شهرستان ها

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

سنندج_مدیرکل محیط زیست استان کردستان گفت: اولین سرشماری دوزیستان دراستان کردستان در شهرستان مریوان با حضور کارشناسان ومحیط بانان انجام شد.

اقبال حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سرشماری دوزیستان استان کردستان در شهر مریوان با حضور کارشناسان و محیط بانان استان انجام شد.

وی افزود: سمندر کردستانی یکی از دوزیستانی است که در استان و شهر مریوان زیست می‌کند.

وی اذعان کرد: خوشبختانه در اولین روز سرشماری آمار خوبی از این گونه زیبا در شهرستان مریوان ثبت شد.

مدیرکل محیط زیست کردستان یادآور شد: سمندر کردستان این گونه دوزیست در چشمه‌ساران و جویبارهای مناطق کوهستانی ایران، ترکیه و عراق زیست می‌کند و جمعیت آن در ایران در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی پراکنده است و این گونه جانوری سرچشمه‌ها، جویبارهای کوهستانی، برکه‌ها و حوضچه‌های انسان ساخت با آب جاری را برای زیستن انتخاب می‌کند.

حمیدی بیان کرد: سمندر آبی کردستانی در کنترل بیولوژیکی آفات و حشرات و در زنجیره غذایی جانوارانی مانند خزندگان، پستانداران و پرندگان نقش مهمی دارد.

وی یادآور شد: اندازه این دوزیست ۷۱ میلیمتر است و پوستی سیاه با خال‌های زرد و زیر شکمشان یک خط نارنجی دارد و دست‌های آنها چهار انگشت و پاها پنج انگشت دارد که بیشتر در زیستگاه‌های آبی استان کردستان ازجمله شهرستان مریوان و بانه و سروآباد یافت می‌شود.

حمیدی عنوان کرد: وجود این دوزیست نشان از سالم بودن آب دارد و از آن به‌عنوان یک شاخص کیفی آب هم می‌توان استفاده کرد این گونه امروز در معرض خطر انقراض قرار دارد اما با اقدامات انجام شده توسط اداره محیط زیست تلاش می‌شود از خطر انقراض آن تا حدودی جلوگیری شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا