شهرستان ها

ساماندهی رودخانه‌های داخل شهری؛ تبدیل تهدید به فرصت است



خمسه با بیان اینکه با ساماندهی رودخانه‌هایی که از وسط شهرها می‌گذرد می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد گفت: با لایه روبی و ایجاد دیوار ساحلی ضمن رفع خطر جاری شدن سیل در منازل مسکونی، در کنار رودخانه مراکز تفریحی و گردشگری ایجاد کرد.

به گزارش ایلنا، هادی خمسه با بیان اینکه در اغلب شهرهایی که رودخانه‌ از داخل آنها عبور می‌کند به علت کم آبی و بارش کم، رودخانه سرعت و قدرت کافی برای حمل رسوب را ندارد گفت: به ویژه در محدوده شهرها به علت رشد گیاه و نیزار در بستر رودخانه سرعت آب رودخانه کمتر شده و به همین علت ماسه و گل ولای فراوان در بستر رودخانه‌ها رسوب کرده و انباشته می‌شود و این امر باعث شده سطح بستر رودخانه بالاتر آمده و هنگام وقوع سیل، آب سیلاب در اطراف پخش شده و وارد منازل مسکونی و ساختمان‌های حاشیه رودخانه شود.

وی افزود: با توجه به آغاز فصل بارش در استان قزوین مخصوصاً در مناطق کوهستانی شمال و جنوب استان (منطقه الموت و شهرستان آوج) خطر سیل نیز پیش بینی می‌شود. ضمن هشدار خطر سیلاب با توجه به پیش بینی بارش‌های فراوان به کشاورزان، دامداران و ساکنان مناطق مذکور جهت رعایت اصول ایمنی و در امان ماندن از خطر سیل، در مناطق مسکونی و محدوده شهرها می‌توان با اقدام به موقع خطر سیل را تا حد زیادی کاهش داد.

نماینده قزوین در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: در مناطق روستایی مخصوصاً در دره‌ها می‌توان با ایجاد سدها و آبگیرهای کوچک کمک شایانی به ذخیره آب نزولات الهی مانند برف و باران کرد و سطح آب‌های زیرزمینی را بالا برده و آب شرب و کشاورزی روستاییان را تامین کرد تا خطر جاری شدن سیل را نیز تا حد زیادی کاهش داد.

خمسه اظهار کرد: در داخل محدوده شهرها نیز با لایروبی بستر رودخانه‌ها و خارج کردن گل و لای از مسیر رودخانه و ساخت دیوار ساحلی ضمن از بین بردن خطر سیل با آزاد شدن فضای حریم و بستر رودخانه به نفع عموم با ساخت پارک و فضای گردشگری ساحلی در کنار رودخانه به مردم منطقه خدمت کرد.

وی توضیح داد: با استفاده از ظرفیت تفریحی و گردشگری ساحل رودخانه و ایجاد سدهای تیوبی و مراکز قایقرانی ضمن ترویج ورزش قایقرانی و شنا، روح نشاط و شادی را در جامعه دمیده، سلامتی و تندرستی را به مردم هدیه دهیم.

نماینده استان قزوین در شورای عالی استان‌ها اظهار کرد: با اصلاح مسیر رودخانه‌ها مخصوصا در محدوده شهرها جلوی هدر رفت آب نیز گرفته می‌شود، با جلوگیری از پخش شدن آب در سطح وسیع، آب کمتر به زمین نفوذ کرده و کمتر بخار می‌شود و حیوانات آبزی رودخانه‌ای که در اغلب مناطق با خطر خشک شدن رودخانه و انقراض مواجه هستند را نجات داد.



انتهای پیام/

آگهی
دکمه بازگشت به بالا