شهرستان ها

روند افزایشی فرسایش بادی در خراسان جنوبی/زنگ خطر نواخته شد

بیرجند- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از روند افزایشی فرسایش بادی خبر داد و گفت: این پدیده سالانه میلیاردها تومان به استان خسارت وارد می کند که زنگ هشدار محسوب می‌شود.

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکل گرد و غبار در خراسان‌جنوبی که آسیب‌های متعددی را به مردم استان وارد کرده است، اظهار کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در خراسان‌جنوبی در آخرین آمار، به دو میلیون و ۱۳۵ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار طبق آخرین بازنگری‌ها تحت تأثیر فرسایش بادی هستند، بیان کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در سال ۹۳ تنها یک میلیون و ۳۸۶ هزار هکتار بوده است.

وی افزود: کانون‌های فرسایش بادی در اکثر مناطق خراسان جنوبی چون ریگ بشرویه، سه قلعه سرایان و چاهک موسویه قائنات و خور خوسف و … وجود دارد.

نصرآبادی با اشاره به اینکه ۳۲ کانون فرسایش بادی در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: در خراسان جنوبی سال گذشته از مبلغ مصوب شده اعتبارات ملی بیابان زدایی ۵۰ درصد یعنی ۱۶ میلیارد تومان تخصیص یافته است

وی یادآور شد: فرسایش بادی و گرد و غبارهایی که مردم مشاهده می‌کنند سالیانه حدود ۸۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان خسارت به خراسان جنوبی وارد می‌کند که زنگ هشدار محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از مبلغ مصوب اعتبارات ملی بیابان زدایی برای استان در سال گذشته اقداماتی چون هشت هزار هکتار مراقبت سنواتی آبیاری عرصه‌های نهال کاری و ۲۹۰ هکتار مالچ پاشی و …انجام شده است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا