شهرستان ها

سرانه ۲۷۶ لیتری مصرف آب در کرمانشاه/۵۱۰۰ انشعاب غیرمجاز مسدود شد

کرمانشاه- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه در روزهای پایانی سال مصرف آب افزایش پیدا می‌کند، گفت: سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در کرمانشاه ۲۷۶ لیتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاکاوند ظهر یکشنبه در نشست مدیریت مصرف آب در ایام پایانی سال که با حضور جمعی از مسئولان استان کرمانشاه و اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: استان کرمانشاه دارای ۲ نفر میلیون جمعیت بوده که شاخص بهره‌مندی در حوزه آب شهری در استان ۹۹.۵ درصد و در مناطق روستایی این شاخص ۸۰.۵ درصد است.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه ۲ هزار و ۵۹۷ روستا دارای سکنه وجود دارد، افزود: ۹۷ درصد جمعیت روستایی استان کرمانشاه از نعمت آب سالم و شبکه انتقال بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: یک هزار و ۹۹۰ روستا در استان کرمانشاه زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه قرار ندارند زیرا به دلایلی حاضر به کنتور گذاری نیستند و در مجموع در استان ۴۸۷ حلقه چاه، ۳۵۵ چشمه و ۹ قنات وجود دارد.

کاکاوند با اشاره به اینکه منابع تأمین آب در استان کرمانشاه محدود است، بیان کرد: منابع تأمین آب در استان کرمانشاه چاه‌های آب، چشمه و آب‌های سطحی است اما تنها سدی که قابلیت انتقال آب را دارا است سد گاوشان بوده که انتظار می‌رود تا ۲۰ اسفند ماه سال جاری شرکت آب منطقه‌ای پروژه را تکمیل کند.

وی ادامه داد: با تکمیل پروژه خط انتقال آب سد گاوشان میزان انتقال آب از یک هزار متر بر ثانیه به ۲ هزار و ۶۰۰ متر بر ثانیه افزایش خواهد یافت و مشکلات کم آبی را در استان کرمانشاه کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه یک سوم بارندگی در جهان در کشور ایران است اما در شرایطی که در سال‌های اخیر میزان بارش‌ها کاهش یافته است، گفت: سرانه مصرف آب در استان کرمانشاه به ازای هر نفر ۲۲۶ لیتر بوده که باید به این مقدار ۵۰ لیتر تلفات آب را نیز اضافه کرد و میزان مصرف در استان از سرانه کشوری بالاتر است.

کاکاوند خاطر نشان کرد: شهر کرمانشاه دارای بیشترین هدر رفت آب در استان بوده اما با تلاش‌های صورت گرفته تلفات آب از ۴۵ درصد به ۳۷ درصد در سال ۹۹ کاهش یافته و انتظار می‌رود در پایان سال جاری این میزان به ۳۵ درصد کاهش پیدا کند.

وی تاکید کرد: همچنین در سال جاری پنج هزار و ۱۰۰ انشعاب غیرمجاز مسدود شده و به عنوان مثال برخی افراد ۱.۵ کیلومتر لوله کشی غیر مجاز برای خود ایجاد کرده بود و مدیریت مصرف آب در استان کرمانشاه نیازمند فرهنگ سازی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: تمام فضای سبز شهر کرمانشاه با وجود مشکل کم آبی با آب شهری آبیاری می‌شود که بخشی توسط چاه‌های آب و فاضلاب و بخشی دیگر با چاه‌های خود شهرداری است و می‌توان از پساب تصفیه خانه‌ها برای آبیاری فضای سبز بهره برد.

کاکاوند اضافه کرد: یکی از مواردی که سبب هدر رفت آب می‌شود موضوع کارواش‌ها و کارگاه‌های ساختمانی است و در شهرک‌هایی نظیر بسیج و نوکان نیازمند اصلاح و توسعه شبکه هستیم و در شهر کرمانشاه ۷۵۲ انشعاب غیرمجاز شناسایی شده اما ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز در شهر کرمانشاه وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط انتقال آب در استان کرمانشاه وجود دارد و میزان خطوط انتقال در شهر کرمانشاه یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر است که ۳۰۰ کیلومتر آن بیش از ۵۹ سال عمر دارد و ۷۰۰ کیلومتر بین ۳۰ تا ۵۰ سال عمر دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: بیش از ۵۰ درصد جمعیت استان کرمانشاه در شهر کرمانشاه سکونت دارند و اگر مصرف آب مدیریت نشود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد و در شهر کرمانشاه پنج مسیر نیاز به اصلاح و تعمیر دارد و ۲ ماه برای انجام این کار فرصت داریم زیرا از اردیبهشت سال آینده کم آبی مجدد آغاز می‌شود.

کاکاوند با اشاره به حفر چاه‌های جدید در استان کرمانشاه، خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری چاه‌های متعددی حفر شده و تا پایان سال ۲۰ حلقه چاه جدید حفر می‌شود تا مشکلی برای تأمین آب مردم ایجاد نشود.

خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا