شهرستان ها

زرین‌غار خدابنده ثبت ملی شد

زنجان-مدیرکل میراث فرهنگی،  گردشگری و صنایع دستی گفت: زرین‌غار خدابنده به نام استان زنجان به ثبت ملی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، سید سعید صفوی، ظهر چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۲ هزار میراث شناسایی شده در استان زنجان داریم که ۹۲۹ اثر ثبت ملی و جهانی شده است.
وی تعداد آثار غیر منقول استان زنجان را ۷۹۷ نفر برشمرد و گفت: ۲۳ اثر طبیعی، ۶۴ اثر ناملموس و معنوی، ۴۴ اثر منقول و یک اثر جهانی جزو آثار ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه در حال تهیه ۵ پرونده برای طی مراحل ثبت جهانی هستیم، تصریح کرد: زرین‌غار به نام استان زنجان در قیاس‌کندی شهرستان خدابنده ثبت ملی شد که یکی از غارهای شگفت‌انگیز است.

وی به مرمت ۴۰۱ اثر اشاره کرد و افزود: ۷۰ مورد مرمت اشیا انجام شده و ۳۵ اثر را تعیین حریم کردیم.

صفوی با اشاره به حفاظت و پایش آثار ۴ هزار و ۵۹۱ پایش اثر در سال ۴۰۱ عنوان کرد: در این پایش‌ها ۱۸۸ قلم اشیا کشف‌شده و ۷۶ متهم دستگیر شدند.

وی یادآور شد: ۲۱۰ نیروی انسانی داریم که ۵۷ نفر از زمان شروع به کار بلاتکلیف بودند، با پیگیری‌های انجام شده بیش از یک چهارم نیروهای استان در یک سال اخیر تعیین تکلیف قطعی شدند.

طی سال گذشته یک هزار و ۶۵۰ پروانه در حوزه صنایع دستی صادر شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته یک هزار و ۶۵۰ پروانه در حوزه صنایع دستی صادر شده است، بیان کرد: در چهار ماهه امسال ۶۷۲ پروانه صادر کردیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای ۳۱۶ نفر اشتغال ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: امسال تیز اشتغال ۴۷۵ نفر در تعهد امسال ما قرار دارد که ۵۳ درصد آن تا کنون محقق شده است.

صفوی در مورد بیمه هنرمندان ابراز کرد: این موضوع چند سال تعلیق بود اما اخیراً ۵۰۰ نفر را به وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی کردیم.

وی با اشاره به اینکه از محل تسهیلات مشاغل خانگی، تسهیلات تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ مبالغی، پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و ۶۳ میلیارد تومان هم به بانک معرفی شده است.

وی زنجان را در ارائه نشان ملی جزو استان های پیشرو خواند و گفت: ۱۰۵ نشان ملی و مرغوبیت و ۱۱ نشان بین‌المللی صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با اشاره به اینکه تب گردشگری استان بالا رفته است، یادآور شد: سرمایه‌گذاران خوبی برای احداث هتل، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و بوم‌گردی‌ها اتفاق افتاده و گردشگری جزو صنایعی از است که درآمد آن در بین مردم پخش می‌شود.

وی از تخصیص ۲۵۰ میلیارد ریال از سایر محل‌ها برای بخش گردشگری خبر داد و افزود: علاوه بر این ۳۰۰ میلیارد تومان امسال برای بخش گردشگری تزریق خواهد شد.

پروژه «ایران کوچک صنایع دستی و گردشگری» در سبزه میدان محقق خواهد شد

صفوی با بیان اینکه زنجان را به شهر جشنواره‌ها می‌شناسند، اظهار کرد: پروژه «ایران کوچک صنایع دستی و گردشگری» در سبزه میدان محقق خواهد شد و جشنواره ملی آش را برگزار خواهیم کرد.

وی با اشاره له اینکه در تولید محتوای گردشگری جزو سه استان نخست هستیم، ابراز کرد: غار کتله‌خور به بخش خصوصی واگذار شده است و امسال کف‌سازی و ساماندهی معابر پایگاه جهانی سلطانیه در دستور کار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان یادآور شد: امسال جشنواره طبخ ماهی و گل و گلاب‌گیری را برگزار کردیم و با توجه به اینکه بهترین آشپزهای ایران در زنجان هستند، پیگیر برگزاری جشنواره آشپزها در سجاس هستیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا