شهرستان ها

سن طلاق در چهارمحال و بختیاری از نرخ کشوری پایین‌تر است

شهرکرد-معاون فرهنگی امور جوانان ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به پایین بودن سن طلاق در استان نسبت به نرخ کشوری، گفت: این امر آسیب‌های جدی بسیاری برای جوانان استان به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، رسول غلامی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ در این استان ۳۰۰ کارگاه و ۷۶ دوره آموزشی با موضوع آموزش‌های قبل، بعد و حین ازدواج برگزار شد و ۷ هزار و ۵۴ نفر از این ۵۷۶ ساعت آموزش استفاده کردند.

وی با اشاره به صدور مجوز برای ۱۱ مراکز مشاوره در استان طی سه سال گذشته تصریح کرد: طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، مجوز ۶ مرکز آموزش ازدواج ویژه جوانان اضافه شد و می‌توان گفت پیشرفت ۳۰۰ درصدی داشته است.

معاون فرهنگی امور جوانان ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با اشاره به پیش‌بینی برگزاری ۱۳۵ کارگاه آموزشی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان خرداد افزود: در سال ۱۴۰۲ ورزش و جوانان ۳ هزار و ۴۱۶ جلسه مشاوره رایگان ویژه گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال برگزار کرد و ۲ هزار و ۴۰۷ نفر از این دوره‌ها استفاده کردند.

غلامی به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به جوانان در طول سال اشاره و بیان داشت: در فروردین امسال در چهارمحال و بختیاری ۲ هزار و ۵۱۹ نفر برای وام ازدواج ثبت‌نام کردند و از این تعداد ۲ هزار و ۹۰ نفر در صف انتظار بوده و فقط ۵۹ نفر موفق به دریافت وام شدند و تقریباً سه درصد از ثبت‌نام‌کنندگان وام دریافت کردند و در رتبه ۲۶ در کشور قرار داریم.

وی اضافه کرد: آمار پرداخت وام‌ها در خرداد به ۱۶ درصد افزایش یافته و علت کم بودن این آما به این دلیل است که پرداخت تسهیلات همه ساله در فروردین‌ماه معوق می‌شود اما امید است تا پایان سال شود.

معاون فرهنگی امور جوانان ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ متقاضیان دریافت وام ۱۲ هزار و ۷۵۷ نفر بودند و از این تعداد ۱۱ هزار و ۲۶۸ نفر وام خود را دریافت کردند.

غلامی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲، ۵ هزار و ۴۹۰ ازدواج در استان ثبت و تعداد یک هزار و ۶۱۸ طلاق ثبت شده است و ما شاهد روندی هستیم که از هر چهار ازدواج یک مورد به طلاق منجر می‌شود.

وی بیان کرد: طی سال ۱۴۰۲ در شهرکرد ۱۴۲۹ ازدواج و ۵۴۰ طلاق به ثبت رسیده است، در شهرستان لردگان نیز که از نظر آمار ازدواج و طلاق بهترین شهرستان استان است ۱۳۱۸ مورد ازدواج و ۲۲۸ طلاق ثبت شده است.

معاون فرهنگی امور جوانان ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری افزود: در سال ۱۴۰۲ در شهرستان بن ۱۳۰ ازدواج و ۱۲۵ طلاق ثبت شده و در شهرستان سامان نیز ۱۱۶ ازدواج و ۷۰ مورد طلاق به ثبت رسیده است که این دو شهرستان در چهارمحال و بختیاری از این نظر در بدترین شرایط قرار دارند و شهرستان بن نیز در سطح کشور یکی از مناطق پرخطر شناخته شده است.

غلامی ادامه داد: نکته مهم و قابل توجه در خصوص آمار ازدواج و طلاق در شهرستان بن و سامان این است که با تحقیقات انجام شده مشخص شد در این شهرستان به دلیل نزدیک بودن به مرکز استان افراد از شهرکرد و یا دیگر نقاط برای ثبت طلاق خود به این شهرستان مراجعه می‌کنند بنابراین آمار طلاق ثبت شده در این دو منطقه واقعی نیست.

وی با اشاره به میانگین سن ازدواج در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: میانگین سن ازدواج آقایان ۳۱ و خانم‌ها ۲۵ سال است که یکی از عوامل هشدار در استان به شمار می‌اید چراکه این ارقام طی ۵ سال حدود ۳ سال افزایش پیدا کرده‌اند البته میانگین سن ازدواج در شهرستان‌های کوهرنگ و لردگان برای آقایان ۲۹ سال و برای خانم‌ها ۲۳ سال است که نسبت به استان در وضعیت بهتری قرار دارند اما همین امر میانگین سن طلاق در این مناطق را کاهش داده است.

معاون فرهنگی امور جوانان ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بیشترین میزان طلاق طی سه سال ابتدایی زندگی مشترک رخ می‌دهند، اضافه کرد: در حال حاضر سن طلاق در استان برای آقایان ۳۹ سال و برای خانم‌ها ۳۴ سال است که این سن در شهرستان کوهرنگ برای آقایان ۳۵ سال و برای خانم‌ها ۲۷ سال و در شهرستان سامان برای آقایان ۴۲ سال و برای خانم‌ها ۳۵ سال است.

غلامی تصریح کرد: در چهارمحال و بختیاری تا پایان سال ۱۴۰۰ جمعیت افراد ۱۸ تا ۳۵ سال ۲۸۳ هزار و ۴۰۰ نفر بوده که از این تعداد ۱۴۰ هزار نفر دختران و ۱۴۳ هزار و ۴۰۰ نفر آقایان بودند بنابراین وضعیت استان از نظر جوانان در آستانه ازدواج مطلوب است اما با این وجود از نظر نرخ روند ازدواج مردان جوان در رتبه ۲۹ کشور قرار داریم.

وی با بیان اینکه طی سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ سن ازدواج آقایان در چهارمحال و بختیاری از ۲۹ سال به ۳۰.۵ رسید، یادآور شد: ازدواج مردان جوان و غیر جوان استان به شدت رو به کاهش است و زنگ خطر ازدواج مردان در استان به صدا درآمده همچنین بخش زیادی از ازدواج‌های استان به سمت سنین بالای ۳۵ سال سوق پیدا کرده و این امر می‌تواند بر موضوع فرزند آوری اثرات منفی داشته باشد.

معاون فرهنگی امور جوانان ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در استان ۶۷۶۵ ازدواج و ۱۶۹۳ طلاق ثبت شده که شهرستان‌های لردگان، کوهرنگ، اردل و فارسان به ترتیب نسبت به میانگین کشوری از نرخ ازدواج مثبت برخوردار بودند اما شهرستان‌های خانمیرزا، کیار، سامان، بن، شهرکرد و بروجن به ترتیب کمترین نرخ ازدواج در سال ۱۴۰۱ را داشتند.

غلامی در پایان با اشاره به پایین بودن سن طلاق در چهارمحال و بختیاری نسبت به نرخ کشوری، خاطرنشان کرد: این امر آسیب‌های جدی بسیاری برای جوانان استان به همراه دارد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا