انجام شد و به خاطر قوت قلب و ایجاد انگیزه کارگران عزیز شهرداری که در راستای خدمت به مردم در زمان کرونا با جمع آوری زباله‌های اهالی جان خود را به خطر انداخته بودند، توسط اداره تبلیغات اسلامی شناسایی و با حضور امام جمعه بیله سوار و شهرداری در ماه مبارک رمضان مقابل ساختمان شهرداری و محل کار رفتگران در ۱۰ مکان مختلف از ۲۰ نفر با اهدا هدایایی از طرف تبلیغات اسلامی بیله سوار تجلیل شد.

همچنین تجلیل از کادر درمانی و مدافعان سلامت را نیز انجام دادیم و در ایام شیوع کرونا و تقارن این ایام با ماه مبارک رمضان که کادر درمان با زبان روزه در بخش کرونا زحمات زیاده را انجام می‌دادند با امام جمعه شهرستان و روحانیون در بیمارستان حاضر شده و از زحمات ۵۰ نفر از کادر درمانی تجلیل شد.

*اداره تبلیغات اسلامی برای کمک رسانی به مردم و جامعه در ایام کرونایی چه اقدامات شاخصی را انجام داد؟

در این ایام پخت و توزیع غذای گرم بین نیازمندان و خانواده‌های آسیب دیده انجام شد به طوری که در طول ماه مبارک رمضان به صورت محله محور در محلات مختلف از جمله شهر بیله سوار روستاهای قره قاسملو، انجیرلو، دمیرچی، زرگر، مرادلو، اودلو، گون پاپاق و گوگ تپه برای نیازمندان هر روز ۵۰۰ پرس غذای گرم بین نیازمندان توزیع شده است.

شیوع کرونا نتوانست در برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیله سوار خلل ایجاد کند به طوری که با برگزاری مراسم سبک زندگی مهدوی در این شهرستان گامی مهم در راستای اجرا و نهادینه شدن برنامه‌های فرهنگی برداشته شد.

هیئت‌های مذهبی خانوادگی در طول ماه مبارک رمضان در مناطق محروم و روستایی شهر و در ۳۰ منزل با موضوع سبک زندگی مهدوی برگزار شد که این کار فرهنگی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته در هر جلسه از این مراسم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به نسبت وسعت منازل ۱۰ الی ۱۵ نفر حضور داشتند که البته اکثراً حاضرین از افراد صاحب نفوذ در بین اهالی بودند.

همچنین در این ایام شاهد برگزاری مراسم توسل برای استشفای بیماران کرونایی بودیم و برگزاری مراسم دعای توسل به مدت دو روز و با شرکت ۳۵ نفر از کادر درمانی در هر برنامه در محل حیاط بیمارستان بیله سوار برگزار و محیط بیمارستان آکنده از معنویت و استشفای بیماران مبتلا به کرونا شد که طبق اظهارات شرکت کنندگان این مراسم نقش بسزایی در افزایش روحیه ایثارگرانه کادر درمانی داشت.

*برنامه اداره تبلیغات اسلامی بیله سوار برای آشنایی با برنامه‌های دینی را برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

در این شهرستان تبلیغ چهره به چهره جوانان به صورت محله محور انجام شده که در طول ماه مبارک رمضان با تبلیغ نوین و چهره به چهره رئیس اداره تبلیغات اسلامی و روحانیون اهمیت ماه مبارک رمضان، پاسخ به سوالات و شبهات در محلات مختلف شهرستان به صورت حضوری برای جوانان بیان شد و این برنامه به رغم شیوع ویروس منحوس کرونا مورد استقبال اهالی محله قرار گرفت. گفتنی است در طول این مدت به صورت میانگین با بیش از هزار نفر از جوانان گفتگو در حوزه‌های مختلف دینی فرهنگی و اجتماعی مباحث خوبی را داشتیم.

ما در این شهرستان همچنین تهیه و توزیع بسته معیشتی بین نیازمندان را نیز انجام دادیم که از اقدامات اداره تبلیغات اسلامی سپاه و کمیته امداد در طول ماه مبارک رمضان و ایام شیوع کرونا بود که در یک نوبت توزیع ۷۰۰ بسته معیشتی در محل سالن ۹ دی سپاه ناحیه بیله سوار به صورت محله محور در مناطق مختلف بیله سوار توزیع شد.

همچنین پخت و توزیع نان رایگان نیز در بیله سوار انجام شد و تأمین نان به عنوان مواد غذایی غالب سفره‌های نیازمندان یکی از اقدامات اداره تبلیغات اسلامی با حمایت خیرین شهرستان بود که موفق شدیم در طول ماه مبارک رمضان ۱۰ واحد نانوایی را هماهنگ کنیم تا نان مورد نیاز روزانه بیش از ۲۰۰ خانواده شهری و روستایی را به صورت رایگان تحویل دهند.

توزیع ماسک رایگان برای فرهنگ سازی و استفاده از ماسک به خاطر مقابله با شیوع ویروس کرونا در بین مردم در نقاط مختلف و پر ترافیک شهر و روستاها روحانیون انجام شد و بالغ بر یک هزار ماسک در بین مردم توزیع کردیم.

* صرف نظر از برنامه‌های اجتماعی و مردم محور چه اقداماتی برای اشاعه آموزه‌های دینی و اسلامی در شهرستان انجام دادید؟

ما به صورت مرتب تفسیر موضوعی قرآن کریم را در این شهرستان انجام دادیم که بیش از ۲۰۰ آیه از قرآن کریم در ۱۰ مسجد شهرستان و با حضور روزانه ۶۰۰ نفر از اقدامات ارزشمند تبلیغات اسلامی در راستای ترویج مفاهیم قرآن کریم در زندگی مردم همزمان با ماه مبارک رمضان بود.

در کنار این برنامه‌ها محفل جز خوانی قرآن کریم به همت کانون قرآن اداره تبلیغات در اکثر مساجد شهرستان با حضور میانگین ۲۰ نفر به صورت منظم در روزهای ماه مبارک رمضان با همکاری تشکل‌های مذهبی در مساجد شهرستان برگزار شد.

در ماه مبارک رمضان در پنج منطقه محروم و عشایری شهرستان به صورت محله محور حاضر شده و بعد از بیان فضیلت ماه مبارک رمضان و احکام الهی پای صحبت‌های اهالی نشسته و مشکلات و دغدغه‌های آنان را احصا و بر پیگیری آن از مسئولین قول مساعد داد که در همین راستا مشکل چندین ساله منبع آب شرب روستای خاکریز که در منطقه محروم و دور از افتاده قرار گرفته بود با پیگیری جدی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان حل شد.

*اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیله سوار برای ساماندهی امور جوانان نیز اقداماتی انجام داده است؟

ایجاد اشتغال برای ۱۰ نفر در این شهرستان انجام شد و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان در طول ماه مبارک رمضان محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال به صورت مسجد محور را پیگیری و موفق شد با حمایت بنیاد برکت و پرداخت وام قرض الحسنه برای ۱۰ نفر از سرپرستان خانواده‌های محروم شغل ایجاد کند.

*تبلیغات اسلامی شهرستان برای خروج از روزمرگی و در قالب طرح‌های ابداعی چه اقداماتی را انجام داده است؟

باغ دعای ندبه یکی از طرح‌های ابتکاری اداره تبلیغات اسلامی بیله سوار در ماه مبارک رمضان روزهای جمعه با حضور ۲۵ نفر برگزار شد و با استقبال خوب مردم همراه بود.

در کنار این برنامه‌های مردم محور نماز عید سعید فطر در ۲۰ نقطه از شهرستان بیله سوار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور ۸۵ نفر در هر یک از مساجد شهرستان برگزار شد و همچنین شاهد برپایی نمایشگاه پوستر جنایات رژیم صهونیستی به مناسبت روز قدس در محل برگزاری مراسم شب‌های قدر در ۵ مسجد و بازدید بالغ بر ۱۰۰ نفر از این نمایشگاه به صورت روزانه بودیم.

در استقبال از پرچم آستان قدس رضوی که با استقبال گرم اهالی روبرو بود و در این برنامه ضمن اجرای گروه تواشیح و مولودخوانی شاهد سخنرانی امام جمعه شهر نیز بودیم.

* وضعیت روحانیون مستقر و خانه‌های عالم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در راستای ترویج مناسب شعائر دینی در منطقه به روحانیون بیشتری نیاز داریم که متأسفانه در شهرستان با کمبود روحانی و مبلغ مواجه هستیم که قرار شده در شهرستان ۵ نفر روحانی مستقر و ۳ نفر روحانی طرح هجرت را داشته باشیم.

ما در این شهرستان احداث خانه‌های عالم روستای مرادلو را انجام دادیم و در جلسه‌ای که با ریش سفیدان منطقه برگزار شد تمام هزینه دیوارچینی را خیرین در روستا متقبل شدند.
در راستای حل مشکلات معیشتی روحانیون نیز با حضور ریش سفیدان مشورت و همفکری صورت گرفته و با کمک‌های مردمی دیوارچینی خانه عالم را نیز با ۱۰۰ میلیون ریال از محل کمک‌های مردمی انجام دادیم.

نشست با بانوان فرهیخته شهرستان در مرداد ماه سال گذشته با حضور ۵۵ نفر از بانوان برگزار شد که مهمترین هدف از برگزاری این جلسه تبیین نقش بانوان در ترویج فرهنگ ناب اسلام بود.

*اداره تبلیغات اسلامی شهرستان در راستای محرومیت زدایی چه برنامه‌های شاخصی را انجام داده است؟

باهدف محرومیت زدایی در شهرستان بیله سوار در ماه محرم سال گذشته توسط خیرین اداره تبلیغات اسلامی دو مورد کلنگ زنی مسکن محرومان انجام شد و با آماده سازی این مساکن در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

* بیله سوار در کاهش نرخ طلاق با محوریت اداره تبلیغات در سال گذشته موفق عمل کرده است، در این خصوص توضیحی بفرمائید؟

برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه طلاق با برنامه‌های مدون مشاوره و تشکیل کارگروه اکیپ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مناطق، روستاها و شهرستان برگزار و طبق آمار رسمی ثبت احوال ۴۰ درصد کاهش طلاق در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد بودیم.

جلسات برگزار شده برای روحانیون در سال گذشته حداقل در ماه یک جلسه برگزار شده و به صورت هفتگی در منازل مبلغان حاضر شده برنامه‌های تبلیغی را انجام دادند که کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله جلوگیری از شیوع اعتیاد، طلاق و … از این جمله است.

در سال گذشته هزینه‌های برگزاری عزاداری و کمک‌های مومنانه، تعمیر و تجهیز خانه‌های عالم مستقیماً توسط خیرین با رایزنی مسئول اداره تبلیغات اسلامی بیله سوار جمعی آوری شده و خود خیرین در اجرای این برنامه‌ها دخیل بودند.

برای اجرای برنامه‌های مذهبی از طرف خیرین ۲۳۵ میلیون تومان کمک‌های و غیرنقدی جمع آوری و در کنار آن ۱۰۰ رأس احشام سبک و سنگین و ۶۵۰ بسته معیشتی تهیه و در بین نیازمندان توزیع شد.

*در پایان اگر سخنی برای مخاطبان دارید بفرمائید؟

فعالیت تمام روحانیون به صورت ایجاد گروه، کانال و یا عضویت گروه در فضای مجازی است به طوری که ایجاد کانال‌های پاسخ گویی به مسائل شرعی، مسائل سیاسی، مذهبی، اجتماعی و … انجام شده و بالغ بر ۶۵ گروه در راستای نهضت تبلیغ در این شهرستان ایجاد شده است.

شهرستان بیله سوار با این ظرفیت فرهنگی که دارد با تعداد ۴ نیروی هجرتی و ۳ نیروی مستقر تمام وقت و یک نیروی پاره وقت مستقر می‌باشد که با توجه به ۸۹ مسجد فعال و تردد اتباع آذری زبان از مرز با کمبود نیروی تبلیغ روحانیون مواجه است.

امیدواریم مسئولان اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با درک حساسیت موقعیت این شهرستان به دلیل مرزی بودن نسبت به اعزام روحانیون مستقر اقدام کرده و نیازمندی‌های این شهرستان را جبران و تأمین کنند.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا