شهرستان ها

زمزمه های کودکی که از قاسم بای شاعر برتر ساخت

گرگان- «قاسم بای» متخلص به «ساحل» یکی از هنرمندان انقلابی استان گلستان و اهل شهرستان رامیان است که خبرگزاری مهر به معرفی این هنرمند پرداخته است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: «قاسم بای» متخلص به «ساحل» یکی از هنرمندان انقلابی استان گلستان و اهل شهرستان رامیان است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی و به‌عنوان دبیر به تدریس در مدارس اشتغال دارد.

خبرگزاری مهر در راستای رویکرد فرهنگی و هنری و همچنین حمایت از هنرمندانی که با رویکرد انقلابی و اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی گام بر می‌دارند، پرونده معرفی چهره‌های برتر هفته هنر انقلاب را در دستور کار خود قرار داد. در همین راستا دفتر خبرگزاری مهر در استان گلستان نیز تلاش کرده تا این چهره‌های انقلابی را معرفی کند.

در زیر گفت وگو با «قاسم بای» شاعر اهل استان گلستان را می خوانید.

*خودتان را کامل معرفی کنید

قاسم بای هستم متولد شهریور ۱۳۶۱ در شهرستان رامیان؛ کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دارم مدت ۱۸ سال هست به عنوان دبیر ادبیات در شهرستان گالیکش مشغول به فعالیت هستم.

*از چه زمان متوجه استعداد و ذوق هنری خود شدید؟

من از همان دوران کودکی علاقه بسیار زیادی به شعر داشتم اولین زمزمه‌های شعری من بر می‌گردد به دوران پیش از دبستان یعنی پنج یا شش سال بیشتر نداشتم و به خاطر دارم آثاری که پیرامون دفاع مقدس از رسانه‌ها منتشر می‌شد غالباً به صورت سرود بود و تمام آنها را حفظ می‌کردم و بعد ابیاتی به آنها اضافه می‌کردم که باعث تشویق خانواده و آشنایان و اقوام می‌شد و این امر باعث شد تقریباً استعداد شعری خودم را از همان دوران کودکی متوجه شوم.

*در چه قالبی فعالیت دارید؟

بیشتر در قالب‌های کلاسیک، مخصوص قالب‌های شعری غزل، رباعی و ترکیب بند فعالیت دارم؛ اما در قالب‌های شعری نو هم چند سالی است که فعالیت دارم البته در بخش ترانه کودک و نوجوان نیز آثاری خلق کرده‌ام.

*آیا فقط اشعار شما آئینی است؟

مضامین اصلی شعر بنده آئینی، عاشقانه و اجتماعی است که فعالیت‌هایم در بخش آئینی مخصوصاً با زیرمجموعه‌های عاشورایی و دفاع مقدس پر رنگ تر شده است.

*چه جشنواره‌هایی شرکت کرده و چه رتبه‌های را کسب کردید؟

به لطف خداوند متعال تاکنون در بیش از ۳۵۰ جشنواره بین المللی و ملی حائز رتبه برتر شدم، رتبه اول جشنواره بین المللی خاتم سلیمانی، رتبه اول هفتمین جشنواره بین المللی اعتکاف، رتبه برتر جشنواره بین المللی آفتاب نهان، رتبه اول جشنواره بین المللی ایثار، رتبه اول کنگره بین المللی ان من حسین برگزیده جشنواره بین المللی رهبران پیروزی، در بغداد برگزیده بیست و هشتمین جشنواره بین المللی شعر رضوی، رتبه سوم جشنواره بین المللی ایثار و زنان عاشورایی و رتبه‌های متعدد دیگر.

زمزمه های کودکی که از قاسم بای شاعر برتر ساخت

*چه عواملی باعث شد به عنوان چهره‌ی برتر سال هنر استان شوید؟

پیش از هر چیز خدای منان رو شاکرم که لطفش شامل حال بنده شد، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۷۰ رتبه در سطح بین المللی و ملی کسب کردم که تقریباً ۱۰ رتبه در سطح بین المللی بود؛ واکنش به موقع نسبت به مسائل روز جهان و ایران و مفاهیم ارزشی از عوامل تأثیر گذار در این انتخاب به شمار می‌رود.

*برنامه‌های آینده شما چیست؟

از برنامه‌های بنده برای امسال و آینده این است که حداقل دو مجموعه شعر منتشر کنم از طرفی انتشار آثارم به صورت فایل‌های صوتی و تصویری هم از برنامه‌های دیگر است، همچنین دوست دارم که در واقع در حوزه طنز هم وارد بشوم و به صورت جدی در این حوزه قلم بزنم، در بخش نقد ادبی هم دنبال این هستم که در واقع آثاری را نقد و بررسی کنم.

*حرف پایانی

امیدوارم که برنامه انتخاب چهره سال استان گلستان به صورت مستمر ادامه داشته باشد و در سطح ملی بستری فراهم شود که چهره‌های برتر هنر استان‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند. از آنجایی که چهره‌های برتر استان‌ها از رشته‌های مختلف انتخاب می‌شوند، قطعاً اگر تعامل بوده باشد بین این هنرمندان نتایج مثبتی خواهد داشت.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا