شهرستان ها

زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می‌شوند

یک مسئول مطرح کرد؛

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی از مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.


به گزارش ایلنا از مشهد، محمود طغرایی امروز سه‌شنبه ششم تیرماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر افزود: زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل هر سرزمین، بخش بزرگی از میراث فرهنگی ناملموس آن جوامع محسوب شده و خاستگاه و پیوند دهنده بسیاری از عناصر فرهنگی است.

وی افزود: زبان‌های محلی یک گنجینه و میراث انسانی هستند که تاریخ و فرهنگ را در دل خود دارند و حفظ آن‌ها از نظر ضرورت شناسائی و استمرار از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

طغرایی با بیان این‌که استان خراسان رضوی دارای تنوع زبانی، گویشی و لهجه‌های ارزشمند و منحصر به‌فردی است، ادامه داد: وجود زبان‌های کردی کرمانجی، ترکی خراسانی، گویش‌های سبزواری، نیشابوری و لهجه مشهدی، تربتی و نظیر آنها از تنوع و غنای زبان‌شناختی ارزشمند در این استان پهناور حکایت دارد.

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در همین راستا و با عنایت به اهمیت این موضوع فرهنگی، ضرورت شناسایی و مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبتی میراث‌فرهنگی ناملموس در این حوزه جغرافیایی بیش از پیش مورد تاکید پژوهشگران و صاحب نظران فرهنگی است.

وی در این باره ادامه داد: این اداره‌کل با همکاری سرکار خانم دکتر زیرک، از استادان زبان‌شناسی استان نسبت به مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبت ملی این عناصر اقدام کرده است.

این مسئول گفت: در این برنامه، مستند سازی و تهیه پرونده های ثبت ملی زبان‌های ترکی خراسانی و گویش‌های نیشابوری و تربتی و لهجه‌های مشهدی و کاشمری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس ملی در حال تهیه است.

وی تصریح کرد: پیش از این در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس، زبان کردی کرمانجی خراسان به شماره ۱۲۴۰ در سال ۱۳۹۵ و گویش سبزواری به شماره ۲۲۳۳ در سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا