شهرستان ها

سد یامچی به تراز حجم مرده نزدیک می‌شود

اردبیل- معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: سد یامچی که تأمین‌کننده آب اردبیل و شهرهای همجوار است، به دنبال خشکسالی شدید به تراز پایین و حجم مرده نزدیک‌تر می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید فضایلی شامگاه سه‌شنبه در جریان بازدید از سد یامچی در اردبیل اظهار کرد: این سد به دنبال سه سال تداوم خشکسالی در دشت اردبیل وضعیت نامناسبی را دارد و به نظر می‌رسد با روند مصرفی کنونی در اواسط تابستان با مشکل تأمین آب شرب اردبیل روبه‌رو باشیم.

وی ضرورت رعایت الگوی مصرف بهینه و پرهیز از اضافه مصرف کردن را یادآور شد و تصریح کرد: اگر همشهریان در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند، در ماه‌های آینده در تأمین آب شرب و بهداشتی با تنشی جدی روبه‌رو خواهیم شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تداوم خشکسالی و کاهش ۵۰ میلیمتری بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت آثار و تبعات ناگواری را به همراه داشته و امسال ورودی سد یامچی یک ششم سال قبل است.

فضایلی افزود: ورودی سد در حال حاضر به کمتر از ۶ دهم متر مکعب رسیده در حالی که در سال گذشته این میزان ۳.۸ دهم متر مکعب بود.

وی کاهش حجم مخزن سد یامچی را تا ۱۳ میلیون متر مکعب یادآور شد و خاطرنشان کرد: با تداوم این شرایط آب سد یامچی به تراز پایین و حجم مرده نزدیکتر می‌شود.

فضایلی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: اگر الگوهای درست مصرف آب رعایت نشود ما در اواسط تابستان با دغدغه تأمین منابع آب روبه‌رو خواهیم شد.

وی بیان کرد: برای پنج هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی پایین دست سد یامچی برای کشت بهاره و تابستانی هیچ آبی وجود ندارد و سعی ما بر این است تا از ظرفیت ۲۲۱ حلقه چاه فعال در دشت اردبیل برای تأمین آب شرب کشاورزان بهره‌برداری کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: مصرف آب شرب در شهر اردبیل به شدت افزایش یافته و این مصرف هیچ تناسبی با تولید و روند تأمین آب در این منطقه ندارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا